راه های افزایش تمرکز

آکادمی فرجی
آکادمی فرجی
راه های افزایش تمرکز
Loading
/

سلام روزتون بخیر. امیرحسین فرجی هستم و در این فایل صوتی می خوام جواب سوال یکی از دوستان و همراهان عزیز کانال آکادمی فرجی رو که در رابطه با راه های افزایش تمرکز هست رو بدم. سلام استاد روزتون بخیر. یک سوال داشتم، دیدید وقتی داریم راجب به موضوعی فکر می کنیم، بعد اینقدر در کنار اون فکرهای دیگه میاد در ذهن آدم که دیگه اون موضوع اصلی رو فراموش می کنه و بعد باعث میشه فکر آدم همه اش مشغله داشته باشه و در نتیجه عدم تمرکز به همراه داره. برای رفع این مشکل چه راه حلی رو پیشنهاد می کنید علاوه بر نوشتن؟

خوب سوال بسیار خوبی هست یکی از بزرگترین مشکلاتی که مخصوصا ما انسان ها در قرن بیست و یک داریم عدم تمرکز هست. واقعیت این قضیه این هست که خود من هم به شدت درگیرش بودم و نکته بسیار مهم این هست که تا زمانیکه ما این مشکل رو حل نکنیم شاید بتونم بگم هشتاد درصد زحمات و کار کردن ما هدر میره. یعنی راندمان بالایی نداریم. پس عدم تمرکز باعث کاهش راندمان و عملکرد ما میشه. یکی از موضوعاتی بسیار که در دنیا رایج شده ،روش های افزایش بهره وری هست. برای افزایش بهره وری خیلی ها میگن مدیریت زمان لازم هست اما اینطوری نیست.

زمان و انرژی خود را مدیریت کنید

برای اینکه بهره وری مون بالا بره و عملکرد بالایی داشته باشیم، به چند چیز به طور همزمان نیاز داریم. یکی مدیریت زمان هست. یعنی اینکه زمانمون رو در روز مدیریت کنیم. بدونیم قرار هست چند ساعت چه کارهایی رو انجام بدیم، این میشه مدیریت زمان. چیز دیگه ای که لازم داریم مدیریت انرژی هست، انرژی ما از نظر فکری، روحی، احساسی باید درست باشه. اگر انرژی ما درست نباشه، ما شاد نباشیم، سرحال نباشیم، فکرمون آزاد نباشه، حتی اگر زمانمون رو هم مدیریت کنیم،باز عملکرد خوب و بهره وری بالایی نخواهیم داشت و سومین موردی که برای افزایش عملکرد و داشتن عملکرد خوب بهش نیاز داریم همین تمرکز هست و شاید یکی از مهمترین اونهاست.

یعنی شما برای اینکه در کاری موفق باشید و عملکردتون خوب باشه و از انجام اون کار نتیجه خوبی بگیرید، باید موقعی که دارید اون کار رو انجام میدید فکرتون کاملا درگیر اون کار باشه. ابتدا اجازه بدید ببینیم چرا ما انسان ها در قرن بیست و یک اینقدر مشکل تمرکز پیدا کردیم. جوابش کاملا واضح هست، به زندگی خودتون رجوع کنید، نگاه کنید. صبح که بلند میشید چه کاری انجام میدید؟ هنوز که از خواب بیدار نشدید، دست و صورتمون رو نشستیم با همون چشمان بسته و خواب آلود شروع می کنیم به موبایل چک کردن. میریم تو تلگرام بعد یک پست مثلا توی فرض کنید اینستاگرام، یک پیغامی میاد میریم توی اینستاگرام.

استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی ممنوع!

در روز چک کنید ببینید چند بار تلگرامتون، چند بار اینستاگرامتون رو چک می کنید؟ چند بار تو گوگل سرچ می کنید؟ چند بار تلفن جواب میدید؟ در قدیم این چیزها نبوده، در دوران گذشته زمان پدرها و مادرهای ما اصلا این چیزها وجود نداشتن، این ها همه میشن ابزارهایی برای بهم زدن تمرکز و اتفاقی که میوفته اینه بعد از مدتی که این کار ها رو انجام میدیم دیگه این ها برامون عادی میشه و ما هر روز مثل یک کبوتری که فقط هی به چیزهای مختلف نوک میزنه،ما هم داریم به کارهای مختلف نوک میزنیم. فکر ما کلا دیگه پریشون میشه، فکر ما عادت می کنه که هی از یک موضوع بپره روی یک موضوع دیگه. از این موضوع روی یک موضوع دیگه و این یک نوع بیماری هست.

واقعیت قضیه اینه که یک نوع بیماری هست و حتی اگر جدی بهش فکر نشه میتونه به بیماری های خیلی شدیدی هم منجر بشه. وقتی دارید شما یک کاری انجام میدید چقدر و چند درصد از فکر و تمرکز شما روی اون کار هست؟ به این دقت کنید مثلا دارید بند کفشتون رو میبندید، حواستون یک جای دیگه است بعد یهو میبینید اصلا یک کارهای اشتباه انجام میدید. برای من که بارها پیش اومده، این ها رو توضیح دادم ،برای اینکه بفهمیم برای موفقیت در شغل و کسب و کار یکی از مهمترین مهارتهایی که ما نیاز داریم افزایش عملکرد و بهره وری هست و برای افزایش عملکرد و بهره وری یکی از مهمترین کارها افزایش تمرکز و مبارزه با چیزها و کارهاییه که باعث میشه تمرکز ما بهم بخوره.

قدرت جادویی نوشتن

این دوست عزیزمون موضوع خوبی رو اشاره کردن، گفتن نوشتن، نوشتن باعث میشه شما موقع نوشتن فقط تمرکزتون روی اون چیزی باشه که دارید می نویسید. نمیدونم تجربه کردید یا نه، وقتی یک فکری ذهنتون رو مشغول کرده و مثلا می خواید برای یک مسئله ای راه حلی پیدا کنید، روشی که من توصیه می کنم این هست، اولا صورت مسئله رو برای خودتون روی یک کاغذ بنویسید و بعد هرچی فکر توی ذهنتون میاد درمورد راه حل اون مسئله، علت ایجاد اون مسئله، همه این ها رو روی کاغذ بنویسید. باورتون نمیشه وقتی شروع می کنید به نوشتن تازه پی میبرید به قدرت نوشتن. به اینکه وقتی ما می نویسیم چرا مغزمون اینقدر فعال تر میشه، اینقدر مسائل برامون شفاف تر میشه فکر می کنید علتش چیه؟

علتش همینه که موقعی که شما نوشتن رو شروع می کنید، تمرکزتون به شدت افزایش پیدا می کنه تا اینکه فقط دارید فکر می کنید و توی فکرتون اون مسئله رو مرور می کنید. پس هر وقت مسئله ای ذهن شما رو درگیر کرد، یکی از بهترین راهکارها نوشتن هست. این دوستمون این بخاطر اینکه در کلاس های من شرکت کردن این راهکار رو میدونستن و این واقعا راهکار قدرتمندی هست.

روش جی تی دی

اما برای افزایش تمرکز فقط این راهکار هم قطعا کافی نیست و ما باید یک سیستمی درست کنیم برای اینکه بتونیم تمرکزمون درست باشه موقع انجام یک کار فقط روی اون کار تمرکز داشته باشیم. بیایم یک بار دیگه مرور کنیم، وقتی ما داریم یک کاری رو انجام میدیم، چون کارهای عقب افتاده داریم، هممون داریم کارهای عقب افتاده کارهای انجام نشده، کارهای ناقص انجام شده و غیره، این کارها هی در ذهن ما مثل پیام بازرگانی داره مرور میشه، چیکار کنیم که این پیام های بازرگانی مزاحم نتونه ذهن مارو خیلی درگیر کنه؟ نکته ای که باید بگم اینه که امکان نداره شما بتونید کاری رو پیدا کنید، جوری کار کنید که دیگه صد در صد تمرکز داشته باشید. بلکه مهارتی که ما نیاز داریم اینه که تا دیدیم داره یک فکر مزاحمی میاد سریع اون رو از ذهنمون خارج کنیم و تمرکزمون رو ببریم روی اون کار اصلی، اگر این تمرین رو مدت زیادی انجام بدیم کم کم تبدیل به عادت میشه و موقعی ما تمرکزمون بالا میره که بتونیم عادت تمرکز رو در خودمون پرورش بدیم.

برگردیم به موضع اصلی سوال. فرض کنید شما دارید یک کاری رو انجام میدید وکارهای قبلیتون، کارهای باقی مونده، نیمه تمام هی میاد توی ذهن شما. روشی که میخوام به شما معرفی کنم، روشی هست با عنوان جی تی دی. میتونید توی اینترنت هم سرچ کنید getting think done روش بسیار خوبی هست که اتفاقا این عنوان، عنوان یک کتاب هست. میتونید سرچ کنید و این کتاب رو تهیه کنید. البته نمیدونم فارسیش هست یا نه. ولی نسخه انگلیسیش رو میتونید تهیه کنید. حتی میتونید خلاصه اون کتاب رو تهیه کنید و مطالعه کنید و این روشی که در این کتاب گفته شده به نظر من روش بسیار خوبی هست برای افزایش تمرکز.

یک لیست انتظار تهیه کنید

یکی از نکاتش رو میگم: وقتی دارید کاری رو انجام میدید شما همیشه باید همراه خودتون یک waiting list داشته باشید. waiting list یعنی چی؟ یعنی لیست انتظار، یعنی کارهایی که به ذهنتون میرسه که باید انجام بدید رو به محض اینکه به ذهنتون رسید فورا در اون لیست انتظارتون یادداشت بکنید. این باعث میشه که دیگه فکرتون از اون کار خالی بشه و دیگه خیلی فکرتون درگیر اون کار نمونه و یکی از وظایف اصلی شما این میشه که هر هفته به این لیست انتظارتون سر بزنید.

آخر هر هفته یک تایم مشخصی رو در نظر میگیرید به این لیست انتظار سر میزنید و اون کارهایی که میتونید انجام بدید، اون کارهایی که سریع میتونید انجام بدید رو سریع انجام میدید و اون کارها رو از لیست انتظارتون خط میزنید و کارهایی که میبینید اولویت چندانی نداره اون ها رو کلا حذف می کنید، کارهایی که میتونید برون سپاری کنید و  بدید به دیگران انجام بدن، می سپارید به دیگران، کارهایی که خودتون باید هفته بعدی انجام بدید، میذارید در اولویت هفته بعدیتون.پس چی شد؟ همیشه یک لیست انتظار یا ( waiting list ) داشته باشید یک دفترچه میتونه باشه، چند برگ کاغذ میتونه باشه یا میتونه مثلا نرم افزار ( one note) موبایلتون باشه. هرچیز دیگه ای. هر کاری به ذهنتون رسید، فورا توی اون یادداشت کنید و این باعث میشه ذهن شما دیگه درگیر کارهای جدید نشه و موقعی که دارید یک کاری رو انجام میدید، صد در صد تمرکز شما روی همون کار بمونه و این نکته بسیار بسیار مهمی هست.

مدیتیشن

کار دیگه ای که برای افزایش تمرکز میتونید انجام بدید، تمرین مدیتیشن هست. این هم به گونه ای باعث افزایش تمرکز میشه و یکی از تمرین های بسیار خوب هست. حالا روش های خیلی مختلفی برای مدیتیشن گفته شده. ولی روشی که خود من اجرا کردم و ازش نتیجه هم گرفتم، خیلی هم ساده هست، بهتون توضیح میدم. یک ویدئویی هم هست درغالب انیمیشن که این روش رو توضیح داده، به نظر من ویدئو خوب و گویایی هست. اون رو هم براتون در کانال تلگرامم قرار میدم ولی کلیت این روش این هست. پنج دقیقه الی ده دقیقه در روز حالا تایمش رو خودتون انتخاب کنید.

شما میشینید کمرتون کاملا صاف نشسته و بعد چشمانتون رو میبندید شروع می کنید به دم و بازدم نسبتا عمیق و موقعی که دارید نفس می کشید، تمرکزتون رو فقط روی هواییه که وارد بدن شما میشه و هوایی که خارج میشه، نگه میدارید و هر وقت که اومدید به چیزهای دیگه فکر کنید کلا اون ها رو از ذهنتون کنار میزنید. فقط تمرکز شما روی تنفس تون باید باشه. همین تمرین ساده باعث میشه که شما کم کم تمرکزتون افزایش پیدا کنه. در واقع شما دارید تمرین می کنید که موقع انجام یک کار فکرهای مزاحم رو از ذهنتون خارج کنید.

شمارش معکوس انجام دهید

روش های دیگه ای هم در مقالات مختلفی گفته شده. مثلا این روش هم روش بدی نیست که توی ذهن خودتون از یک تا صد رو برعکس بشمرید. این کار رو هر روز مثلا انجام بدید. از یک تا صد رو برعکس مثلا اینطوری شروع می کنید: صد، نود و نه، نود و هشت موقعی که دارید این کار رو انجام میدید، چون برعکس هست ذهن شما مجبور هست فقط روی همون شمردن تمرکز کنه و فکر شما فقط روی اون متمرکز هست.

آخرین نکته ای که باید در این فایل صوتی بهش اشاره کنم این نکته هست که افزایش تمرکز کار یک روز دو روز یک هفته نیست، دقیقا مثل عادت هایی که ما باید شکل بدیم به نظر من حداقل یک ماه زمان میخواد و ده روز اول تایم خیلی مهمی هست. کلا برای تغییر عادت خیلی از منابع و تحقیقات گفتن که یک ماه زمان میخواد و ده روز اول سخت ترین روزها هست. یعنی شما باید به چشم جنگیدن بهش نگاه کنید، اون ده روز اول سخت ترین روزهاست. ده روز دوم آسون تر میشه. ده روز سوم به شدت آسون تر میشه و بعد از یک ماه تقریبا اون عادت در شما شکل گرفته و ایجاد شده امیدوارم که این فایل صوتی براتون مفید بوده باشه خدانگهدار.

 


در خواست مشاوره تلفنی رایگان برای ثبت نام در دوره جامع نوابغ اینستاگرام


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *