راه اندازی فروشگاه اینترنتی

آکادمی فرجی
آکادمی فرجی
راه اندازی فروشگاه اینترنتی
Loading
/

به نام خدا، سلام به همه شما دوستان و همراهان آکادمی فرجی، امیرحسین فرجی هستم و در این فایل صوتی می خوام جواب سوال آقای عبدی، یکی از همراهان عزیز کانال آکادمی فرجی رو بدم. آقای عبدی می خوان فروشگاه اینترنتی رو راه اندازی کنن و در این مورد از من درباره راه اندازی فروشگاه اینترنتی سوال پرسیدن، سوال ایشون رو برای شما می خونم تا بهتر متوجه بشید که چه چیزی پشت ذهن ایشون هست و نکاتی که در این فایل صوتی خواهم گفت به نظر من برای افرادی که می خوان فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنن میتونه بسیار بسیار مفید باشه و باعث بشه که کلی از سرمایه، انرژی و زمانشون رو هدر ندن و واقعا با یک استراتژی خاصی وارد بازار بشن.

اجازه بدید سوال ایشون رو برای شما بخونم، سلام ما می خوایم کالاهایی که داریم مثل کفش، کتونی، کالای خواب، کالاهای کادوئی منزل، لوازم آرایشی، دمنوش، لب تاپ، لوازم جانبی کامپیوتر، موبایل، فرش دستی و یک سری لوازم کنده کاری شده دکوری رو در کل ایران به صورت اینترنتی با سایت یا تلگرامی بفروشیم. همچنین ایشون توضیح دادن که در کار تجارت هستن و وارد کننده کالاهایی از کشورهای مختلف دنیا به ایران هستن و طبق توصیه چند نفر تصمیم به راه اندازی فروشگاه اینترنتی کردن.

خوب بریم سراغ پاسخ به این سوال. من اینطوری این سناریو و داستان رو پیش بینی می کنم، یک سری از افراد که موفقیت سایتهایی مثل دی جی کالا، بامیلو و سایت های دیگر رو دیدن به ایشون گفتن شما که این همه کالا دارید وارد می کنید چرا یک سایت نزنید یک فروشگاه اینترنتی نزنید و شما هم شروع به فروش کالاهای خودتون نکنید؟ تا اینجای کار اصلا مشکلی نداره، اما مشکل اصلی که خیلی ها اون رو نمیبینن و همینطور به شما توصیه می کنن که فروشگاه اینترنتی بزنید جای دیگه ای هست، مشکل اصلی اینجاست که خیلی از ماها دی جی کالا رو فقط اون سایتش رو میبینیم و فکر می کنیم دی جی کالا یعنی اینکه، یک سایتی زدن یک سری کالاها رو همینطوری قرار دادن و توضیحاتش رو هم نوشتن و بعد دیگه همه کار خود به خود حل میشه.

استراتژی مشخص لازمه ی کسب و کار شماست

واقعیت قضیه دی جی کالا سایتش نیست. دی جی کالا هشتاد درصدش اون اعتبار برندی هست که سالیان سال طول کشیده تا به اینجا برسه، در روش ارسال کالای دقیقش هست، دی جی کالا در سیستم هایی که ساخته، دی جی کالا در اعتمادی که در ذهن مخاطب ایجاد کرده. دی جی کالا اینهاست، ایجاد کردن هر کدوم از این هایی که من گفتم خودش یک پروژه بسیار بزرگی هست. خودش نیاز به تیم داره، نیاز به داشتن استراتژی داره.

خیلی ها میخوان وارد دنیای کسب و کار اینترنتی بشن و اون هم بصورت خیلی بزرگ و گسترده و با محصولات خیلی زیادی میخوان وارد بشن. اما استراتژی خیلی مشخصی ندارن. من در این فایل صوتی میخوام درمورد این ها صحبت کنم. خوب قبل از اینکه در مورد این ها صحبت کنم، اجازه بدید چندتا از فروشگاه های اینترنتی ایران که نسبتا معروف تر هستن رو نام ببرم، اولین فروشگاه اینترنتی خرده فروشی در ایران که تنوع بسیار بالایی هم دارد دی جی کالاست، بعد از دی جی کالا رقیب دیگری به اسم بامیلو وارد شد که اگر اشتباه نکنم این بامیلو سرمایه گذار و شتاب دهنده خارجی داره، مطمئن نیستم و سایت های دیگری هم بودن مثل زنبیل و چاره حتی قبل دی جی کالا، سایت هایی مثل مدیسه، سایتی مثل تهران کالا، سایتی مثل فینال که در یک برهه زمانی تبلیغات این سایت فینال رو هم در تلویزیون دیدیم اما نتیجه خیلی خوبی از اون مشاهده نشد.

راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی اینطوری نیست که ما یک سایت بزنیم محصولات رو در اون قرار بدیم، توضیحات اون رو بنویسیم و بعد مثلا با یک سرمایه بزرگی تبلیغات کنیم و در خیابان بیلبورد بزنیم در تلویزیون تبلیغات کنیم، بازاریابی انبوه کنیم، اصطلاحا تبلیغات عمومی کنیم و توقع داشته باشیم مشتری خرید کنه. واقعیت قضیه در کسب و کار های اینترنتی اون هم از نوع فروشگاه های اینترنتی که خیلی بزرگ و گسترده هستن، این هست که مهمترین چیز برای اون ها برند اونهاست و اعتمادی که در مخاطب ایجاد کردن.

مزیت رقابتی شما چیست؟

به این فکر کنید شما چجوری می خواید این اعتماد و اعتبار رو در ذهن مخاطب ایجاد کنید. این اولین چیزی هست که باید به اون پاسخ بدید. سوالی که باید از خودتون بپرسید از شما خواهش می کنم یک بار خودتون رو جای مخاطب بگذارید، خرید اینترنتی هنوز در ذهن خیلی ها مخصوصا خرید محصولات فیزیکی ترسناک هست، یعنی پشت کامپیوتر نشستن، میبینن یک سایت کلی محصول داره و خیلی هم اسم اون سایت رو نشنیدن، میترسن دکمه خرید رو بزنن، شما در مورد این موضوع چه فکری کردید؟ این سوال رو از خودتون بپرسید: چرا مشتری باید شما را انتخاب کند؟ برای این سوال چه جوابی دارید؟ چه مزیت رقابتی به مشتری ارائه میدید که مشتری به خاطر اون ابروهاش رو بالا بندازه و بگه آره این دقیقا همون فروشگاهی هست که من بایدازش خرید کنم؟

در واقع خرید وقتی انجام میشه که مشتری به آستانه احساسی خرید برسه. شما چه کاری می خواید انجام بدید که مشتری به آستانه احساسی خرید برسه و جرات کنه دکمه خرید رو بزنه؟ این ها مسائلی هست که باید در موردش جدی فکر کنید. برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی ما سه راس یک مثلث رو باید در نظر بگیریم: اول تامین کالا، شما برای تامین کالاتون و قرار دادن اون در اون فروشگاه اینترنتی چه برنامه ای دارید؟ چجوری میخواید کالاهاتون رو تامین کنید؟ در مورد این فکر کنید. دو، لجستیک، لجستیک شامل یک پارچه سازی اطلاعات، حمل و نقل کالا، موجودی کالا، انبارداری و جابجایی کالا این جور چیزا میشه.

لجستیک را جدی بگیرید

خیلی از فروشگاه های اینترنتی بخاطر همین ضعف در لجستیک بود که شکست خوردن. یعنی سایت خیلی زیبایی داشتن، محصولات کاملی داشتن اما در لجستیک نتونستن خوب عمل کنن. یکی از نقاط قوت دی جی کالا همین لجستیک، انبارداری و ارسال کالا هست. سیستم های خیلی قوی در طی این سالها درست کرده و این هم جزو  اسرار دی جی کالاست. اون قسمت هایی از دی جی کالا که ما ها نمیبینیم این هاست. اون فرمول های مشخص، سیستم های مشخص، سیستم های با بهره وری بالا و دقیق اون قسمتهایی از دی جی کالاست که ما نمیبینیم، لایه های زیرین دی جی کالاست.

بعد سوم از اون مثلث مشتریان، چجوری میخواید مشتری پیدا کنید؟ اینجا میشه بحث اصلی ما یعنی بازاریابی، تبلیغات، مزیت رقابتی که میخوایم از طریق اون، مشتری رو جذب کنیم اگر می خوایم یک فروشگاه اینترنتی بزنیم باید برای هر کدوم از این سه راس استراتژی و فرمول دقیق و مشخصی داشته باشیم. قطعا برای اینکه ما یک فروشگاه اینترنتی خیلی بزرگ راه اندازی کنیم و بتونیم موفق باشیم، نیاز به سرمایه های زیادی داریم، سرمایه انسانی و سرمایه مالی و تخصص به این سه نوع سرمایه ما نیاز داریم.

اگر خودتون در این زمینه تخصص ندارید و می خواید خیلی بزرگ شروع کنید، قطعا توصیه من این هست که زیر نظر یک مشاور خبره این کار رو انجام بدید. من در مورد کسب و کارهای شخصی صحبت نمی کنم، کسب و کارهای کوچکی که هر شخصی میتونه با توجه به علایق و مهارت ها و تخصص خودش اون رو در فضای اینترنت معرفی کنه و به درآمدهای نسبتا خوبی هم برسه، ما داریم در مورد فروشگاه اینترنتی بزرگ در حد بامیلو، دی جی کالا، زنبیل، جاره و غیره صحبت می کنیم این ها نیاز به سرمایه های زیادی دارن، نیاز به تیم سازی دارن، نیاز به منابع انسانی دارن، نیاز به مدیریت های حرفه ای دارن، آیا برای اینها فکر کردید؟

نیچ مارکتینگ

نکته ای که باید در نظر بگیرید برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی این هست که کسب و کار اینترنتی درست هست که رشد خیلی بالایی داره، سرعت رشد بالایی داره، ولی معمولا به زمان بیشتری نیاز داره تا به نقطه سر به سر برسه. به زمان بیشتری نیاز داره تا جا بیوفته، تا پخته بشه تا شناخته بشه تا اعتماد و اعتبار رو جذب کنه، جلب کنه و نکته مهمتری که باید در مورد اون جدی فکر کنید مزیت رقابتی شما و نحوه رقابت شما با این غول هایی که الان در بازار فروشگاه های اینترنتی وجود دارن. استراتژی ورود به بازار شما چی هست؟

اگر بخوام خیلی کوتاه و خلاصه یک توصیه داشته باشم برای کسی که می خواد فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنه میتونه این توصیه باشه: از روش نیچ مارکتنیگ یعنی انتخاب یک گوشه ای از بازار شروع کنید. یعنی بجای اینکه تصمیم بگیرید یک فروشگاه اینترنتی بزنید که پنجاه نوع محصول رو پوشش بده، فقط روی یک گوشه ای از بازار دست بذارید و چون فقط یک گوشه ای از بازار، یک نیچ رو انتخاب کردید در نتیجه خیلی قشنگ تر و کاملتر میتونید روی اون فعالیت کنید.

اگر شما تصمیم بگیرید پنجاه نوع محصول رو در فروشگاه تون قرار بدید، کار خیلی زیادی در پیش دارید و در نتیجه مجبورید در هر کدوم از اونها فقط ده یا صد قلم جنس بذارید. اما اگر مثلا تصمیم بگیرید فقط در حوزه مثلا کفش وارد بشید یا فقط در حوزه فرش وارد بشید یا فقط در حوزه عطر وارد بشید، ببینید کارتون چقدر نسبت به حالت قبلی ساده تر میشه. قطعا اونطوری میتونید قوی تر ظاهر بشید و در نتیجه مثلا ممکن هست یک سری از محصولات شما رو دی جی کالا هم داشته باشه، اما چون شما خیلی کامل تر هستید در اون دسته به خصوص در اون گوشه بازاری که انتخاب کردید، این باعث میشه که توجه مخاطبین به سمت شما جلب بشه.

برای خودتان مدل کسب و کار طراحی کنید

استراتژی دیگه ای که میتونید داشته باشید این هست که شما مثلا روش ارسال کالای خیلی خاصی داشته باشید که بتونید خیلی ارزون تر تموم کنید، البته این کار ساده ای نیست اصلا. نیاز به تخصص و تجربه دراین زمینه داره. پس خیلی خلاصه خواستم بگم باید به این فکر کنید که چرا مشتری باید شما رو انتخاب کنه، باید جواب واضح و شفافی برای این سوال داشته باشید و نکته آخر اینکه قبل از اینکه وارد مرحله اجرا بشید، توصیه می کنم شما حتما یک بیزینس مدل، یک طرح کسب و کار برای خودتون تعیین کنید.

بیزینس مدل یا طرح کسب و کار که اصطلاحا به اون canvas هم گفته میشه و میتونید در اینترنت سرچ کنید، یک صفحه ای هست که از نه بخش تشکیل شده و هر بخش اون یکی از اجزای مهم کسب و کار شما رو توضیح میده، بخش مشتریان، ارتباط با مشتریان، کانال توزیع، بخش  کسب و کار، ارزش پیشنهادی شما اون خلق ارزشی که قرار هست انجام بدید، مزیت رقابتی شما، منابع کلیدی شما، فعالیت های کلیدی شما، شرکای کلیدی شما، پایین این بیزینس مدل میشه هزینه های شما و قسمت قشنگش درآمد شما. باید این ها رو در موردش فکر کنید و بعد یکپارچه کنید.

مثلا نمیشه شما یک ارزش پیشنهادی خیلی بزرگی در نظر گرفتید، اما منابع کلیدیش رو خوب پیش بینی نکردید، این چنین بیزینس مدل هایی قطعا شکست میخورن. پس این بیزینس مدل اجزای مختلف این بیزینس مدل باید با هم یکپارچه شده باشه. امیدوارم که این توضیحاتی که دادم که قطعا خیلی خلاصه هست و هر کدوم از این ها نیاز به توضیحات خیلی بیشتری داره باعث بشه که یکم خردمندانه تر و یکم دقیق تر تصمیم بگیریم که می خوایم در چه حوزه ای در چه میدان بازی وارد بشیم تا خدایی نکرده کلی سرمایه و هزینه و انرژیمون رو هدر ندیم، شما رو به خدای بزرگ می سپارم خدانگهدار.

 


در خواست مشاوره تلفنی رایگان برای ثبت نام در دوره جامع نوابغ اینستاگرام


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *