تغییر سبک شغل و زندگی

آکادمی فرجی
آکادمی فرجی
تغییر سبک شغل و زندگی
Loading
/

به نام خداوند بزرگ و مهربان، سلام به همه شما دوستان و همراهان عزیز آکادمی فرجی. امیرحسین فرجی هستم و در این فایل صوتی می خوام جواب یکی از همراهان عزیز کانال آکادمی فرجی یعنی آقا یاسین رو بدم. ابتدا اجازه بدید سوالاتی که این دوست عزیزمون مطرح کردن  و در رابطه با تغییر سبک شغل و زندگی هست  رو با هم  مرور کنیم.

سلام خسته نباشید آیا من می تونم یک کسب و کار اینترنتی داشته باشم در حالی که سرمایه اولیه خیلی کمی دارم. من الان کار می کنم و درآمد خوبی دارم حتی میتونم درسم رو بخونم و تفریح کنم ولی مشکلم اینه که وقت خیلی کمی دارم، تقریبا قسمت اعظمی از وقت من رو رفتن به سر کار میگیره چون با اتوبوس به سر کار میرم و مجبورم چند بار اتوبوس عوض کنم و حتی سعی کردم توی اتوبوس مطالعه کنم ولی نتونستم چون عادت دارم جاهای ساکت مطالعه کنم. تلاش کردم تا کارهایی انجام بدم تا منو به اهدافم نزدیکتر کنه ولی نشد، سوما کارم سنگینه و خیلی هم خسته ام میکنه و اصلا به شغل فعلیم علاقه زیادی ندارم، حاضرم ساعت کاریم حتی نصف بشه، درآمدم کمتر بشه اما بتونم به اون کاری که دوست دارم برسم.

خوب موضوعی که این دوست عزیزمون مطرح کردن موضوع جالبیه، ممکنه شما هم الان در وضعیتی از زندگی و شغل باشید که درآمدتون نسبتا خوب باشه اما از سبک شغلی و سبک زندگیتون خیلی رضایت ندارید. این اتفاقا موضوعیه که دقیقا برای خود من اتفاق افتاد، یعنی در یک برهه زمانی درآمد خوبی داشتم، شغل نسبتا خوبی داشتم ولی خیلی سبک شغلیم رو دوست نداشتم بیشتر دنبال شغلی بودم که آزادی بیشتری از اون داشته باشم بیشتر فرصت لذت بردن از زندگی رو داشته باشم و این اتفاقا موضوع اصلی سایت من و کانال تلگرام من هست و به خاطر همین عنوانش رو گذاشتم ثروتمندان جدید.

اما نکته بسیار مهمی که وجود داره اینکه ما یک دفعه نمیتونیم سبک زندگی و شغلمون رو تغییر بدیم. هر تغییری نیاز به زمان داره و از اون مهمتر هر تغییری نیاز به پرداختن بهای اون تغییر رو داره. خوشبختانه شرایط این دوستمون، شرایط خوبیه و من از این بابت باید این نکته رو بهشون بگم که خیلی ها هستن می خوان سبک زندگیشون رو تغییر بدن و اتفاقا شرایطشون بدتر از شما هستن. شما گفتید که خوشبختانه درآمد خوبی دارید. حالا باید چه کاری انجام بدیم؟ کاری که شما می تونید انجام بدید دقیقا می تونه مشابه همون کاری باشه که من انجام دادم. من اومدم کارم رو جوری تغییر دادم که ساعت کاریم کمتر بشه و طبیعتا در اون زمان درآمد من هم بسیار کمتر شد، این همون بهاییه تغییر در زندگی بود که من پرداختم. می تونستم اون موقع مثل خیلی از افراد تو ذهنم این رو مرور کنم که به همین روند ادامه بدم در همین سطح از شغل باقی بمونم، همین سبک شغلی رو داشته باشم و فقط ساعت کاریم رو بیشتر و بیشتر کنم تا درآمدم عوض بشه.

اما نکته اصلی اینه که از سبک زندگیم خیلی راضی نبودم. با این فرمول من فقط درآمدم بیشتر میشد اما هیچ وقت به اون آزادی زمانی و مکانی که می خواستم نمی رسیدم. این گزینه ایه که اکثر افراد جامعه اون رو انتخاب می کنن یعنی در همون کار فعلیشون میمونن و تنها برای افزایش درآمدشون، ساعت کاریشون رو زیاد می کنن. اما افراد عالی معمولا تصمیم دیگری می گیرن، تصمیم که یکم چالش برانگیزه و این انتخاب با شماست، حاضر بشید بهاش رو بپردازید، بهای این تغییر رو بپردازید حتی از ساعت کاریتون کمتر کنید حتی ممکنه نیاز باشه شغلتون تغییر بدید وارد یک شغل دیگری بشید، مشابه همون شغل یا در شرکت دیگه ای کار کنید که قبول کنن شما ساعت کمتری در اون کار حضور داشته باشید و حتی حقوق کمتری به شما پرداخت کنن اما شما فرصت بیشتری داشته باشید تا برای این تغییر سبک شغلیتون، برای وارد شدن به دنیای جدید وقت بذارید واقعا انتخاب دیگری وجود نداره.

خیلی ها میگن ما باید یک دفعه شغلمون رو رها کنیم و با پول هایی که تا الان جمع کردیم یک فرصتی رو کلا در منزل باشیم و روی شغل جدیدمون یا کسب و کار جدیدی که می خوایم شروع کنیم وقت بذاریم اما من این تصمیم رو نگرفتم چون بالاخره زندگی یک مخارجی داره و ما برای گذراندن زندگی مجبوریم درآمدی داشته باشیم اما میتونیم درآمدمون رو کمتر کنیم از تفریحاتمون بزنیم، کارهایی که قبلا می کردیم، خرید هایی که قبلا می کردیم رو کمتر کنیم، اینا میشه قسمت بهای موفقیت، بهای تغییر و بعد زمانمون رو آزادتر کنیم تا بتونیم روی مسیر شغلی جدیدمون که میتونه شروع یک کسب و کار اینترنتی باشه یادگیری اصول کسب و کار اینترنتی باشه یادگیری بازاریابی باشه، کتاب خوندن باشه و هر بهایی که برای این تغییر باید بپردازیم اون زمان آزاد شده رو روی اونها سرمایه گذاری کنیم.

نکته دیگه ای که این دوستمون مطرح کرده، گفتن که تلاش کردن تا به اهدافشون برسن اما به نتیجه نرسیدن. اینجا چندتا موضوع میاد وسط اولا اینکه شما چقدر تلاش کردید؟ آیا اصول هدف گذاری رو یاد گرفتید؟ آیا اصول تعیین هدف رو یاد گرفتید؟ آیا مطمئن بودید در مسیر درستی در حال حرکت بودید؟ خیلی از ما اکثرا این اشتباه رو می کنیم بدون اینکه برای یادگیری ارزش قائل بشیم فقط طبق یک سری فکرهایی که در ذهنمون هست یک کسب وکاری رو شروع می کنیم یا یک مسیر شغلی جدید رو آغاز می کنیم و چون اصولش رو نمی دونیم بعد از مدتی به هیچ نتیجه ای نمی رسیم و دلسرد میشیم و بر می گردیم به همون مسیر شغلی قبلی. اما افراد عالی و افراد برنده ابتدا یک زمانی میذارن برای جستجو کردن، ابتدا یک زمانی میذارن برای مطالعه کردن و یادگیری و این افراد برنده میدونن که موفقیت یک مقصد نیست، موفقیت یک مسیره ،یک سفره این نکته بسیار بسیار مهمیه.

متاسفانه یکی از الگوهای ذهنی غلط در مورد موفقیت اینه که ما یک مدتی تلاش کنیم به یک نقطه ای برسیم و اون نقطه اسمش میشه نقطه موفقیت، اما در واقعیت اگر به زندگی افراد موفق، کارآفرینان موفق نگاه کنید می بینید که اینطوری نیست. اونها یک رسالتی برای خودشون تعیین کرده بودن، یک هدف شغلی برای خودشون تعیین کرده بودن و در راستای رسیدن به اون هدف شغلی حرکت می کردن و سعی می کردن از مسیر هم لذت ببرن. این هم نکته مهمیه ما نباید تمرکزمون فقط روی رسیدن به اون مقصد باشه به اون خواستمون باشه ما باید از این مسیر هم لذت ببریم. چه چیزی با ارزش تر از اینکه ما احساس کنیم درحال پیشرفت هستیم. همیشه گفتم شادی واقعی یعنی حس پیشرفت، حس رضایت از زندگی و این فقط در حالی حاصل میشه که ما در حال یادگیری باشیم.

پس بهترین کاری که شما باید انجام بدید و این دوست عزیزمون باید انجام بده اینکه اگر یک کاری الان دارید و مجبورید اون کار رو داشته باشید برای اینکه خرج زندگیتون رو در بیارید اون کار رو نگهدارید، میتونید با مدیرتون صحبت کنید ازش درخواست کنید، شرایطتتون رو بگید، ساعت کاری تون رو کمتر کنید، حتی حقوقتون کمتر بشه یا حتی میتونید کارتون رو از یک شرکت به یک نوع کار دیگه ای که مرتبط با اون هست در یک شرکت دیگه یا مثلا در حوزه آزاد کاری یا فری لندسینگ اون کار رو انجام بدید و زمانتون رو به گونه ای آزاد کنید و اون زمان آزاد شده رو صرف کنید برای راه اندازی یک کسب و کار، حالا میتونه کسب و کار فیزیکی باشه یا میتونه کسب و کار اینتر نتی باشه. این بهاییه که باید برای تغییر پرداخته بشه و راه دیگه ای وجود نداره.

شما باید در مرحله اول برای یادگیری تون وقت بذارید، برای یادگیری تون هزینه کنید و در کنار کار اصلیتون کم کم اصول راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی موفق رو یاد بگیرید و آروم آروم در این مسیر به موفقیت برسید. بعد از اینکه اون کسب و کار اینترنتی مراحل اولیه اش رو طی کرد و شما تونستید یک کسب و کاری رو راه انداری کنید که مشتری هایی داشته باشید به درآمدزایی اولیه رسیدید اون موقع است که میتونید تصمیم بگیرید که آیا اون شغل اولتون، اون شغل اصلیتون رو داشته باشید یا کلا اون رو کنار بذارید و کل زمانتون رو روی کسب و کار اینترنتی خودتون بذارید. این تصمیم با شماست، من تصمیم گرفتم تا زمانیکه مطمئن نشم کسب و کار اینترنتی من کسب و کار سودآوری هست شغل اصلیم رو کنار نذارم. همین الان هم که دارم با شما صحبت می کنم همون شغل اصلی خودم رو هنوز دارم اما به گونه ای دیگه، اومدم زمان خودم رو در حقیقت تقسیم کردم بین این دو شغلی که دارم یا شاید بگم این سه کاری که انجام میدم.

یک قسمتی از زمانم رو در دانشگاه های مختلف تدریس می کنم البته نه مثل گذشته که در چندین دانشگاه باشه فقط دو روز در دوتا دانشگاه تدریس دارم، یک قسمتی از زمانم رو یک سری پروژه های تحقیقاتی با کشور ایتالیا با یکی از دانشگاه های ایتالیا در حال انجام هستیم که اون حداکثر دو روز یا سه روز در ماه از من وقت می گیره و قسمت عمده ی کارم رو یعنی حدود شصت درصد از زمانم رو روی کسب و کار اینترنتی خودم وقت گذاشتم. شما هم میتونید یک همچین طراحی سبک زندگی داشته باشید که ما بهش میگیم لایف استایل دیزاین (lifestyle design) یعنی طراحی سبک زندگی. در آینده مطالب بسیار بیشتری در مورد (lifestyle design) و طراحی سبک زندگی در کانال تلگرامم و در وبسایتم منتشر می کنم که مطمئنم این مطالب میتونه به شمایی می خواید تغییر کنید، شمایی که می خواید پیشرفت کنید کمک کنه تا بتونید کم کم و با صبوری به سبک زندگی برسید که واقعا آرزوش رو دارید، سبک زندگی که زمان شما آزادتر باشه و شما خودتون شغلتون رو کنترل کنید نه اینکه شغل شما، شما رو کنترل کنه. امیدوارم که این فایل صوتی بهتون کمک کرده باشه، خدانگهدار.

 


در خواست مشاوره تلفنی رایگان برای ثبت نام در دوره جامع نوابغ اینستاگرام


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *