جلسه نهم: استراتژی برتری در بازار کار

در این درس در مورد استراتژی برتری در بازار کار صحبت می کنم. استراتژی که افراد عالی و افراد خاص در هر شغل و هر صنعتی دقیقا این استراتژی گوشه ذهنشون هست و همیشه سعی می کنن که این استراتژی رو رعایت کنن و اون استراتژی یک جمله بسیار ساده اس: اونقدر عالی باشید که کسی نتونه شما رو نادیده بگیره. جمله بسیار قشنگ وعمیقیه. یکبار دیگه تکرار می کنم: اونقدر عالی باشید که نتونن شمارو نادیده بگیرن. شعارهمیشگی من هم همین بوده که خوب نباشید بلکه عالی باشید.

 اگر شما تو ذهنتون این باشه که همیشه در هر رشته و هر صنعتی و هر شغلی هستید عالی باشید و هر روز تلاش کنید برای عالی تر شدن، قطعا هیچ وقت شما از اون بازار کار کنار زده نمیشید و همیشه جزو افراد خاص و برتر اون بازار کار خواهید بود. پس داشتن همچین ذهنیتی یعنی عالی بودن، میتونه باعث بشه که شما انگیزه بسیار بالایی برای پیشرفت و برای برتر بودن در بازار کار خودتون داشته باشید.

شما باید سعی کنید در بازار کار خودتون به گونه ای انسان متفاوت و متمایزی باشید و یک نقطه تمایز نسبت به بقیه بازار کار برای خودتون داشته باشید. نقطه تمایز شما در حقیقت، تفاوت شما با بقیه افرادیه که در اون بازار کار حضور دارن. شاید سوال بپرسید که نقطه تمایز ما چه چیزی میتونه باشه؟ سه نقطه تمایز من مشخص کردم که شما میتونید از طریق این سه نقطه تمایز خودتون رو نسبت به بقیه بازار کار متمایز کنید.

اولین نقطه تمایز شما میتونه این باشه که مهارت های کمیاب و ارزشمند رو پیدا کنید و اون هارو یاد بگیرید. ببینید در رشته شما در صنعت شما اکثر افراد چه مهارتهایی ارزشمندیه که خوب بلد نیستند و اون مهارتها رو ندارن. شما سعی کنید در اون مهارتها قوی بشید و این میشه یک نقطه تمایز شما. دومین نقطه تمایز شما میتونه پیدا کردن مهارتهای جدید و رو به رشد باشه. ببینید در صنعت شما در شغل شما صنعت داره به چه سمتی میره؟ چه مهارتهای جدیدی داره ایجاد میشه؟ شما پیش گام بشید واون مهارتهای جدید رو یاد بگیرید و کاری کنید که دیگران سراغ شما بیان تا اون مهارتهارو از شما یاد بگیرن. با همچین تفکری شما می تونید به راحتی در هر بازار کاری متمایز کنید.

 سومین کاری که برای تمایز می تونید انجام بدید و به نظر من بسیار عالیه، کسب مهارتهای مهارتهای مکمل. یعنی مهارتهایی که خیلی دقیقا مربوط به رشته شما نیست، مربوط به رشته هایی است که به گونه ای به رشته شما وصل و مرتبط و نزدیکه و شما اگر یک سری مهارتهای کوچیک در زمینه اون رشته ها داشته باشید، همین میتونه یک نقطه تمایز شما باشه. مثلا فرض کنید کار شما گرافیسته، شما یک گرافیک کار هستید. اگر شما مهارت بازاریابی داشته باشید میتونید به راحتی خودتون رو با بقیه بازار متفاوت کنید. چرا؟ چون هدف هر بنر تبلیغاتی علاوه بر اینکه باید یک چیز زیبایی باشه هدف دوم و مهمترش اینکه مخاطب رو جذب کنه.

متاسفانه مشکلی که برای خیلی از گرافیست ها وجود داره اینکه اونها فقط مهارت گرفیک رو بلدن و اصلا از علم بازاریابی اطلاعی ندارن و نمیدونن المان ها رو چجوری در کنار همدیگه بچینن که در نهایت جذب مخاطب بهتری داشته باشن. پس میبینید مهارت گرافیست که مهارت اصلی شماست اگر در کنارش یک کم مهارت بازاریابی اضافه کنید که میتونه با خوندن چند کتاب یا شرکت در چند سمینار ایجاد بشه، میتونه باعث نقطه تمایز شما در بازار کار و بازار هدفتون بشه.

دومین مثالی که میتونیم بزنیم اینکه فرض کنید شما رشتتون مهندسی معماریه. متاسفانه چون من خودم مدتها درگیر بحث ساخت و ساز بودم که یکی از بزرگترین نقاط ضعف اکثر مهندسین معماری اینکه متریال و مصالحی که در بازار کار وجود داره و هر روز داره چیزهای جدیدتری میاد رو خوب نمیشناسن. شما برید در نمایشگاه ها شرکت کنید، کاتالوگ شرکتهای مختلف رو بگیرید. متریال و مصالحی که داره در هر روز وارد بازار کار میشه هرروز داره چیزهای جدیدتری میاد رو بررسی کنید، حتی لیست قیمت اونهارو داشته باشید که وقتی یک شخصی به شما مراجعه می کنه، متوجه بشه که شما چقدر با دیگران متفاوتید. حتی شما میتونید کمی از مهارتهای رشته مهندسی عمران که به نظر من برادر رشته مهندسی معماری هست رو کسب کنید و از این طریق هم بتونید کمی خودتون رو با بقیه افراد موجود در بازار کار متمایز کنید.

آخرین بحثی که می خوام در این ویدیو داشته باشم در مورد سه برگه برنده افراد ممتاز و افراد متمایزه. اولین برگ برنده افراد ممتاز و افراد عالی قدرت کنجکاوی بالای اونهاست. انیشتین جمله خیلی قشنگی داره: میگه من هیچ استعداد خاصی ندارم فقط به شدت کنجکاوم. شما هم باید توی صنعت خودتون توی بازار کار خودتون به شدت کنجکاو باشید. وقتی به نمایشگاه ها میرید، وقتی به رویدادها، همایش ها، به سمینارهای مختلف میرید دائما از خودتون بپرسید که چرا این باید اینطوری باشه؟ چرا این نباید اینطوری باشه؟ همین چرا چراها میتونه باعث بشه که شما مشکلات یا نیازهای خیلی خوبی رو کشف کنید و بر اساس اون خودتون رو آماده کنید و در نهایت بتونید به شغل مورد نظر خودتون برسید.

دومین برگ برنده شما قدرت تحلیل و آنالیز شماست. تحلیل و آنالیز یعنی اینکه شما بتونید ارتباط بین پدیده های مختلف رو خوب کشف کنید و در نهایت یک راه حلی برای یک مشکلی و یک نیازی پیدا کنید. یعنی در حقیقت برای تحلیل کردن شما دارید جواب سوال چگونه رو میدید. چجوری باید این مشکل رو برطرف کنم؟ چگونه باید این مشکل برطرف بشه؟ چگونه باید این نیاز جواب داده بشه؟ از قدرت تحلیلتون استفاده کنید و ببینید بین پدیده های مختلف چه ارتباطی وجود داره؟

سومین برگ برنده شما قدرت خلاقیت شماست. متاسفانه  در دانشگاه های ما سیستم آموزشی ما جوری بود که خلاقیت رودر ما از بین برده. شما باید سعی کنید قدرت خلاقیت رو در خودتون ایجاد کنید تا بتونید بعد از اینکه با استفاده از کنجکاوی و قدرت تجزیه و تحلیل، مشکل و نیاز رو پیدا کردید با استفاده از قدرت خلاقیت خودتون یک راه حل و یک روشی که بتونه اون مشکل یا اون نیاز رو بهتر برطرف کنه ارائه بدید و از این طریق بتونید خودتون رو در بازار کار تبدیل کنید به یک انسان خاص و یک انسان متمایز.

به عنوان تمرین عملی این ویدیو شما باید با استفاده از مهارتها، تجربیاتتون و علایق خودتون ونیاز بازار کارتون حداقل یک نقطه تمایز برای کار خودتون و برای شغل خودتون تعیین کنید و سعی کنید هرچی میتونید اون نقطه تمایز خودتون رو قوی و قوی تر کنید. پس حتما نقطه تمایز خودتون رو در زیر این ویدیو به عنوان یک کامنت قرار بدید تا من و دوستان دیگه بتونیم از نظرات و تجربیات ارزشمند شما استفاده کنیم. در ویدیو بعدی که ویدیو آخر هست میخوام در مورد الگوریتم شغل رویایی با همدیگه صحبت کنیم تا ببینیم دقیقا چه کارهایی رو باید به چه ترتیبی انجام بدیم تا در نهایت بتونیم به شغل مورد نظر و شغل دلخواه خودمون برسیم.

 

۴ دیدگاه برای “جلسه نهم: استراتژی برتری در بازار کار

  1. ana_tur41 گفته:

    با سلام و تشکر
    پاسخ تمرین ویدیو ۹ استراتژی برتری:
    نقطه تمایز من در حوزه Life Coaching:
    آموزش مفاهیم ومحتوایی که هم قابل درک و هم قابل تمرین باشد زیرا
    ۱- ساده بیان می‌شود
    ۲-کاربردی شده است
    ۳-با واقعیت زندگی(وتجربه های واقعی افراد) انطباق داده شده است

  2. نیلو مرادی گفته:

    سلام نیلو مرادی ویدیو شمارا پی گیری میکنم چون واقعا دررشته خودم درامدزدایی کم میدونم ارشد روانشناسی دارم کارمندم چندسالی از تحصیل عقب افتادم باز شروع به کار وتحصیل کردم جسارتم زیاد وقدرت خلاقیت درحرفه متفاوت منتها درامدزایی کم است اکثرا فارغ التحصیل دانشگاهای عالی هستند بنده مجبورشدم هم کار کنم درس بخونم زبان انگلیسی سه سال شروع کنم وکارای پژوهشی یکسال کارمندم وواقعانمیدونستم چکار کنم تا اینکه باسرچ درگوگل به شماو مطالبتون رسیدم ببینم نتیجه چه خواهد شد

  3. af.khoublar گفته:

    سلام وقت به خیر
    با دیدن این ویدیو متوجه شدم که من سه وجه تمایز را در تمام کارهام از جمله شغلم و رشته های تحصیلیم داشتم و دارم.
    دبیر شیمی هستم در حین اینکه تسلط کامل به کاربرد فیزیک و ریاضی در شیمی را دارم.
    ویا در ارشد که رشته علوم محیط زیست بود نسبت به همکلاسیهایم جلوتر بودم و درک بهتری داشتم چون بیشتر مباحث مرتبط با شیمی بود.
    در نویسندگی و گویندگی خلاقیت داشتم و همیشه باعث توجه و تعجب همگان می شدم.
    ممنون از اینکه منو از این حال بیرون آوردن و به یاد گذشته پر از خاطره های زیبا انداختین.

  4. برهان صابری (کوروش کیانیان) گفته:

    درود به شما
    شبتون خوش

    کار من مشاور املاک در شهر گرگان (استان گلستان) هست.
    نزدیک دو ساله که وارد این کار شدم.
    البته یکسال گذشته بدلیل بیماری سرطان که دو ماه پیش شکستش دادم، از کار دور بودم.

    یکماهه که کم و بیش شروع به کار کردم و با توجه به رکود بازار مسکن، هنوز مشتری و فروشی نداشتم.

    در مورد نقطه تمایز و مزیت خودم در کار به نظرم، در کنار داشتن فایل های خوب و روابط عمومی و سایر مواردی که در این کار لازم هست، بیشتر از همه عدم شفافیت هست که مشتری یا خریدار ها رو گمراه و تعداد معاملات فروش رو کم و گاهی سرعت رو کُند میکنه!

    به نظر من باید سیستمی شفاف در اطلاع رسانی درست کنم که بتونه به مشتری اطلاعات درست و کاملی از ملک رو ارائه کنه و در کنار مهارت های لازم و البته صادقانه مشتری رو در خرید و سایر خدمات املاک راهنمایی کنه!

    بر اساس این دوسال فعالیت در کار املاک و تجربیات در کار های دیگه بهترین مزیت خودم رو در ارائه خدمات و مشاوره حرفه ای، شفاف و صادقانه و البته استفاده از رسانه های اجتماعی میدونم.

    سپاس از دکتر فرجی گرامی و همه دوستان آکادمی فرجی

    شاد و بهروز باشید. ❤

    برهان صابری (کوروش کیانیان)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *