جلسه پنجم: مهارت‌های عمومی برای موفقیت شغلی

 در این ویدئو می خوام در مورد مهارت‌های عمومی برای موفقیت شغلی که هر شخصی بدون توجه به اینکه میخواد در چه شغلی وارد بشه یا در چه صنعتی هست حتما باید این مهارتها رو کسب کنه، در مورد این مهارتها مطالعه کنه و این مهارتها رو در خودش افزایش بده صحبت کنم.

اولین مهارت عمومی، که همه ما به اون نیاز داریم، مهارت ارتباطات موثر و اثرگذاره. در مصاحبه های شغلی مختلفی که من حضور داشتم متاسفانه متوجه شدم، یکی از بزرگترین نقاط ضعف اکثر افرادی که برای مصاحبه شغلی میان اینه که این مهارت رو ندارن و یا در این مهارت بسیار ضعیف هستن.مثلا نمیدونن چجوری با طرف مقابلشون باید ارتباط برقرار کنن، کجا باید صحبت کنن، کجا باید بیشتر گوش بدن تا اینکه صحبت کنن. مهارت برقراری ارتباط موثر، مفهوم و منظور کلی آن اینه که ما چجوری بتونیم در بهترین حالت با طرف مقابل خودمون ارتباط برقرار کنیم و با حداکثر دقت منظور خودمون رو به اون شخص برسونیم تا اون شخص بتونه درک کنه.

 برقراری ارتباط بسیار مهارت مهمیه چون ما موجودی اجتماعی هستیم و در هر شغلی که باشیم قطعا باید با همکارانمون، با رئیسمون با افراد بالا دستیمون بتونیم ارتباطات موثری برقرار کنیم. یکی از مهارتهای مهم که زیر مجموعه مهارت ارتباطات موثر هست، مهارت گوش دادن موثر هست که این هم یکی از نقاط ظعف خیلی از افراده. ما بیشتر موقعی که یک شخصی برای ما صحبت می کنه و یک موضوعی رو توضیح میده حواسمون به اینه که چجوری به اون شخص عکس العمل نشون بدیم. اما مهارت گوش دادن موثر یعنی اینکه بدون اینکه دنبال تفسیر کردن باشید بیشتر به این دقت کنید که دقیقا منظور اون شخص از گفتن اون جملات چیه تا بعد از اینکه صحبت شخص تموم شد در اثر اون گوش دادن موثر بتونید بهترین عکس العمل و بهترین واکنش رو داشته باشید.

 مثلا اینکه شما در هر جلسه ای در هر مذاکره ای چه پوشش مناسبی که داشته باشید این هم زیر مجموعه ارتباطات موثره، یا اینکه چه موقع باید چه نوع ارتباط چشمی برقرار کنید. فرض کنید شما برای مصاحبه ای رفتید و شخصی که برای مصاحبه اومده همش پایین رو نگاه کنه. متاسفانه همین نکات به ظاهر ساده رو بارها و بارها دیدم که خیلی از افراد با اینکه مهارتهای تخصصی بسیار عالی داشتن، فرصت های شغلی رو به خاطر نداشتن همین مهارتهای عمومی از دست دادن.

دومین مهارتی که برای پیدا کردن شغل خوب ما باید کسب کنیم، مهارت فن بیان و سخنوریه. قطعا ما در هر شغلی که باشیم نیاز داریم با دیگران صحبت کنیم، قطعا نیاز پیدا می کنیم که ایده خودمون رو، نظر خودمون رو در مورد یک موضوعی در یک جلسه ای بیان کنیم و حتی در اکثر موارد به این نیاز پیدا می کنیم که بتونیم یک ارائه یک ربعه در مورد یک موضوعی داشته باشیم و برای این که بتونیم منظور خودمون رو خوب برسونیم، باید مهارت فن بیان و سخنوری رو در خودمون پرورش بدیم. مثلا طرز حرف زدن شما، لحن حرف زدن شما اینکه صدای شما یکنواخت نباشه، صدای شما با هیجان باشه همه اینها زیر مجموعه مهارت فن بیان و سخنوریه.

سومین مهارتی که به اون نیاز دارید تا بتونید شغل دلخواه و پر درآمدی رو داشته باشید، مهارت اثر گذاری یا اصطلاحا متقاعد سازیه که به نظر من درست تره که بگیم مهارت اثر گذاری. مهارت اثرگذاری یعنی اینکه ما چجوری بتونیم در طرف مقابلمون یا هر شخصی باشه، همکارمون باشه، رئیسمون باشه بتونیم حرفهایی رو بزنیم که در دل اون شخص نفوذ کنه و حرفهای ما اثر گذار باشه.اگرشما این مهارت اثرگذاری رو نداشته باشید، حتی اگر کلی مهارتهای تخصصی دیگر هم داشته باشید اما نتونید حرفهای اثرگذار بزنید قطعا نمیتونید نتیجه دلخواهتون رو از اون شغل بگیرید. یکی از ساده ترین و مهمترین زیرمجموعه های مهارت اثرگذاری اصل همگام شدنه. شما در هر جلسه ای چه مصاحبه باشه چه جلسات شغلی باشه باید اصل همگام سازی رو اجرا کنید.

اصل همگام سازی میگه ما باید از نظر وضعیت بدنی، از نظر لحن صحبت کردن و از هر نظری با شخص مقابلمون همگام باشیم. یعنی چی؟ مثلا اگر شخص مقابل شما نشسته، شما هم باید سعی کنید از نظر وضعیت بدنی بشینید و هم راستا با اون شخص باشید. اگر شخص مقابل شما، شخصیه که با لحن بسیار بلندی صحبت می کنه، خیلی هیجانی صحبت می کنه اگر شما خیلی با صدای پایین با حجم صدای کم و خیلی بی حال حرف بزنید قطعا ذهنیت اون شخص نسبت به شما منفی میشه. اگر شخص شما خیلی با هیجان صحبت نمی کنه اون موقع اگر شما خیلی بیش از حد با هیجان صحبت کنید اون شخص تعجب می کنه، پس باید دقیقا بدونید که اون شخص چه وضعیتی رو داره از نظر روحی، از نظر لحن صحبت کردن و سعی کنید خودتون رو با اون شخص همگام کنید.

 نکته دیگه ای که در مورد اثرگذاری وجود داره اینه که ما باید سعی کنیم با دنیای مطلوب مخاطب خودمون و اون شخصی که باهاش صحبت می کنیم درنیوفتیم. این نکته بسیار مهم و یکی از بزرگترین اشتباهات اکثر افراد.مثلا فرض کنید یک شخصی به شدت درون گراست، افرادی که به شدت درون گرا هستن اصلا دوست ندارن بیش از حد توی جمع باشن بیشتر دوست دارن توی خلوت خودشون باشن، کارهای تخصصی خودشون انجام بدن و دوست ندارن افراد دیگه خیلی از اونها سوالات شخصی بپرسن. اگر شما اینها رو ندونید اتفاقا فکر می کنید که باید با اون شخص سر صحبت رو باز کنید و شروع می کنید به پرسیدن سوالات شخصی و خودتون خبر ندارید که با این کار دارید فرصت خیلی خوبی رو برای گرفتن اون شغل از دست میدید.پس دونستن اینکه ما چجوری در بهترین حالت ممکن، حرفهای اثرگذاری بزنیم به موقع حرف بزنیم و چجوری حرف بزنیم بسیار برای پیدا کردن شغل رویایی ما مهمه.

چهارمین مهارتی که به نظر من میتونه مهمترین مهارتی باشه که شما رو به شغل رویایی تون برسونه، مهارت شبکه سازیه. مهارت شبکه سازی یعنی اینکه شما بتونید با افرادی که در صنعت شما و در شغل شما هستن، یا افرادی که میتونن مکمل های خوبی برای شما باشن یا اینکه میتونن در رسوندن شما به اهدافتون کمک کنن و سرعت شما رو در رسیدن به اهدافتون افزایش بدن پیدا کنید و سعی کنید با استفاده از همون مهارتهای ارتباطی، همون مهارتهای اثرگذاری، همون مهارتهای فن بیان و سخنوری اونهارو قانع کنید تا با شما ارتباط برقرار کنن.هرچی شبکه ارتباطی شما گسترده تر بشه، رسیدن شما به موفقیت شغلی هم آسون تر و سریعتر خواهد بود. به نظر من مهارت شبکه سازی دقیقا مثل یک سکوی پرتابه که میتونه سرعت شما رو در رسیدن به شغل رویایی تون به مراتب افزایش بده.

پنجمین مهارت عمومی که همه افرادی که در هر شغلی می خوان وارد بشن باید یاد بگیرن، مهارت بازاریابی و فروشه. شاید بگید که مهارت بازاریابی و فروش که اصلا به ما ربطی نداره ما که نمیخوایم فروشنده بشیم. اما همه ما در زندگی به نوعی درگیر فروش هستیم. به نظر من همه ما فروشنده ایم، فروش فقط این نیست که یک محصول فیزیکی رو بفروشید. وقتی شما یک مهارتی دارید و میخواید از اون تخصص و مهارتتون به درآمد برسید در حقیقت شما دارید تخصصتون رو به یک شرکت یا به یک شخص می فروشید.

 پس اگر شما مهارتهای بازاریابی و فروش رو بلد باشید میتونید تخصص خودتون رو خیلی گرون تر بفروشید، میتونید از تخصص خودتون، از پتانسیل خودتون به مراتب بهتر استفاده کنید. حتما دیدید که خیلی از افراد، مهارتهای مشابه با افراد دیگه دارن اما یک نفر درآمد خیلی کمی از اون مهارتش داره اما شخص دیگه با همون مهارتها و حتی کمتر از اون به درآمدهای خیلی بالاتری رسیده.به نظر من یکی از تفاوتهای این دو فرد میتونه این باشه که فردی درآمد بالاتری داره در زمینه فروش و بازاریابی مطالعه کرده و این مهارت رو در خودش تقویت کرده.

به عنوان تمرین عملی این درس از شما خواهش می کنم که همین الان خودتون رو تحلیل و آنالیز کنید و ببینید در کدوم یکی از این مهارتها قوی هستید، در کدوم یکی از این مهارتها ضعیف هستید و در اون مهارتهایی که ضعیف هستید، یک برنامه عملی برای خودتون تهیه کنید که در اون مهارتها به مرور قوی و قوی تر بشید.در ویدیو بعدی میخوام در مورد مهارتهای تخصصی که مربوط به هر رشته هست و شما باید در اون مهارتها هم قوی بشید، صحبت کنم پس توصیه میکنم حتما ویدیو بعدی رو با ما همراه باشید.

 

 

۱ دیدگاه برای “جلسه پنجم: مهارت‌های عمومی برای موفقیت شغلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *