جلسه هفتم: انتخاب بازار هدف مناسب کسب و کار

بعد از اینکه ایده خودتون رو، ایده ای که با روحیات شما مناسبه با توانمندی ها و اشتیاق شما مناسبه و ایده ای که مطمئن شدید در بازار جواب میده پیدا کردید، باید بازار هدف مناسب کسب و کار خودتون رو هم به صورت کاملا دقیق و مشخص و شفاف تعیین کنید.

بازار هدف مناسب کسب و کار خوب چهار ویژگی اصلی داره. اولا بازار هدف شما باید افرادی باشن که خودشون میدونن چه مشکلی دارن و لازم نیست شما اونها رو قانع کنید که شما فلان مشکل رو دارید. وقتی با خیلی از افرادی که میخوان وارد دنیای کارآفرینی بشن صحبت می کنم و ازشون می پرسم ایده شما چیه؟ و بازار هدف شما چیه؟ به من کلی توضیح میدن، کلی با اشتیاق توضیح میدن اما بعد از مدتی متوجه میشم که اون افراد قصد دارن، یک گروهی از افراد رو قانع کنن که شما مشکل داری و حتما باید بیاید از من خرید کنید، همچین اتفاقی در حد یک رویاس و هیچ وقت رخ نمیده.

شما باید یک مشکل دردناک رو پیدا کنید. یعنی به اصطلاح باید مشکلی رو پیدا کنید که اینقدر برای اون گروه برای اون اشخاص دردناک باشه که حاضر باشن به شما بابت رفع اون مشکل پول پرداخت کنن. پس دومین مورد برای داشتن یک بازار هدف خوب اینکه افرادی که در اون بازار هدف هستن حاضر باشن برای رفع اون مشکل یا اون نیازشون به شما پول و هزینه پرداخت کنن.

سومین ویژگی یک بازار هدف مناسب اینه که افرادی که در اون بازار هدف هستن، توانایی پرداخت پول رو داشته باشن. باز هم این یکی از مشکلاتی که من، در خیلی از افرادی که برای مشاوره به من  مراجعه می کنن میبینم، افرادی رو به عنوان بازار هدف انتخاب کردن که اصلا توانایی پرداخت پول ندارن و هدف ما از راه اندازی یک کسب و کار همونطور که از واژه کسب و کار فهمیده میشه اینه که پولی رد و بدل بشه.

پس باید مطمئن بشید که بازار هدفی که برای خودتون انتخاب کردید، توانایی پرداخت پول رو دارن. پس هم باید خواهان پرداخت پول باشن و هم توانایی پرداخت پول رو داشته باشن.و چهارمین ویژگی که به نظر من یکی از بزرگترین بدفهمی هایی که اکثر افرادی که میخوان وارد دنیای کارآفرینی بشن این اشتباه رو می کنن، اینه که تا حد ممکن بازار هدفی خاص و کوچیک انتخاب می کنن.

شاید پیش خودتون بگید که بهتره که ما یک بازار هدف کلی انتخاب کنیم تا کلی از افراد حاضر باشن به ما پول پرداخت کنن و ما افراد بیشتری رو تبدیل کنیم به مشتری. اما دوستان این یکی از بزرگترین اشتباهاتی که شما می تونید انجام بدید و اصطلاحا اشتباه طمع کردنه. شما باید یک بازار هدف خاص و مشخص که یک دغدغه کاملا مشخص دارن و افراد اون بازار هدف، همشون یک دغدغه مشخصی دارن، هموشن یک ویژگی مشخصی دارن، همشون توی گوگل یک سری عبارات های کلیدی رو سرچ می کنن، انتخاب کنید.

شما برای اینکه یک پیام بازاریابی خوبی بنویسید، پیامی که بتونه مشتری رو جذب کنه باید اون مشتری رو خوب بشناسید و برای اینکه اون مشتری رو خوب بشناسید و روحیات و ویژگیهای اون رو خوب بدونید، باید بازار هدفتون به اندازه کافی خاص و محدود باشه، تا شما توانایی شناختن اون افراد رو داشته باشید.

مثلا بذارید یک مثال بزنم، فرض کنید شما میخواید سایتی تاسیس کنید درمورد آموزش تناسب اندام، اشتباه بزرگی که خیلی از افراد انجام میدن اینه که سایتی میخوان درست کنن که تناسب اندام برای همه یعنی هرکسی با هر سنی، با هر جنسیتی بتونه از اون سایت خرید کنه، اما این  یک اشتباه بسیار بزرگیه.

همونطور که در ویدیو های قبلی هم گفتم، سایتی پیدا کردم که عنوان این سایت این بود: تناسب اندام فقط برای خانم های باردار و بازار هدف این سایت فقط خانم های باردار بودن و در نتیجه شما تصور کنید که بازار هدفی رو انتخاب کردید که مختص یک گروه خاصه در نتیجه شما می تونید روحیات، ویژگی های اون افراد و مشکلات اون ها رو خیلی عمیق تر شناسایی کنید و توی پیام های تبلیغاتی و بازاریابی تون، دقیقا به اونها اشاره کنید و در نتیجه احتمال مشتری شدن اونها به مراتب بیشتر میشه.

پس این جمله معروف “ست کدین”، که یکی از بزرگترین کارآفرین های موفق و مدرسین کارآفرینی در دنیا هست رو یادمون نره که (the smallest the best) یعنی هرچی کوچیکتر بهتر.

پس امیدوارم که با این چهار ویژگی که به شما توضیح دادم، بتونید با توجه به اون ایده ای که در مرحله قبلی در ویدیو قبلی انتخاب کردید، یک بازار هدف مشخص و با این چهار ویژگی انتخاب کنید و حتما در زیر این ویدیو نظر خودتون، ایده خودتون، پیشنهاد خودتون یا تجربه خودتون رو در مورد بازار هدفی که مدنظر خودتون هست برای ما بنویسید تا من و دیگران بتونیم از تجربیات شما استفاده کنیم و اگر سوالی هم داشتید من در خدمت شما هستم.

امیدوارم که با این چهار ویژگی که بتونید برای ایده خودتون بهترین بازار هدف رو انتخاب کنید در ویدیو بعدی، در مورد الگوریتم کسب و کار و مراحلی که باید برای راه اندازی یک کسب وکار انجام بدید، صحبت می کنم پس فعلا خدانگهدار.

 

 

۴ دیدگاه برای “جلسه هفتم: انتخاب بازار هدف مناسب کسب و کار

  1. هدا خواجوی گفته:

    چجوری میتونم بفهمم مشتری هام کلمات کلیدی که تو گوگل سرچ میکنن چیه؟ چجوری مشتری هامو بشناسم

  2. ahajiabasi97@gmail.com گفته:

    سلام آقای فرجی من بازار هدفم خانمهایی هست که تازه بچه دار شدن یا میخوان بچه دار بشن یعنی مادران دارای کودک صفر تا ۶ سال هست از نظر رشد و تکامل و مراقبت نمی‌دونم این بازار هدف مناسبی برای آموزش هست یا نه چون حوزه کاری من در این زمینه است میشه لطفاً راهنمایی بفرمایید؟ ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *