جلسه ششم: مهارت‌های تخصصی برای موفقیت شغلی

در کنار مهارتهای موفقیت فردی و مهارتهای عمومی که در ویدیوهای قبلی در موردش صحبت کردم، قطعا شما نیاز دارید که یک سری مهارت‌های تخصصی برای موفقیت شغلی که مختص رشته خود شماس رو در خودتون تقویت کنید و اونها رو کسب کنید.

اولین مهارتی که باید در رشته خودتون کسب کنید، اگر واقعا تصمیم دارید که جزو افراد بسیار موفق در رشته و صنعت خودتون باشید زبان انگلیسی تخصصیه. شما باید به مرور کلمات بیشتری در رشته خودتون به زبان انگلیسی یاد بگیرید و در حدی برسید که بتونید مقالات روز دنیا که در رشته شما منتشر میشه رو ترجمه کنید تا بفهمید در دنیا چه خبره و در رشته شما صنعت داره به چه سمتی حرکت میکنه.

دومین مهارتی که نیاز دارید اینه که نرم افزار های عمومی و تخصصی رو یاد بگیرید. خیلی عجیبه که هنوز در دانشگاه ها حتی در مقطع فوق لیسانس که من تدریس می کنم، میبینم که خیلی از افراد هنوز با نرم افزار های آفیس مثل Word و Power Point تسلط کافی رو ندارن و این واقعا بده. اگر شما نرم افزار های عمومی رو بلد نیستید، حتما یک فکر جدی بکنید و برید سراغ یادگیری این نرم افزار های عمومی مثل نرم افزار آفیس و علاوه بر اون باید نرم افزارهای تخصصی که در رشته شما وجود داره رو شناسایی کنید از اساتیدتون بپرسید که چه نرم افزارهایی وجود داره، چه نرم افزارهایی به روز تره هر کدوم از این نرم افزارها چه قابلیت هایی رو دارن، چه کاری رو انجام میدن و سعی کنید در کلاسهایی شرکت کنید یا خودتون اون نرم افزارهای تخصصی رو یاد بگیرید.

 همه این نکات مثل ابزارهایی هستن که وقتی شما به جلسه مصاحبه ای میرید و میگید که من این مهارتها رو دارم این نرم افزارهارو بلدم زبان انگلیسی تخصصیم خوبه میتونم مقاله ترجمه کنم، همه اینها باعث میشه که اون شخص بفهمه که شما چقدر عاشق رشتتون هستید چقدر واقعا دوست دارید که جزو برتر ها باشید و مطمئن باشید که با یادگیری همین مهارتهایی که تا اینجا گفتم شما تبدیل میشید به یک فرد برتر.

سومین مهارت تخصصی که باید داشته باشید اینکه کتابهای تخصصی و کاربردی که در رشته شما وجود داره رو مطالعه کنید. روی واژه کاربردی خیلی تاکید دارم. کتابهایی که در بازار در رشته های مختلف وجود داره رو می تونیم به دو دسته کلی تقسیم کنیم: یکی کتابهایی که صرفا تئوری هستن، مثل کتابهای دانشگاهی و دیگری کتابهای کاربردی هستن. یعنی افرادی اون کتابها رو نوشتن که واقعا درگیر اون صنعت و اون شغل بودن. شما باید تشخیص بدید که چه کتابهایی تئوریه و چه کتابهایی کاربردیه و توصیه من به شما اینه که بگردید کتابهای کاربردی در رشته خودتون رو پیدا کنید و شروع کنید به مطالعه کردن اون کتابهای کاربردی.

چهارمین کاری که میتونید انجام بدید برای افزایش مهارتهای تخصصیتون، خوندن و بررسی مجلات تخصصی مفید در رشته خودتون. بگردید ببینید در رشته شما چه مجلات تخصصی مفیدی در دنیا و در ایران وجود داره و در اون مجله ها اشتراک بشید و اون مجله ها رو حداقل تیترهاشو بررسی کنید هر ماه یا هر فصل و ببینید اگر یک مقاله ای نظر شمارو جلب کرد اون مقاله رو بررسی کنید. این کارها باعث میشه که شما در جریان بازار کارتون باشید.

آخرین کاری که میتونید انجام بدید اینه که سایتهای تخصصی مفید در رشته خودتون رو شناسایی کنید و هر هفته یا هر چند روز در میون به اون سایتها سر بزنید و ببینید چه مقاله ای، چه موضوعی، چه خبری در رشته شما منتشر شده. همه این کارها برای رسیدن به یک هدفه و اون هدف اینه که شما در جریان بازار کار رشته خودتون باشید.

 متاسفانه خیلی از افراد در مقطع های بالای تحصیلی مثل فوق لیسانس و دکترا مدرک تحصیلی می گیرن وقتی با اونها صحبت می کنیم متوجه میشیم که اصلا فقط یک سری واحد پاس کردن یا یک سری کارای تحقیقاتی انجام دادن. اصلا نمیدونن تو بازار کار واقعی چه خبره و بازار به چه سمتی میره. این کارهایی که به شما یاد دادم هدف اصلیش اینه که شما دقیقا بدونید که در بازار کار شما چه اتفاقاتی در حال رخ دادنه و چه اتفاقاتی در آینده قراره بیوفته و برنده کسیه که بتونه در هر بازار کار و در هر شغلی، آینده رو جلوتر از بقیه ببینه و با اون خودشو هماهنگ کنه.

به عنوان تمرین عملی این ویدیو و این درس از شما میخوام که لیست مجلات مفیدی که در رشته خودتون وجود داره، لیست کتابهای کاربردی که در رشته شما وجود داره رو لیست کنید و بنویسید و برای خودتون یک برنامه تعیین کنید که مثلا هر هفته به این سایت سر بزنید، در ماه مثلا یک کتاب در زمینه رشته خودتون مطالعه کنید، یک برنامه کاملا عملی برای خودتون یادداشت کنید واز شما میخوام که نظر، تجربه و هر پیشنهادی در مورد این موضوع دارید در زیر این ویدیو با ما در میون بذارید. تا ویدیو بعدی شمارو به خدای بزرگ می سپارم.

 

 

۲ دیدگاه برای “جلسه ششم: مهارت‌های تخصصی برای موفقیت شغلی

  1. Somayeh گفته:

    باسلام.من نقاط ضعف خودم روقبلاهم متوجه شده بودم ولی حالامطالب شماخیلی صریحتروبصورت طبقه بندی ضعف مهارتهامو بهم یادآورشد؛
    عدم تبعیت ازقانون اثرمرکب یکی ازمشکلات عمده من،
    مهارت اثرگذاری که دوست دارم دراین زمینه بیشترتوضیح بدین،وضعف شدیدمهارتهای تخصصی موانع من درعدم دستیابی به شغل دلخواهم بودن.سپاس ازمقاله شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *