آیا وب مستر بشوم؟

آکادمی فرجی
آکادمی فرجی
آیا وب مستر بشوم؟
Loading
/

“از فرجی بپرس”- قسمت 20: آیا وب مستر بشوم؟

متن سوال:

سوال بسیار خوبی از طرف یکی از همراهان عزیز آکادمی فرجی از من پرسیده شده و به نظر من سوال قشنگی هست، ابتدا این سوال رو برای شما می خونم: آقای دکتر فرجی سلام وقتتون بخیر، می تونم ازتون یک راهنمایی بخوام؟ اینکه من سرمایه گذاری وقت و هزینه کنم و وب مستری رو یاد بگیرم، آیا این میتونه برای من مفید باشه که هم بتونم کسب و کار خودم رو راه اندازی کنم و هم بتونم با مهارت وب مستری کسب و کار اشخاص یا شرکت ها رو انجام بدم، آیا این می تونه سرمایه گذاری مفیدی باشه و این سرمایه گذاری وقت و هزینه رو انجام بدهم یا ندهم.

پاسخ دکتر فرجی

خب بریم برای پاسخ دادن به این سوال، این دوست عزیزمون که خودشون هم گفتن در سمینار رایگان من شرکت کردند، می خوان در زمینه وب مستری مهارت یاد بگیرند. سوال اول من از ایشون این هست: چرا می خواهید وب مستری رو انتخاب کنید و در این زمینه مهارت یاد بگیرید؟ علتش چی هست؟ شاید ایشون بگه علتش این هست شنیدم تو این مسیر خیلی پول خوب هست، خیلی عالیه، دراین هم شکی نیست.

مسیر شغلیتان را بر اساس تیپ شخصیتی خود انتخاب کنید

همیشه گفتم ما در حال گذار از کسب و کار های سنتی به سمت کسب و کار های اینترنتی هستیم. البته منظورم این نیست که کسب و کار های سنتی کلا از بین میرن. یک سری از کسب و کارهای سنتی قطعا نابود خواهند شد و از بین خواهند رفت. اما اکثر اون ها باقی خواهند ماند و اتفاق مهمی که داره میوفته این هست که تا چند سال آینده پنچ الی ده سال آینده، دیگه قطعا هر شرکت هر مغازه ای حتما توی فضای مجازی حضور قدرتمندی داره. این یعنی یک بستری که ما بدونیم اگر از الان وارد این فضا بشیم، می تونیم آینده بسیار خوبی خواهیم داشت.

اما سوالی که از این دوست عزیزمون پرسیدم به خاطر این هست که بر چه اساسی ما مسیر شغلیمون رو انتخاب می کنیم؟ این دقیقا موضوعی هست که ما در دوره شغل رویایی ساعت ها در موردش فکر می کنیم. کاری که اکثر ما انجام ندادیم و بدون اینکه خودمون رو بشناسیم، بدون اینکه علایقمون رو بشناسیم، بدون اینکه نقاط قوتمون رو بشناسیم، تیپ شخصیتیمون رو بشناسیم، براساس توصیه یک سری افراد یا مثلا شرکت توی یک سری سمینارها و یک سری گزینه هایی که دم دستمون هست و جلوی چشممون هست، ما مسیر شغلیمون رو انتخاب می کنیم و هیچ وقت به این فکر نمی کنیم که آیا این مسیر شغلی بر اساس شخصیت من روحیات من، علایق من، نقاط قوت من و خواسته من از زندگی برای من مناسب هست یا نه توصیه می کنم حتما دتان ر دوره رایگان من که در سایتم قرار داره با عنوان رسیدن به شغل رویایی یا رازهای رسیدن به شغل رویایی شرکت کنید. این دوره به شما کمک می کنه تا کمی بیشتر خودتون رو بشناسید و وقتی خودتون رو بشناسید،  قطعا مسیر شغلی رو انتخاب می کنید که برای شما مناسب هست.

مصاحبه اطلاعاتی با افراد با تجربه انجام دهید

خب بذارید یک راهنمایی دقیق تر بکنم: این دوست عزیزمون برای اینکه بتونه انتخاب کنه که آیا می خواد وب مستر بشود یا نشود به نظر من می تونه این کار رو انجام بده. ابتدای کار برند با چند تا از افرادی که وب مستر هستند و الان از ایشون جلوتر هستند، چند سال تجربه دارند، با اون ها صحبت کنه. ما به این قضیه میگیم: informational interview یعنی مصاحبه اطلاعاتی که در دوره شغلی رویایی مفصل در موردش صحبت می کنیم، یک جلسه دو ساعته در مورد این صحبت می کنیم. بره از این افراد بپرسه، بپرسه شما از صبح تا عصر چه کاری انجام میدید؟ دغدغه شما در طول کارتون چی هست؟ سبک کاریتون چه شکلی هست؟ از نظر آزادی زمانی و مکانی به چه صورتیه؟ از نظر درآمد و سوالات بسیار زیادی که ما در دوره مطرح می کنیم و شما باید بدونید می خواید در چه مسیر شغلی حرکت کنید. آیا پنج سال دیگه که فرض کنید که شما به موفقیت رسیدید از اون حالتی که دارید از اون وضعیتی که در اون شغل دارید لذت می برید یا خیر؟ اصلا اون رو دوست دارید؟

اگر دقت کنید در جامعه می بینید اکثر ما مسیر های شغلیمون رو به گونه ای انتخاب کردیم که فقط یک سری گزینه های محدودی که اطرافمون بوده. یک سری از دوستانمون به ما گفتند یا توی تلویزیون دیدیم بدون اینکه تحلیل کنیم و بدون اینکه از دید خودشناسی بهش نگاه کنیم اولین گزینه ای که جلوی چشم ما بود انتخاب کردیم بر اساس توصیه دیگران، یادمون باشه که هیچ شخصی نمی تونه ما رو به خوبی خودمون بشناسه. پس هیچ شخصی نمی تونه به ما توصیه نهایی رو کنه.

بهترین تصمیم گیرنده خودتان هستید

من تو دوره شغل رویایی هم بارها و بارها تکرار کردم، همه این چیزهایی که من میگم یک راهنما هست، یک اصول و قوانین هست، در نهایت شما باید این ها رو یاد بگیرید، خودتون بهش عمیقا فکر کنید و تصمیم نهایی رو خودتون بگیرید. شما هستید که باید مسیر شغلیتون رو انتخاب کنید پس ازاین دوست عزیزمون و شمایی که دارید به این پادکست صوتی گوش میدید خواهش می کنم در مورد مسیر شغلیتون اطلاعات جمع کنید، دوره های مختلف شرکت کنید، کتاب هایی در زمینه خودشناسی و موفقیت شغلی بخوانید، سایت من هم قطعا بهتون کمک خواهد کرد ولی در نهایت خودتون تصمیم بگیرید، مشورت بگیرید ولی خودتون تصمیم نهایی رو بگیرید.

اگر این کارهارو انجام دادید و تصمیم گرفتید وارد این مسیر بشید خیلی دنبال پیش بینی آینده نباشید. من احساس کردم سوالاتی که شما پرسیدید از جنس پیش بینی آینده هست و دلیلش هم برای من مشخص هست، چون خودم این دوران رو طی کردم دقیقا می تونم بفهمم توی ذهن شما چی هست، بذارید بهتون بگم: چون شما مسیر خودشناسی رو طی نکردید، چون شما از نظر ذهنی ایمان پیدا نکردید که این دقیقا همون سبک زندگی و شغل هست که من دوست دارم و چون شک دارید به این مسیر که این کاملا طبیعی هست، در نتیجه این سوالات برای شما ایجاد شده.

با خودشناسی ابهامات خود را به حداقل برسانید

اگر شما یک کم در مورد خودشناسی مطالعه کنید، در دوره های آموزشی شرکت کنید یا به هر روشی اطلاعات کسب کنید خیلی از این ابهامات برای شما از بین میره، اگر با افرادی که در این زمینه تجربه دارند مشورت کنید خیلی از این ابهامات شما از بین میره.اگر به این ایمان برسید که دوست دارید ده سال بعد شما یک وب مستر عالی باشید و اون سبک زندگی رو دوست دارید، قطعا این سوالات شما از بین میره.

نکته دوم که باید اشاره کنم اگر این کارها رو انجام دادید، توقع نداشته باشید صد در صد ابهامات از بین بره، شاید تعجب کنید ما این همه مسیر خودشناسی رو طی کنیم، باز هم ابهامات ما از بین نمیره؟ خیر. ابهامات جزء جدا نشدنی در زندگی ما هست، هر چی بیشتر مطالعه کنید، هر چه بیشتر تجربه کسب کنید و از همه مهم تر هر چی بیشتر وارد اقدام و عمل بشید، شناخت شما از خودتون و مسیرتون بیشتر میشه و ابهاماتتون به مرور کم و کمتر میشه. 

ابتدا قدم های بچگانه بردارید

از یک جایی شروع کنید، خیلی توصیه ساده ای هست، خیلی ساده است اما خیلی ها این کار رو انجام نمیدن، به زبان انگلیسی بهش میگن baby steps یعنی قدم های بچه گانه، یک بچه چجوری راه رفتن رو شروع می کنه؟ من این داستان رو همیشه به طنز سرکلاس هام میگم: آیا یک بچه وقتی می خواد راه رفتن رو شروع کنه میشینه حساب کتاب می کنه تانژانت کتانژانت می گیره؟ که با چه زاویه ای از زمین بلند بشه؟ دستش رو دقیقا کجا و با چه زاویه ای قرار بده؟

نه اصلا این کار هارو نمی کنه، از یک جایی شروع می کنه و بعد میوفته، دوباره با یک روش دیگه اینقدر این کار رو تکرار می کنه تا به نتیج برسه، پس ما هم از همین فرمول استفاده بکنیم. بعد از اینکه مسیر خودشناسی رو طی کردیم، متوجه شدیم که می خوایم تو این مسیر حرکت کنیم و ایمانمون نسبتا بهتر و قوی تر شد حالا این تو ذهنمون هست که مشکلات و زمین خوردن ها جزوی از مسیر موفقیت هست.

افراد موفق بلند مدت فکر می کنند

ما همیشه به اون آخر نگاه می کنیم به پنج سال بعد نگاه می کنیم. افراد موفق فرقشون با افراد عادی این هست، یک ماه، دو ماه بعد رو نمی بینند، افراد موفق بلند مدت فکر می کنند. میگه من می دونم زمین می خورم، من می دونم با مشکلات موجه هستم من می دونم با ابهامات و سردرگمی مواجه میشم، اما چیز مهم تری که من می دونم این هست که مسیر زیبای موفقیت یکی از اجزای اصلیش ابهامات و سردرگمی هست. قشنگیش این هست که هر روز من یک پله میرم بالاتر و وقتی سرم رو برگردوندم و به گذشته نگاه کردم، می بینم با یک سال پیشم با شش ماه پیشم چقدر فرق کردم چقدر پیشرفت کردم، این هست که برای من جذاب هست نه اون مشکلاتی که در مسیر وجود داره و من رو ناراحت کنه. این میشه ذهنیت افراد موفق شما هم همین ذهنیت رو داشته باشید.

اشتیاق سوزان

بعد از اینکه پروسه خودشناسی رو طی کردید و مطمئن شدید دوست دارید برسید به اون سبک زندگی که یک وب مستر داره و ایمانتون به مسیرتون قوی تر شد که این خیلی مهم هست بخاطر همین هست که عاشق بحث خودشناسی هستم. چون چنان ایمانی در من ایجاد کرده، چنان اعتقادی در من ایجاد کرده که دوست دارم هر روز بلند شم روی ایده هام کار کنم و مقالات بخونم، مقاله بنویسم، کتاب بخونم و این میشه عشق به کار. اون اشتیاق سوزانی که همیشه در موردش صحبت کردم.

وقتی به این ایمان رسیدید با قدرت در مسیر حرکت می کنید، زمین می خورید و بلند میشید، توی کارگاه ها شرکت می کنید، کارهایی رو انجام میدید که دیگران حاضر نیستند انجام بدن ولی شما انجام میدید. توی خیلی از این کارگاه ها می بینم افرادی از شهرستان میان و واقعا لذت می برم این افراد رو می بینم. خیلی ها بهشون میگن کجا میری این همه راه می خوای بری تهران دو ساعت توی یک کارگاه شرکت کنی.

علت اینکه اون فرد میاد تو اون کارگاه شرکت می کنه، بخاطر اینکه رویایی داره و عاشق مسیرش هست و به نظر من همه این ها بر می گرده به همون خودشناسی. پس ابتدا پروسه خودشناسی رو شروع کنید، یکم بیشتر خودتون رو بشناسید. دوره رایگان شغل رویایی من رو با تفکر عمیق نگاه کنید و بعد از یک جایی استارت بزنید از یک جایی شروع کنید.

اما نکته مهم، در طی مسیر همیشه باید با همون دید خودشناسی به مسیرتون نگاه کنید. خیلی جاها شاید لازم بشه مسیرتون رو کج کنید یا کلا تغییر بدید اصلا اشکال نداره. واقعیت قضیه این هست. مهمترین چیز و قشنگ ترین چیز این هست که در مسیر پیشرفت و رشد باقی بمونیم، حتی اگر مجبور بشیم چندبار مسیرمون رو تغییر بدیم. اما هر بار ما داریم تجربیات جدیدی می آموزیم.پس اگر با خودشناسی و تفکر عمیق در مسیر رشد حرکت کنید، بازخورد می گیرید و خودتون رو بهتر می شناسید. با توجه به این بازخورد ها می تونید مسیرتون رو تغییر بدید، اصلاح کنید مسیرتون رو. بعد که اصلاح کردید دوباره در مسیر جدید با قدرت حرکت کنید.

کلام آخر

مسیر موفقیت خط صاف نیست، مسیر موفقیت زیگزاگ داره به زندگی نامه افراد موفق نگاه کنید. اگر یک خط صاف پیدا کردید به من بگید تا من هم یاد بگیرم چون من ندیدم، هیچ خط صافی مشاهده نکردم، همه اون ها زیگزاگ هایی داشتند. اما مهم این هست که این زیگزاگ ها در نهایت رو به رشد هست. ولی مسیر زندگی اکثر افراد معمولی رو نگاه کنید یا صاف و ساکن هست یا به سمت پائین هست. امیدوارم این فایل صوتی به شما کمک کرده باشه تا بتونید مسیر شغلی خودتون رو پیدا کنید و در اون مسیر با قدرت و ایمان گام بردارید خدانگهدار.

 

 

مجموعه‌ی “از فرجی بپرس” چیست؟

از فرجی بپرس یک مجموعه سریالی ویدئویی رایگان است که هدف آن پاسخ به سوالات مهم و آموزنده مخاطبان و اعضای گرامی آکادمی فرجی است. 
روش کار این مجموعه به این صورت است که مخاطبان عزیز سوالات خود را می‌پرسید و دکتر امیرحسین فرجی معمولا به صورت هفتگی پاسخ سوالات شما را در قسمت جدید “از فرجی بپرس” می‌دهند.

دانستن جواب سوالات دیگران چه فایده‌ای دارد؟

به نظر من همه اعضای آکادمی فرجی هم مسیر و هم سفر هستند و درنتیجه سوالاتی که برای هر کدام از آن‌ها پیش آمده فقط یک سوال نیست بلکه یک تجربه ارزشمند است. سوالی که توسط یکی از دوستان پرسیده می شود ممکن است سوال شما هم باشد و یا حتی ممکن است سوال فعلی شما نباشد ولی تجربه‌ای که در پس آن سوال نهفته است باعث کمک به شما در مسیر موفقیت و ثروت شود.
یک ثروتمند جدید از هر طریقی به دنبال کمک گرفتن از تجربیات دیگران است، چون اعتقاد دارد تجربه دیگران یکی از بهترین منابع عظیم یادگیری است. منبع گران‌بهایی که می‌تواند به ما کمک کند تا از موفقیت‌ها و شکست‌های دیگران درس بگیریم و سرعت خود را در مسیر موفقیت و ثروت افزایش دهیم و در زمان با ارزش خود صرفه‌جویی کنیم. 

شما هم می‌توانید سوالات خود به روش‌های زیر مطرح کنید:

1- از طریق فرم ارسال دیدگاه در پایین این صفحه،
2- از طریق تلگرام و با آی دی ( telegram.me/askfaraji
3- از طریق فرم تماس با ما، 

 


در خواست مشاوره تلفنی رایگان برای ثبت نام در دوره جامع نوابغ اینستاگرام


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *