تعریف خوشبختی چیست؟

آکادمی فرجی
آکادمی فرجی
تعریف خوشبختی چیست؟
Loading
/

“از فرجی بپرس”- قسمت 22: تعریف خوشبختی چیست؟

 

به نام خدا دوستان عزیزم سلام، امیدوارم حالتون خوب باشه. امیرحسین فرجی هستم، مدیر وبسایت فرجی آکادمی دات کام. یکی از همراهان عزیز کانال تلگرام ثروتمندان جدید به نام آقای علی اصغر، سوال بسیار خوب و البته سوال بسیار سختی از من پرسیدن که در این فایل صوتی می خوام درمورد این سوال با شما صحبت کنم. سوال ایشون این هست: به نظر شما خوشبختی در چیست؟

پاسخ دکتر فرجی

فرمول موفقیت دیگران را تقلید نکنیم

یکی از سخت ترین سوالاتی هست که از من پرسیده شده. خوشبختی برای هر کدوم از ما میتونه معانی مختلفی داشته باشه و اصلا به این سوال نمیشه یک جواب مشخصی داد. در واقع همونطور که هر شخصی اثر انگشت منحصر به فرد و خاص خودش رو داره تعریف هر شخصی از خوشبختی هم کاملا با افراد دیگه متفاوت هست و این اولین نکته ای هست که ما باید درک کنیم و فهمیم. اتفاقی که در جامعه داره میوفته و همه ما به گونه ای درگیر اون بودیم، سعی کردیم تعریف خوشبختی رو از دیگران بگیریم و این باعث شده که فرمول موفقیت دیگران رو تقلید کنیم. پس اولین نکته ای که باید درک کنیم و بفهمیم این هست که کسی که باید برای ما خوشبختی رو تعریف کنه خود ما هستیم. هیچ کسی نمیتونه خوشبختی رو برای ما تعریف کنه، چرا؟ چون فقط خود ما هستیم که میدونیم از زندگیمون چی می خوایم، می خوایم به کجا برسیم، چرا اصلا توی این دنیا هستیم؟ چرا این کارهایی که داریم انجام میدیم رو انجام میدیم؟

همه این سوالات چالش برانگیز سوالاتی هست که باید از خودمون بپرسیم و بر اساس اونها خوشبختی رو برای خودمون تعریف کنیم. تا زمانیکه این سوالات رو از خودمون نپرسیم، به اونها عمیقا فکر نکنیم نمیتونیم برای این سوال جواب واضح و مشخصی داشته باشیم. خیلی از افراد، چون فکر کردن کار بسیار سختی هست و به نظر من سختترین کار دنیا هست، از کنار جواب دادن به این سوالات چالش برانگیز می گذرند و در نتیجه فرمول خوشبختی دیگران رو فرمول خوشبختی محیط اطرافشون که به اونها داده شده رو تقلید می کنن و هیچ وقت تو زندگیشون از خودشون راضی نیستن. در یک سری از برهه های زمانی برای خودشون هدف هایی مشخص می کنن، به خیلی از این اهداف میرسن و باز هم احساس خوشبختی نمی کنن و همون چالش گوشه ذهنشون هست.

مسیر خود شناسی، زیباترین مسیر

واقعیت این قضیه این هست که رسیدن به این جواب که یک روز، یک ماه، یک سال نیست کاری هست که ما باید در طی مسیر زندگیمون همیشه این سوال رو از خودمون بپرسیم و باز هم جواب این سوال برمیگرده به فرآیند و مسیر خودشناسی، به نظر من برای اینکه بهترین جواب رو بتونیم به این سوال بدیم لازم هست که فرآیند خودشناسی رو طی کنیم. کاری که اکثر افراد جامعه انجام نمیدن. طی کردن مسیر خودشناسی که به نظر من زیباترین مسیر هست. چون وقتی ما خودمون رو بشناسیم خواسته مون از زندگی و شغلمون رو بشناسیم همه چیز برامون زیبا میشه، طی کردن این مسیر چالش برانگیز و در عین حال زیبا میتونه جواب این سوال رو برای ما مشخص کنه. اما اگر بخوام نظر خودم رو درمورد خوشبختی بدم، از نظر من خودم به خودم موقعی میتونم بگم خوشبخت، که یک سری شرایط رو باهم داشته باشم.

بین کار و زندگی تعادل برقرار کنیم

یکی از چیزهایی که توی این چند سال اخیر برای من خیلی مهم شده تعادل بین کار و زندگی هست. یعنی یکی از سنجه های من برای اینکه احساس کنم به خوشبختی نزدیکتر شدم، این هست که احساس کنم تونستم بهتر تعادل بین کار و زندگی رو برقرار کنم. سنجه دیگر من برای خوشبختی این هست که احساس کنم از نظر معنوی رشد کردم، احساس کنم از نظر سلامتی جسمانی رشد کردم و همینطور احساس کنم از نظر شرایط مالی رشد کردم.

واقعیت این قضیه این هست که جواب این سوال برمیگرده به نظام ارزش های شما. مثلا اگر در نظام ارزش های شما خانواده بالاتر از پول قرار داره، پس شما وقتی احساس خوشبختی خواهید کرد که احساس کنید روابط خانوادگی خیلی خوبی دارید. پس باید به زندگی خودتون نگاه کنید و از خودتون یک سری سوالات چالشی رو بپرسید. از کدامیک از جنبه های زندگیتون راضی نیستید، اون ها رو شناسایی کنید، اون هارو روی کاغذ بنویسید و سعی کنید برای اون ها اهداف مشخص و زمانداری مشخص کنید و سعی کنید هر ماه در راستای رسیدن به اون اهداف گام های خیلی کوچیکی بردارید. با این فرمول شما هر ماه احساس خوشبختی بیشتری می کنید و یادمون باشه خوشبختی یک مقصد مشخص نیست. به نظر من خوشبختی یک سفر هست. ما باید با انجام این کارها که گفتم برمیگرده به همون پروسه خودشناسی و شناخت عمیقتر هست، خودمون هرسال احساس کنیم که به اون خوشبختی که برای خودمون تعریف کردیم یک گام نزدیکتر شدیم.

به خاطر داشتن نعمت ها خدا رو شاکر باشیم

نکته دیگه ای که میتونم در مورد این سوال بگم این هست که خیلی از نعمت هایی که ما همین الان داریم و احتمالا قدرشون رو نمیدونیم، همون ها هستن که خوشبختی هستن، یعنی ما باید احساس کنیم که همین الان هم خیلی خوشبخت هستیم و این میشه شکرگذاری. خود من نعمت پدر و مادر رو دارم و خیلی سال های پیش قدر اون رو نمیدونستم. تا اینکه به خاطر کارم مجبور شدم یک سال الی دو سال از خانواده ام دور باشم و همین دوری و همین رنج دوری باعث شد قدر این نعمتی که داشتم رو بدونم. پس همین الان هم ما خوشبختیم، خیلی چیزهایی رو داریم که احتمالا قدرشون رو نمیدونیم. خیلی چیزهایی رو داریم که خیلی ها ندارن، خیلی چیزهایی رو داریم که برای ما بدیهی شدن و احتمالا قدرشون رو نمیدونیم. همون ها هم نشانه هایی از خوشبختی هستن.

ابتدای کار بدونیم که ما خیلی نعمت ها رو داریم بشینیم این نعمت هایی که داریم رو لیست کنیم. هر روز صبح که از خواب بیدار میشیم این سوال رو از خودمون بپرسیم: من امروز خوشبختم. چه نعمتی دارم که خیلی ها اون نعمت رو ندارن و بخاطر داشتن اون نعمت خدارو شاکر باشیم و احساس خوشبختی کنیم. از طرف دیگه خوشبختی برای من یعنی پیشرفت، یعنی رشد شخصیت. اگر من هر ماه احساس کنم با خواندن یک کتاب با شرکت در یک سمینار با دوست شدن با یک دوست بسیار خوب، باعث رشد شخصیتم شدم این برای من یعنی من به خوشبختی یک قدم نزدیکتر شدم. اگر احساس کنم هر ماه اهدافم، رسالتم، معنای زندگیم برام شفاف تر شده به این نتیجه میرسم که یک گام به خوشبختی نزدیکتر شدم.

کلام آخر

خلاصه این فایل صوتی این هست که ابتدای کار لیست نعمت های خودمون رو تهیه کنیم و بدونیم ما همین الان خیلی خوشبخت هستیم. از طرف دیگه سعی کنیم مسیر خودشناسی خودمون رو شروع کنیم هر روز خودمون رو بهتر بشناسیم، زندگی و کارمون رو بر اساس خودشناسی تنظیم و هماهنگ کنیم. به نظر من این میتونه یکی از تعاریف خیلی خوب برای خوشبختی باشه. تعریف شما از خوشبختی چی هست، شما هم به این سوال بسیار چالش برانگیز و بسیار عمیق این دوست عزیزمون فکر کنید، تعریف شما از خوشبختی چی هست؟ امیدوارم همیشه شاد و موفق و پیروز باشید خدانگهدار.

 

مجموعه‌ی “از فرجی بپرس” چیست؟

از فرجی بپرس یک مجموعه سریالی ویدئویی رایگان است که هدف آن پاسخ به سوالات مهم و آموزنده مخاطبان و اعضای گرامی آکادمی فرجی است. 
روش کار این مجموعه به این صورت است که مخاطبان عزیز سوالات خود را می‌پرسید و دکتر امیرحسین فرجی معمولا به صورت هفتگی پاسخ سوالات شما را در قسمت جدید “از فرجی بپرس” می‌دهند.

دانستن جواب سوالات دیگران چه فایده‌ای دارد؟

به نظر من همه اعضای آکادمی فرجی هم مسیر و هم سفر هستند و درنتیجه سوالاتی که برای هر کدام از آن‌ها پیش آمده فقط یک سوال نیست بلکه یک تجربه ارزشمند است. سوالی که توسط یکی از دوستان پرسیده می شود ممکن است سوال شما هم باشد و یا حتی ممکن است سوال فعلی شما نباشد ولی تجربه‌ای که در پس آن سوال نهفته است باعث کمک به شما در مسیر موفقیت و ثروت شود.
یک ثروتمند جدید از هر طریقی به دنبال کمک گرفتن از تجربیات دیگران است، چون اعتقاد دارد تجربه دیگران یکی از بهترین منابع عظیم یادگیری است. منبع گران‌بهایی که می‌تواند به ما کمک کند تا از موفقیت‌ها و شکست‌های دیگران درس بگیریم و سرعت خود را در مسیر موفقیت و ثروت افزایش دهیم و در زمان با ارزش خود صرفه‌جویی کنیم. 

شما هم می‌توانید سوالات خود به روش‌های زیر مطرح کنید:

1- از طریق فرم ارسال دیدگاه در پایین این صفحه،
2- از طریق تلگرام و با آی دی ( telegram.me/askfaraji
3- از طریق فرم تماس با ما، 


در خواست مشاوره تلفنی رایگان برای ثبت نام در دوره جامع نوابغ اینستاگرام


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *