جلسه ششم: کشف ایده مناسب کسب و کار

در ویدیوهای قبلی در مورد خودشناسی،کشف اشتیاق، کشف نقاط قوت صحبت کردیم و در این ویدیو می خوایم در مورد کشف ایده مناسب کسب و کار و کارآفرینی و  بازار هدف مناسب کسب و کار صحبت کنیم.

 مثلثی وجود داره به اسم مثلث کارآفرینی که به نظر من همه کسب و کارها چه فیزیکی و چه مجازی حتما از طریق یکی از اجزای این مثلث تونستن به درآمدهای خوبی برسن. این مثلث چیه؟ همونطور که در شکل میبینید، این مثلث از سه بخش و سه ضلع تشکیل شده. بخش اول مشکله، یعنی اگر شما بتونید یک مشکلی رو در یک جامعه ای شناسایی کنید و یک راه حلی برای اون مشکل پیشنهاد بدید، شما میتونید از طریق حل او مشکل به درآمد برسید.

 بخش دوم نیاز، هرجایی یک سری افرادی به یک سری چیزهایی نیاز داشته باشن یعنی شما با برطرف کردن اون نیاز میتونید به درآمدزایی برسید و سومین بخش رویاهای افراد، افراد معمولا حاضرن برای رویاهاشون خوب پول خرج کنن و شما میتونید با ایجاد کردن کسب و کاری منطبق با رویاهای افراد در یک زمینه خاص و تعیین شده به درآمدهای خوبی برسید.

 بذارید برای هر کدوم از این سه تا یک مثال بزنم: مثلا در مورد مشکل یکی از مشکلاتی که برای خانم های باردار وجود داره اینکه همه اش نگرانن وزنشون خیلی بالا بره و من وقتی در بین سایتهای آمریکایی جستجو می کردم، دیدیم یک سایتی دقیقا اومده این مشکل خیلی کوچیک رو شناسایی کرده و بازار هدفش رو فقط خانم های باردار قرار داده و ورزش هایی رو به این افراد میده که با انجام اون ورزش ها بتونن از بالا رفتن وزن خودشون جلوگیری کنن. چون میدونید یک خانم باردار هر ورزشی رو نمیتونه انجام بده.

 پس انتخاب بازار هدف مناسب کسب و کار هم بسیار مهمه که موضوع ویدیو بعدی ماست. در مورد نیاز: درمورد نیاز، مثلا داشتن یک وب سایت مناسب نیاز همه کسب و کارهای اینترنتی. اگر شما در زمینه طراحی سایت فعال هستید، میتونید بیاید این نیاز رو برطرف کنید. چه بسا خیلی از افراد همین نیاز رو برطرف کردن و تونستن به درآمدهای خیلی خوبی برسن یا یک نیازی که من خیلی چون کارم این هست باهاش مواجه شدم، پشتیبانی وب سایت.

خیلی از کسب و کارها وارد بحث طراحی سایت شدن اما شما میتونید مدلی برای پشتیبانی سایت در نظر بگیرید و از این طریق نیاز افرادی که دارای کسب و کارهای اینترنتی و وب سایت هستن رو برطرف کنید. هر شخصی که دارای کسب و کار اینترنتی هست و سایت داره قطعا نیاز به پشتیبانی داره، یعنی باید یک گروه یا یک تیم یا یک شخصی باشه که دائما افزونه های سایتش رو آپدیت کنه و سایتش رو نگهداری کنه و اگه مشکلی برای سایت ایجاد شد برای اون شخص اون مشکل رو برطرف کنه.

پس ببینید با کشف نیازها و مشکلات شما هم میتونید یک کسب وکار بسازید و در مورد رویا یک مثال خیلی قشنگی که چند هفته پیش باهاش مواجه شدم آقایی بودن که این رویا رو برطرف کرده بودن، چه رویایی؟ رویای خانه دار شدن.

 رویای خانه دار شدن برای افرادی که درآمدهای خیلی بالایی ندارن. واقعا رویای خیلی قشنگی رو ایشون هدف قرار داده بودن و یک وب سایتی تاسیس کردن و درمورد روشهای مختلف خانه دار شدن، قیمت ها در جاهای مختلف و چجوری وام بگیرن، میبینید چقدر قشنگ میشه، مشکل، نیاز و رویای افراد رو برطرف کرد و اونها به راحتی حاضرن به شما پول پرداخت کنن تا شما مشکل، نیاز یا رویای اونهارو برطرف کنید.

اما نکته بسیار مهم اینکه آیا واقعا اون نیاز، اون مشکل و اون رویا وجود داره یا نه؟ یکی از اشتباهات اکثر افرادی که میخوان وارد دنیای کارآفرینی اینترنتی بشن اینه که فکر میکنن اون ایده ای که دارن ایده بسیار خوبیه و کلی از افراد منتظرن تا اون ایدشون رو اجرایی کنن اما ما میخوایم وارد کسب و کار بشیم، کسب و کار یک چیز دوطرفه اس، یعنی ما میخوایم یک کاری رو انجام بدیم یک سری افراد دیگه هم میخوان از ما اون محصول حالا چه فیزیکی چه آموزشی یا اون خدمات رو بگیرن و بابتش پول پرداخت کنن پس شما باید مطمئن بشید که آیا اون مشکل یا اون نیاز در دنیای واقعی وجود داره یا نه؟

کار دیگه ای که باید انجام بدید اینکه ببینید رقبای شما چه افرادی هستن، اون افرادی که شما میخواید مخاطب هدفتون قرار بدید همین الان دارن اون مشکل یا اون نیاز یا اون رویاشون رو چجوری برطرف می کنن؟ اگر رقیبی دارید که قطعا دارید چه مستقیم چه غیر مستقیم و اون رقیب داره اون مشکل، اون نیاز و اون رویا رو در حال حاضر برطرف میکنه، مزیت رقابتی شما چیه؟ شما چه کاری میخواید انجام بدید که اون افراد اون مشتری ها حاضر باشن او رقیب شمارو رها کنن و سراغ شما بیان، شما چه ارزش پیشنهادی دارید؟ چه مزیت رقابتی برای کسب و کار خودتون قائل هستید که میخواید افراد دیگه رو جذب خودتون کنید؟

مثلا در مورد اون دوست من که ساخت تیزرهای تبلیغاتی بود مزیت رقابتی ایشون دوتا چیزه، هم قیمت ساخت تیزر تبلیغاتی بسیار کمتره و هم زمان ساخت تیزر تبلیغاتی بسیار کمتره، این میشه یک مزیت رقابتی. شما هم فکر کنید در مورد او ایده ای که توی ذهنتون هست یک یا چند مزیت رقابتی واقعی پیدا کنید که افراد حاضر باشن که بابت اون به شما پول پرداخت کنن.

دومین چیزی که در این ویدیو میخوام به شما بگم یک روش بسیار قدرتمندی به اسم روش: سه چه. روش سه چه، روش بسیار ساده و قدرتمندی که شما میتونید برای کشف ایده ها از اون استفاده کنید. هرجایی توی جامعه یک مشکل، یک نیاز، یک رویایی رو دیدید باید از خودتون هی سوال بپرسید چرا باید این مشکل وجود داشته باشه؟ چرا نباید این مشکل تا الان حل شده باشه؟ دائم ازخودتون چرا چرا بپرسید. اینقدر تفکر انتقادی بکنید تا متوجه بشید که چه مشکلی وجود داره.

 این چرا چراها هستن که همه کارآفرینهای موفق دنیا رو تونسته به ثروت برسونه. در هر جای جامعه ای در هر صنفی که حضور دارید پر از مشکلاته و وقتی خیلی از دانشجوها به من میگه که ایران پر از مشکلاته اصلا جای زندگی نیست، من با شوخی به اونها میگم که اتفاقا همین مشکلاته که میتونه مارو به درآمد و ثروت برسونه. شمایی که میخواید وارد دنیای کارآفرینی بشید باید بدونید که پول در همین مشکلات نهفته اس و شما باید این مشکلات رو با این چرا چرا هایی که گفتم شناسایی کنید.

مرحله بعدی ببینید چگونه میتونید اون مشکل رو برطرف کنید. دومین چه چگونه اس: شما چگونه میخواید اون مشکل رو برطرف کنید؟ در این مرحله باید از قدرت تجزیه و تحلیل خودتون استفاده کنید و راهکارهای ممکن رو شناسایی کنید و اونهارو تجزیه و تحلیل کنید. ارتباط بین پدیده هارو شناسایی کنید که اصطلاحا گفتم بهش گفته میشه تجزیه و تحلیل قوی.

 مرحله آخر بعد از اینکه مشکل رو شناسایی کردید، قشنگ تجزیه وتحلیل کردید باید ببینید چه راه حلی میخواید پیشنهاد بدید، ارزش پیشنهادی شما، مزیت رقابتی شما، راه حل شما چیه؟ راه حل شما با بقیه رقبا چه تفاوتی داره؟ در این مرحله شما در حقیقت راه حلی که میخواید پیشنهاد بدید رو مشخص میکنید.

 پس دیدید با یک روش بسیار ساده ای به اسم روش سه چه چقدر قشنگ میتونید مشکل رو کشف کنید، تجزیه و تحلیل کنید و بعد برای اون مشکل یا نیاز یا حتی رویا یک راه حل خیلی مناسب ارائه بدید.

در آخر این ویدیو میخوام نظر شما رو جلب کنم به یک موضوع بسیار مهم، به نظر من تفاوت بین کلمات خوب و عالی در قرن بیست ویک در دو کلمه نهفته اس: کنجکاوی و تفکر انتقادی. انیشتین جمله خیلی قشنگی داره که میگه من هیچ استعداد خاصی ندارم فقط به شدت کنجکاوم خیلی جمله قشنگیه. یعنی انیشتین علت موفقیت خودش رو کنجکاو بودنش میدونه.

شما هم باید انسان به شدت کنجکاوی باشید، دائما ذهن شما در حال کار کردن باشه تو هر صنعتی که هستید، دائما در حال رصد کردن مشکلات باشید. اصلا عاشق مشکلات باشید، ببینید در اون صنعت در اون بازار چه مشکلاتی وجود داره که تا به حال حل نشده و شما چه راه حل بهتری رو میتونید برای حل کردن اون مشکلات ارائه بدید و مهارت دوم تفکر انتقادی و زیر سوال بردن پیش فرض هاست.

انسانهای موفق انسانهایی هستند که همیشه خلاف جهت آب حرکت میکنن و شنا میکنن. شما هم باید دنبال تبعیت از کارهایی که اکثر عوام جامعه انجام میدن نباشید، سعی کنید تفکر انتقادی داشته باشید، تفکرعادتی و کهنه نداشته باشید به مسائل از زوایای مختلف نگاه کنید اونها رو زیر سوال ببرید به چالش بکشید و در نهایت بتونید راه حل های خیلی خوبی رو هم کشف کنید.

در آخر این ویدیو از شما خواهش می کنم که هر ایده ای که به ذهنتون رسید رو با توجه به اون اشتیاق واقعی، با توجه به اون توانمندی هایی که در مراحل قبلی کشف کردید هر ایده ای که به ذهنتون رسید رو با ما درمیون بذارید و اگرسوالی هم دارید از من بپرسید تا درصورت امکان من به اون سوال جواب بدم. خوشحالم که تا اینجا با من همراه بودید فعلا خدانگهدار.

 

 

۴ دیدگاه برای “جلسه ششم: کشف ایده مناسب کسب و کار

  1. کیوان گفته:

    ممنون از محتوای عالی تون. در مورد کسب و کار اینترنتی من هنوز ایده ای ندارم اما دارم فکر میکنم. دنبال یک ایدۀ استارتاپی جدید هستم.

  2. عالیه گفته:

    سلام. ممنون از محتوای مفید و راهنمایی های خوب تون
    من هرچی بررسی کردم متوجه شدم بیشترین استعداد و علاقه ام به نقاشی هستش اما نمیدونم چطور باید کسب و کاری مربوط بهش پیدا کنم یا مشکل و نیاز جامعه در این رابطه چی میتونه باشه که مربوط به کسب و کارم بشه

  3. بوسف گفته:

    با سلام من ایده راه اندازی تولید محتوای اموزشی به صورت متن و کلیپ و صوت را دارم لطفا من را راهنمایی کنید و اگر زحمتی نیست حضورا مزاحم بشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *