آیا فروشگاه اینترنتی سوغاتی بزنم؟

آکادمی فرجی
آکادمی فرجی
آیا فروشگاه اینترنتی سوغاتی بزنم؟
Loading
/

“از فرجی بپرس”- قسمت 17: آیا فروشگاه اینترنتی سوغاتی بزنم؟

به نام خدا سلام به همه شما دوستان و همراهان عزیزم در وبسایت آکادمی فرجی و کانال تلگرام آکادمی فرجی. یکی از دوستان و همراهان عزیز ما که محصول میلیونر اینترنتی هوشمند رو از سایت بنده خریداری کردن، سوالی پرسیدن در مورد زدن یک فروشگاه اینترنتی سوغاتی و نظر من رو پرسیدن. به نظر من توضیحاتی که در این فایل صوتی میدم، برای شمایی که ممکن هست ایده ای مشابه ایشون داشته باشید یعنی بخواهید یک فروشگاه اینترنتی در یک حوزه ای رو راه اندازی کنید، بسیار بسیار مفید خواهد بود.

ابتدا سوال این دوستمون رو براتون بخونم، سلام آقای دکتر روزتون بخیر من فیلم های کسب و کار اینترنتی شما رو خریدم و در حال دیدنشون هستم و توی فیلم ها گفته بودید که ایده های مختلف رو برای خودتون بدید و من یک ایده ای دارم می خواستم کمکم کنید که این ایده خوب هست یا خیر. فکر کردم سایتی داشته باشم که توی اون سایت سوغاتی های هر استان رو به فروش برسونم، اول با دو استان در دسترس خودم شروع کنم و بعد استان های دیگر رو اضافه کنم در واقع یک فروشگاه اینترنتی سوغاتی بزنم. نظرتون شما چیه؟

پاسخ دکتر فرجی:

خوب، بریم سراغ تحلیل و بررسی این ایده. اولا من در اولین جلسه دوره میلیونر اینترنتی هوشمند اومدم گفتم ما درآمدزایی اینترنتی داریم و کسب و کار اینترنتی. کسب و کار اینترنتی رو تقسیم کردیم به دو گروه. لایف استایل بیزینس ها یعنی کسب و کارهای زندگی محور شخصی که بر اساس علایق و مهارت ها و توانمندی های یک شخص، حول اون علایق خودش یک کسب و کار اینترنتی ایجاد می کنه و یک درآمد جانبی برای خودش ایجاد می کنه. این کسب و کار میتونه کم کم رشد کنه و حتی کسب و کاری بشه که در ماه چند صد میلیون درآمد داشته باشه. نمونه های موفقی در این حوزه هم در ایران داریم.

دسته دوم استارت آپ ها بودن. کسب و کار هایی که کسب و کارهای خرد شخصی دیگه نیستن، کسب وکارهایی بسیار بزرگی هستن که باید مثل یک کسب و کار بزرگ در مورد اون ها پلن نوشته بشه، طرح نوشته بشه، تیم سازی بشه. زمان داره برای اینکه برسیم تازه به نقطه سر به سر. سرمایه اولیه برای جا انداختن اون ایده ها نیاز داره. مثل سایت هایی که الان می بینید خیلی الان معروف هستن، مثل دی جی کالا، آپارات، سایت های تخفیف گروهی که الان هستن و خیلی از ایده های مشابه اینها، سایت بامیلو. کسب و کارهای استارت آپی خوب قابلیت رشد خیلی بالاتری دارن نسبت به کسب و کارهای شخصی.

اما نکته مهم رو فراموش نکنید اونجا دیگه شما شاید آزادی زمانی و مکانی که در کسب و کار های شخصی داشته باشید رو نداشته باشید و درگیر تیم سازی و مدیریت کسب و کارهای بزرگ و این جور کارها میشید. این نکته ای بود که من جلسه اول خیلی روش تاکید کردم. چون دونستن این نکته در حقیقت به ما نشون میده که بدونیم اول کار می خوایم تو چه دنیایی قدم بذاریم. علت اینکه این توضیحات رو دادم این هست که به نظر من این دوستمون این ایده ای که دادن بیشتر میره در حوزه استارت آپ ها قرار  می گیره، چرا؟ تحلیلش می کنیم تو ادامه صحبت هام متوجه میشید.

کسب و کارهای شخصی در حقیقت خیلی نیاز به جا انداختن چیزی ندارند. یعنی نباید داشته باشن. کسب و کارهای شخصی حول یک نیاز، مشکل و رویایی که در جامعه، در یک گروه از افراد وجود داره ساخته میشه. یعنی ما در کسب و کارهای شخصی یک نیاز پاسخ داده نشده یا یک نیازی که به خوبی هنوز پاسخ داده نشده رو پیدا می کنیم، یک مشکل رو پیدا می کنیم و حول اون یک بازار هدف مناسب رو انتخاب می کنیم و اگر این کارها رو خوب انجام بدیم، حتی بعد از چند ماه از راه اندازی سایتمون و یک سری تولید محتوا میتونیم اون اعتماد رو در مخاطب هدفمون ایجاد کنیم و یک درآمدی رو آغاز کنیم، جریان پول ما آغاز بشه.

اما در استارت آپ ها در ابتدای کار اول نیاز هست که سرمایه گذاری بشه. کلی سرمایه گذاری نیاز داره تا اون ایده معرفی بشه به بازار، مردم اعتماد کنن و بعد، بعد از حتی یک سال، دو سال شاید تازه به نقطه سر به سر برسن. این ایده دوستمون که در مورد زدن یک فروشگاه اینترنتی برای سوغاتی هست رو طبق همون نکاتی که در دوره گفتم باید بررسی کنن، من همه رو گفتم توی دوره. چند تا از اون موارد رو من الان می خوام در موردش صحبت کنم.

گام اول: ابتدا رقبا را شناسایی و تحلیل کنید

اولین کار این هست که ما میریم ببینیم توی اینترنت چه کسانی دارن این کار رو انجام میدن. من سرچ کردم خرید سوغاتی، چند تا سایت اومد. اسم سایت هارو هم الان میگم، سوغات ناب دات کام، سایت دیگری هست به اسم توریست استور دات آی آر، سایت دیگری به اسم آی ام او زد بی دات کام، که این سایت ها خواستن در زمینه سوغاتی تخصصی کار کنن. البته من این سایت ها رو بررسی کردم. خیلی سایت های قوی و قدری نبودن. یعنی نمیشه بگیم خیلی خوب دراین زمینه کار کردن. البته این هم ممکن هست دلیلش این باشه که این ها شاید شروع کردن و بازخوردهای خیلی مناسبی نگرفتن.

نمیتونیم نتیجه بگیریم خوب این سایت ها ضعیف بودن. پس ما بریم یک سایت قوی تر بزنیم حتما ما دیگه سریع پولدار میشیم. این جور تفسیر ها، تفسیر های خیلی سطحی هست. ممکنه این دوستان هم فعال بودن. چند ماه، چند سال فعالیت کردن و بعد دیدن اون نتیجه و بازخوردی که مد نظرشون بوده نگرفتن. سوال اول من از این دوست عزیزمون این هست چه دلیلی وجود داره که مردم بیان سوغاتی رو از سایت شما خریداری کنن. معمولا فلسفه سوغاتی در ذهن ما ایرانی ها چی هست؟

ما وقتی به یک شهری میریم یا حتی به یک کشوری میریم، حالا اینجا بحث شهرهای ایران رو مطرح می کنیم، به یک شهری میریم می خوایم برای خانوادمون از اون شهر یک سوغاتی بیاریم و معمولا فلسفه سوغاتی در ذهن ما این هست که ما وقتی به یک شهر دیگه ای میریم، از همون جا خریداری کنیم بیاریم. حالا ممکن هست شما بگید هدف این سایت ما این هست که افرادی که مثلا میرن به یک شهری یادشون میره سوغاتی بخرن، بیان از سایت ما اون سوغاتی رو خریداری کنن. ولی نکته مهم این هست که مگر چند درصد افراد در جامعه می خوان سوغاتی بخرن و چند درصد اون ها هم این حالت رو دارن که یادشون مثلا رفته و حالا می خوان از یک سایتی سوغاتی بخرن.

خوشبین بودن یا احمقانه فکر کردن

ببینید من اصلا قصد ندارم این ایده رو کاملا تخریب کنم این فعلا فقط یک بلند بلند فکر کردن هست. اصطلاحا و ما فقط داریم حالت های مختلف رو بررسی می کنیم. برخلاف خیلی ها که دوست دارن همیشه خوش بین باشن و به اصطلاح خیلی از اساتید موفقیت روی نکات مثبت تمرکز کنن، ما کارآفرین ها هم اعتقاد داریم اول باید اتفاقا شکاک باشیم. اول باید جنبه های منفی رو ببینیم، خوش بین بودن با ببخشید با احمقانه فکر کردن خیلی فرق داره. حرف هایی که در این سمینارهای انگیزشی گفته میشه خیلی در دنیای کسب و کار نتیجه نداره. اگر من می خواستم مشاوره موفقیتی بدم مثل خیلی از اساتید موفقیت، باید به این دوستمون می گفتم آفرین، عالیه، ایده ات خیلی بیسته، از امشب تمرکز کن روی ایده دائم رویا پردازی کن، دائم جملات تاکیدی مثبت رو بگو و قطعا به نتیجه میرسی. بعد از شش ماه که این دوستمون افسردگی میگیره، اون موقع احتمالا این جواب رو بهش میدن رو باورهات خوب کار نکردی. خوب تمرکز مثبت نکردی.

من از اون دسته اساتیدی نیستم که بخوام اینطوری پاسخ بدم. اعتقاد ما این هست که ابتدا باید قشنگ تحلیل کنیم، جنبه های منفی و مثبت رو کنار همدیگه بذاریم، نقاط ضعف خودمون، نقاط قوت خودمون رو بسنجیم. براساس این ها حالت های مختلف کسب و کار در نظر بگیریم و بعد تصمیم بگیریم که آیا وارد این مسیر بشویم یا نشویم و قطعا در طی مسیر خوش بین خواهیم بود. ولی با چشمان باز خوش بین خواهیم بود نه با چشمان بسته و مثل یک انسان کور.

گام دوم: چرا مخاطب هدف باید از شما خرید کند؟

پس سوال اولی که پرسیدم این هست: چه دلیلی وجود داره که مخاطب هدفی باشد و بخواهد از شما خرید کنه، شما چه نیاز بدون پاسخی رو می خواهید پاسخ بدید اینکه فقط یک سایتی باشه که یک سری محصولات و سوغاتی ها رو لیست کنه، آیا شما توقع دارید افراد بیان از سایت شما خرید کنن؟ قطعا اینطوری نخواهد بود. برگردیم به اینکه ببینیم دی جی کالا چرا شد دی جی کالا. دی جی کالا بخاطر اینکه یک سری محصولات رو لیست کرد، دی جی کالا نشد. دی جی کالا یک نیاز بدون پاسخ رو پاسخ داد. اگر یادتون باشه زمانی که دی جی کالا شروع کرد هفت هشت سال پیش گرفتن اطلاعات درمورد موبایل ها و تجهیزات الکترونیک خیلی سخت بود. اگر شما می رفتید توی یک مغازه و در مورد دو تا موبایل سوال می پرسیدید، سومین سوالتون قطعا با یک فحش و ناسزا همراه بود. یعنی اون فروشنده حوصله نداشت به شما توضیح بده.

دی جی کالا اومد این نیاز  بدون پاسخ رو پاسخ داد. یعنی در مورد موبایل ها کلی توضیحات فنی و تخصصی نوشت، نظرات گذاشت، افرادی که قبلا خرید کردن نظر بدن. این کار اصلی دی جی کالا بود. پس شما چه نیاز بدون پاسخی رو می خواید پاسخ بدید، شما چه مشکلی رو می خواید پاسخ بدید. به این ها خیلی عمیقا فکر کنید در مورد این ها خیلی عمیقتر فکر کنید و نکته مهم دیگه همونطور که در دوره میلیونر اینترنتی هوشمند گفتم کسب و کار های موفق ابتدا با یک ان وی پی شروع می کنن.

اگر خیلی اصرار دارید همین مسیر رو ادامه بدید، اصلا اشکالی نداره ممکن هست در همین مسیر شما در نهایت برسید به یک ایده بسیار خوب، این هم نکته بسیار ظریفی هست. شاید بگم اکثر کسب و کارهای اینترنتی موفق چه در ایران چه در جهان اون ایده ای که روز اول شروع کردن با اون ایده ای که در نهایت به موفقیت رسیده خیلی متفاوت بوده. زمین تا آسمون متفاوت بوده.

 گام سوم: از یک مدل کوچک شروع کنید

خوب نیست که ما دائم به ایده های مختلف فکر کنیم و هیچ چیزی شروع نکنیم. خیلی وقت ها بهتر هست ما با یک مدل کوچیک که بهش میگیم ان وی پی، یک ایده ای رو شروع کنیم ولی با چشمان باز و هوشمندانه. در مسیر دائم به بازخوردهایی که از مشتریان میگیریم، دقت کنیم و بر اساس اون بازخوردها، ایده اصلی اولیه مون رو اصلاح کنیم تا کم کم بتونیم برسیم به یک ایده سودآور. این میشه میلیونر اینترنتی هوشمند. اصلا واژه هوشمند رو بخاطر همین من پشت عنوان میلیونر اینترنتی قرار دادم.

افرادی که بخوان در فضای کسب و کار اینترنتی به نتیجه برسن، باید هوشمند باشن باید شروع کنن از این یک مدل کوچیک که اصطلاحا بهش میگیم ان وی پی، حداقل محصول پذیرفتنی و بعد این ایده شون رو با بازخوردهایی که از مشتریان میگیرن، اصطلاح کنن. مثلا در مورد کیس شما اون ان وی پی شما میتونه یک اینستاگرام باشه، یک پیج اینستاگرام باشه یک سری محصولات سوغاتی خودتون رو که احساس می کنید خیلی خاص هست و یک سری افراد عاشق اون ها میشن و می خوان اون ها رو بخرن توی اینستاگرام لیست کنید. یک مقدار هزینه کنید حتی تبلیغات کنید، تبلیغات اولیه برای گرفتن بازخورد. بعد یک پیشنهاد ویژه بدید و ببینید آیا مشتریان حاضر هستن پول بدن یا نه. اگر پول ندادن حتی میتونید درخواست بدید بهشون که چرا شما حاضر نشدید محصول من رو خریداری کنند.

نیاز اصلی مخاطب هدف را شناسایی کنید

یک کسب و کار اینترنتی موفق در مراحل اولیه کسب و کارش هدف اصلیش درآمدزایی نیست. هدف اصلیش گرفتن بازخورد ها، فهمیدن نیاز اصلی مخاطب هدفش و اصلاح ایده اش هست. این میشه هدف اصلی شما در فاز اولیه کسب و کار اینترنتی تون. امیدوارم این فایل صوتی به این دوست عزیزمون و بقیه دوستانمون که می خوان فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنن و یک سری محصولات رو به فروش برسونن، کمک کنه و اون ها هم با همین دید هوشمندانه وارد دنیای کسب و کار اینترنتی بشوند. خدانگهدار.

 

مجموعه‌ی “از فرجی بپرس” چیست؟

از فرجی بپرس یک مجموعه سریالی ویدئویی رایگان است که هدف آن پاسخ به سوالات مهم و آموزنده مخاطبان و اعضای گرامی آکادمی فرجی است. 
روش کار این مجموعه به این صورت است که مخاطبان عزیز سوالات خود را می‌پرسید و دکتر امیرحسین فرجی معمولا به صورت هفتگی پاسخ سوالات شما را در قسمت جدید “از فرجی بپرس” می‌دهند.

دانستن جواب سوالات دیگران چه فایده‌ای دارد؟

به نظر من همه اعضای آکادمی فرجی هم مسیر و هم سفر هستند و درنتیجه سوالاتی که برای هر کدام از آن‌ها پیش آمده فقط یک سوال نیست بلکه یک تجربه ارزشمند است. سوالی که توسط یکی از دوستان پرسیده می شود ممکن است سوال شما هم باشد و یا حتی ممکن است سوال فعلی شما نباشد ولی تجربه‌ای که در پس آن سوال نهفته است باعث کمک به شما در مسیر موفقیت و ثروت شود.
یک ثروتمند جدید از هر طریقی به دنبال کمک گرفتن از تجربیات دیگران است، چون اعتقاد دارد تجربه دیگران یکی از بهترین منابع عظیم یادگیری است. منبع گران‌بهایی که می‌تواند به ما کمک کند تا از موفقیت‌ها و شکست‌های دیگران درس بگیریم و سرعت خود را در مسیر موفقیت و ثروت افزایش دهیم و در زمان با ارزش خود صرفه‌جویی کنیم. 

شما هم می‌توانید سوالات خود به روش‌های زیر مطرح کنید:

1- از طریق فرم ارسال دیدگاه در پایین این صفحه،
2- از طریق تلگرام و با آی دی ( telegram.me/askfaraji
3- از طریق فرم تماس با ما، 

 


در خواست مشاوره تلفنی رایگان برای ثبت نام در دوره جامع نوابغ اینستاگرام


۳ دیدگاه برای “آیا فروشگاه اینترنتی سوغاتی بزنم؟

  1. محمدرضا حق شناس گفته:

    با سلام و درود
    بنده مدیر سایت آریافودز شیراز هستم. فعال در زمینه فروش اینترنتی سوغات …. فعالیت در زمینه سوغات از نظر ایده عالی هست ولی وقتی وارد این فعالیت شدید با مسائل و مشکلات زیادی برخورد خواهید کرد که ما بعد از دو سال تجربه به مرور تونستیم نتیجه بگیریم … از تئوری تا عمل خیلی فاصله وجود داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *