منظور از تغییر طرز فکر برای موفقیت چیست؟

آکادمی فرجی
آکادمی فرجی
منظور از تغییر طرز فکر برای موفقیت چیست؟
Loading
/

“از فرجی بپرس”- قسمت 16: منظور از تغییر طرز فکر برای موفقیت چیست؟

به نام خدا دوستان عزیز و همراهان گرامی آکادمی فرجی سلام. یکی از دوستانمون در کانال تلگرام آکادمی فرجی سوال بسیار قشنگی رو  در رابطه با تغییر طرز فکر پرسیدن که به نظر من دونستن جواب این سوال میتونه برای همه شما هم مفید باشه. اجازه بدید سوال این دوستمون رو با هم مرور کنیم، سلام خسته نباشید وقتی داشتم مطالب کانال تلگرام آکادمی فرجی رو چک می کردم، یک جا نوشته بود که اگر فکرتان را تغییر دهید، زندگیتان تغییر می کند. منظور از تغییر فکر چیه؟ میشه توضیح بدید؟

پاسخ دکتر فرجی:

همونطور که این دوستمون اشاره کرده این جمله، جمله ی بسیار معروفیه و شاید یکی از بزرگترین اکتشافات قرن های گذشته در علم روانشناسی بوده که اگر انسان طرز فکر و تفکرش رو تغییر بده زندگی اون هم تغییر می کنه. در حقیقت این جمله این مفهوم رو می رسونه که زندگی ما در دنیای مادی و در دنیای فیزیکی آیینه ای از زندگی در دنیای ذهن و درون ماست. یعنی ما دقیقا همون کارهایی رو انجام میدیم که بر اساس سیستم باورها و سیستم فکری مون در ذهنمون درسته. حتی اگر یک شخصی معتاد میشه و مواد مخدر مصرف میکنه، علت اینه که این شخص، این سبک زندگی رو انتخاب کرده به خاطر اینکه سیستم فکری اون شخص، به اون شخص داره می فهمونه که روش لذت بردن از زندگی یعنی مواد کشیدن. علت اینکه اون شخص مواد میکشه و معتاد میشه بخاطر اینه که در سیستم فکری این شخص، ارزش و لذت با مواد مخدر عجین شده. پس یک شخص که معتاد هست کار اشتباهی رو انجام نمیده، به عبارت دیگه اون شخص اون کار رو انجام میده به خاطر اینکه از نظر فکر اون از نظر ذهن اون مواد کشیدن برای لذت بردن واقعی در زندگی لازمه.

پس این شخص تا اون طرز فکر، سیستم باورها و سیستم ارزش ها در ذهنش رو تغییر نده امکان نداره بتونه مواد مخدر رو ترک کنه. نکته خیلی مهم که در این جمله بسیار بسیار مهم نهفته است اینه که، تا زمانیکه ما طرز فکر و سیستم باورهامون رو تغییر ندیم، نباید توقع داشته باشیم زندگی ما، شغل ما، میزان درآمد ما و در نتیجه میزان لذت ما از زندگی هم تغییر کنه، خیلی نکته مهمیه. خیلی از افراد رو می بینم که می خوان ثروتمند شن، می خوان روشهای درآمدزایی رو پیاده سازی کنن اما چون از نظر فکری و ذهنی آمادگی لازم برای جذب ثروت، برای موفقیت، برای حرکت در مسیر پر فراز و نشیب موفقیت رو ندارن و چون در ذهنشون نتونستن تغییر ایجاد کنن در نتیجه بعد از مدتی تکنیک ها و استراتژی های کسب و کار رو تست می کنن و بعد، اون رو رها میکنن.

چیزی که همیشه من تکرار کردم اینه که هشتاد درصد موفقیت ذهنیه و بیست درصد موفقیت استراتژی و تاکتیک های کسب و کار و شغله. پس اگر ذهنتون، طرز فکرتون آماده نباشه برای حرکت در مسیر موفقیت که گفتم مسیری که پر از چالش ها و ابهامات و مشکلات هست امکان نداره شما بتونید حتی زیر نظر بهترین مربی های کسب و کار دنیا هم به نتیجه مطلوبی که مدنظرتون هست برسید. حالا طرز فکر و تغییر فکر دقیقا چیه؟ به نظر من فکر یعنی اون چیزی که ما در طول رور دائما روی اون تمرکز داریم، فکر یعنی همون زمزمه های درونی ما. اگر اشتباه نکنم یک مقاله ای اخیرا می خوندم که ما در طول روز چند هزار فکر از ذهنمون عبور می کنه. چند هزار فکر در طول روز از ذهن ما عبور می کنه و اولین گام برای اینکه شما ببینید آیا فکر شما،  منطبقه با ثروت و موفقیت یا منطبقه با فقر و شکست، اینه که مرحله خودآگاهی رو انجام بدید. یعنی از طرز فکر خودتون و از قدرتمند بودن و ضعیف بودن طرز فکر خودتون آگاه بشید.

کاری که می تونید انجام بدید اینه که یک دفترچه بردارید، هر وقت دیدی دارید با خودتون فکر می کنید اون زمزمه های درونی، اون افکاری که ذهنتون می گذره رو از صبح تا شب همه رو بنویسید این کار رو حتما انجام بدید. بعد که این کار رو انجام دادید بعد از چند روز اونها رو نگاه کنید ببینید آیا افکاری که از ذهن شما گذشته، اون چیزهایی که روش تمرکز داشتید، اون سوالاتی که در ذهن خودتون از خودتون پرسیدید آیا اون ها سوالات قدرت بخشی بودن، سوالات قدرتمندی بودن یا نه بیشتر سوالات تضعیف کننده بودن.

بذارید مثال بزنم: مثلا خیلی از افرادی که به من مراجعه می کردن برای مشاوره، وقتی ما این کار رو با اون ها انجام دادیم متوجه شدیم که اکثر اون ها یک سوال مشترک تو ذهنشون بوده، اون سوال این بوده: چرا من اینقدر بدشانسم؟ چرا من به نتیجه نمی رسم؟ خوب، این سوال ببینید چقدر می تونه انرژی منفی به شما بده؟ اگر شما در طول روز چند بار این سوال رو از خودتون بپرسید آیا توقع دارید بتونید مسیر موفقیت رو طی کنید؟ این یک نمونه خیلی ساده بود. سوال خوبی که میتونید از خودتون بپرسید و من توصیه می کنم هر روز صبح از خودتون بپرسید این سواله، ببینید تفاوت این سوال با سوال قبلی چقدر فرق می کنه، این سوال اینه: چجوری میتونم  از امروز خودم بهترین لذت رو ببرم؟ چجوری میتونم امروز یک گام در راستای رسیدن به اهدافم بردارم؟ این سوال رو با سوال قبلی مقایسه کنید. این طرز فکر رو با طرز فکر قبلی مقایسه کنید.

بذارید مثال دیگه از طرز فکر بزنم: کسی که در مورد موفقیت شغلی و کسب و کار و راه اندازی کسب و کار طرز فکرش اینه که، موفقیت یک فرمول داره که ما اون فرمول رو پیاده سازی کنیم، اون فرمول رو از یک شخصی بگیریم، اون رو پیاده سازی کنیم و در نهایت به یک نتیجه ای برسیم، این میشه یک طرز فکر که به نظر من این بدترین نوع طرز فکر برای موفقیته و متاسفانه در بین دانشجوهام و در بین افرادی که به من مراجعه می کنن، متوجه میشم که هنوز پشت ذهن خیلی از اون ها این طرز فکر وجود داره و این طرز فکر یکی دیگه از نمونه های طرز فکرهای تضعیف کننده است، طرز فکری که شما رو قطعا به شکست می رسونه و برعکس طرز فکریه که افراد موفق دارن.

افراد موفق میدونن که موفقیت یک فرمول جادویی نیست، موفقیت یک سری گام هاییه که باید اون رو یاد بگیرن و به مرور و طبق قانون اثر مرکب اون کار ها رو انجام بدن، طبق قانون کاشت و برداشت بذر بپاشن، یادگیری داشته باشن با افراد مختلف ارتباط برقرار کنن، کنجکاوی کنن نسبت به محیط اطرافشون و بعد در حین اون کارها مطالعه هم داشته باشن و صبور باشن تا این بذرها یواش یواش در حقیقت شکوفا بشه. ببینید این چقدر طرز فکر متفاوتیه و برای اینکه بهتر متوجه بشید، بذارید در واقعیت تفاوت این دوتا طرز فکر رو با هم مرور کنیم، فرض کنید شخص اول شخصیه که طرز فکر ضعیف رو داره، یعنی فکر می کنه موفقیت فقط یک فرموله که اگر اون فرمول رو از یکی بگیره به یک نتیجه مطلوبی می رسه یا فکر می کنه موفقیت در کسب و کار فقط ضامن ایده است، اگر یک ایده خیلی عجیب غریبی یکی بهش بده، میتونه اون رو سریع پیاده سازی کنه و بدون زحمت خیلی زیادی به درآمد برسه.

این شخص قطعا اون ایده ای که بخواد اون رو متحول کنه، یک ماهه، دوماهه یا سه ماهه اگر هم بدست بیاره، تو همون گام های اول چون طرز فکرش اینه با اولین مشکلی که باهاش مواجهه بشه که قطعا هم مواجهه میشه، مسیر موفقیت و کسب و کار رو رها می کنه. شخص دوم که طرز فکرش نسبت به موفقیت منطبق با قانون اثرمرکبه، شخصیه که میدونه موفقیت یک سفره، یک مسیره که ممکن حتی چند سال طول بکشه و این شخص میدونه که این مسیر پر از چالش هاست و این شخص میدونه که همین چالش ها هستن که بهترین منبع یادگیری هستن.

این شخص وقتی با یک مشکل مواجهه بشه از اونجایی که طرز فکرش میگه که این مشکل باعث یادگیری و افزایش تجربه  میشه تلاش می کنه اون مشکل رو برطرف کنه، خودش رو نمی بازه و در نتیجه میره به مرحله بعد و این شخص چون میدونه موفقیت قانون کاشت و برداشته نیاز به صبوری داره، همینطور به مسیرش کم کم ادامه میده و در نهایت به موفقیت میرسه. مثال های بسیار زیادی وجود داره مثلا، مثال آخری که براتون بزنم طرز فکر شما نسبت به ابهاماته. خیلی از افرادی که به مراجعه می کنن به من میگن استاد ما هنوز گیجیم، خیلی سردرگمیم، خیلی مطالعه هم حتی کردیم ولی باز نفهمیدیم که از کجا شروع کنیم، چه کار رو اول انجام بدیم؟ به این میگن ابهام، ابهام یکی از بزرگترین مشکلات اکثر افراد در مسیر موفقیته. اما به شما توصیه می کنم در مورد ابهام مطالعه کنید. ما به مدیریت ابهام نیاز داریم. ما باید یاد بگیریم ابهامات رو درست مدیریت کنیم.

اجازه بدید طرز فکر دو شخص متفاوت در مورد ابهام رو بررسی کنیم. شخص اول فکر می کنه ابهام چیز خیلی بدیه، هر وقت با ابهام مواجه شد یعنی داره مسیرش رو اشتباه میره و همیشه از ابهامات و سردرگمی میترسه. شخص شماره دو شخصیه که میدونه ابهام جزوی از مسیر موفقیته، میدونه که اتفاقا وقتی با ابهام مواجه میشه یعنی داره تغییر می کنه یعنی داره پیشرفت می کنه، یعنی منطقه امن و آسایش خودش رو رها کرده، دیدگاه این شخص نسبت به ابهام چیز خطرناک و ترسناکی نیست. این دوتا شخص رو با هم مقایسه کنید، شخص اول تا به یک ابهام برخورد کنه که قطعا اون هم در مسیر موفقیت و راه اندازی کسب و کار برخورد خواهد کرد، اون مسیر رو رها میکنه. چون از نظرش ابهام یک غول ترسناک و زشتیه که می خواد اون رو نابود کنه.

اما شخص شماره دو، وقتی با ابهام مواجه میشه چون میدونه که ابهام جزو طبیعیه مسیر موفقیته و جزوی از مسیر زیبای خودشناسیه، در نتیجه سعی می کنه با فرمول هایی که برای مدیریت ابهام وجود داره اون ابهام رو کمرنگ تر کنه، یک تصمیمی بگیره و بعد در راستای اون تصمیمش حرکت کنه، در حین حرکت هی مسیر رو مرور و بازبینی کنه و مسیرش رو هی اصلاح و اصلاح کنه، این میشه خلاصه مدیریت ابهام. در این فایل صوتی هدفم این بود که به شما بفهمونم که طرز فکرهای مختلف شما در مورد زمینه های مختلف چقدر میتونه تضمین کننده آینده شما باشه.

پس همین امروز شروع کنید، یک دفترچه ای همراه خودتون داشته باشید از صبح تا شب هر طرز فکری که از ذهن شما میگذره، هر سوالی که دائما در دورنتون در ذهنتون از خودتون می پرسید رو در اون دفترچه یادداشت کنید و به این مرحله همونطور که گفتم میگن مرحله خودآگاهی، مرحله ای که خیلی ها هیچ وقت اون رو حاضر نیستن انجام بدن. اول از همه برای رفع هر مشکل مثل همونطور که ما به دکتر مراجعه می کنیم اینه که آگاه بشیم از خود مشکل. پس اول از همه شما مرحله خودآگاهی رو انجام بدید. بعد از اینکه مرحله خودآگاهی رو انجام دادید حالا میفهمید که چه طرز فکرهای شما قدرتمنده، قدرت بخشه و کدوم یک تضعیف کننده است. اون تضعیف کننده هارو چیکار کنیم؟ اون تضعیف کننده ها رو بعد از اینکه شناسایی کردیم، حالا باید اونها رو تغییر بدیم، چجوری تغییر بدیم؟ با مطالعه کردن کتاب با خوندن کتاب و تغذیه ذهنمون با اطلاعات جدید، اطلاعاتی که باعث بشه اون طرز فکر ما جایگزین بشه با یک طرز فکر قدرتمند. امیدوارم که این فایل صوتی براتون مفید بوده باشه همه شما رو به خداوند بزرگ و مهربان می سپارم خدانگهدار.

 

مجموعه‌ی “از فرجی بپرس” چیست؟

از فرجی بپرس یک مجموعه سریالی ویدئویی رایگان است که هدف آن پاسخ به سوالات مهم و آموزنده مخاطبان و اعضای گرامی آکادمی فرجی است. 
روش کار این مجموعه به این صورت است که مخاطبان عزیز سوالات خود را می‌پرسید و دکتر امیرحسین فرجی معمولا به صورت هفتگی پاسخ سوالات شما را در قسمت جدید “از فرجی بپرس” می‌دهند.

دانستن جواب سوالات دیگران چه فایده‌ای دارد؟

به نظر من همه اعضای آکادمی فرجی هم مسیر و هم سفر هستند و درنتیجه سوالاتی که برای هر کدام از آن‌ها پیش آمده فقط یک سوال نیست بلکه یک تجربه ارزشمند است. سوالی که توسط یکی از دوستان پرسیده می شود ممکن است سوال شما هم باشد و یا حتی ممکن است سوال فعلی شما نباشد ولی تجربه‌ای که در پس آن سوال نهفته است باعث کمک به شما در مسیر موفقیت و ثروت شود.
یک ثروتمند جدید از هر طریقی به دنبال کمک گرفتن از تجربیات دیگران است، چون اعتقاد دارد تجربه دیگران یکی از بهترین منابع عظیم یادگیری است. منبع گران‌بهایی که می‌تواند به ما کمک کند تا از موفقیت‌ها و شکست‌های دیگران درس بگیریم و سرعت خود را در مسیر موفقیت و ثروت افزایش دهیم و در زمان با ارزش خود صرفه‌جویی کنیم. 

شما هم می‌توانید سوالات خود به روش‌های زیر مطرح کنید:

1- از طریق فرم ارسال دیدگاه در پایین این صفحه،
2- از طریق تلگرام و با آی دی ( telegram.me/askfaraji
3- از طریق فرم تماس با ما، 

 

 

 


در خواست مشاوره تلفنی رایگان برای ثبت نام در دوره جامع نوابغ اینستاگرام


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *