ریسک کسب و کار

آکادمی فرجی
آکادمی فرجی
ریسک کسب و کار
Loading
/

سلام به شما دوستان عزیزم، امیرحسین فرجی هستم و در این فایل صوتی می خوام جواب سوال یکی از کاربران عزیز رو بدم که سوال بسیار خوبیه. این دوست عزیزمون از من پرسیده که چقدر ما باید ریسک کنیم  و اصلا این ریسک کسب و کار باید به چه صورت باشه؟ برای اینکه جواب این سوال رو بدم می خوام بهتون بگم که ما دو نوع ریسک داریم: ریسک هوشمندانه و ریسک احمقانه. یا اگر بخوایم ساده تر بگیم میتونیم بگیم ریسک و قمار. این دوتا باهم خیلی متفاوتند، تفاوت اصلی این دوتا عنوان چیه؟ ریسک کردن و قمار کردن.

کسی که قمار می کنه بیشتر روی تخیلی و رویاش یک تصمیمی می گیره و توی یک مسیری حرکت می کنه و هیچ وقت محاسبه ای انجام نداده اما کسی که ریسک هوشمندانه می کنه و ریسک می کنه، کسی است که محاسباتی انجام داده مثلا توی فضای کسب و کار اینترنتی و راه اندازی یک وبسایت این شخص اومده دقیقا رقبا رو تحلیل کرده، ایده اش رو به گونه ای ارزیابی کرده، نشسته محاسبات انجام داده مثلا از روش (SWOT) استفاده کرده، نقاط قوت خودش، نقاط ظعف خودش تهدیدهایی که در این مسیر وجود داره، فرصت هایی که در این مسیر وجود داره رو همه اینهارو محاسبه کرده، رقبارو تحلیل کرده، نظرسنجی کرده و بر اساس اینها یک مدل کسب و کار برای خودش ساخته و در یک مسیری  حرکت می کنه.

این کار بالاخره یک ریسک حساب میشه چون شرایط واقعی بازار رو ما دقیقا با حساب کتاب و فکر کردن نمی تونیم تشخیص بدیم و در نهایت هرچقدر هم خوب محاسبه کنیم چیزی که به ما شرایط واقعی بازار رو نشون میده و ارزیابی ایده رو به ما اثبات می کنه بازخوردهاییه که از مخاطبمون می کنیم. پس یادمون باشه که در فضای کسب و کار بالاخره نیاز داریم که ریسک کینم و اگر می خوایم اصلا ریسک نکنیم و در مسیری که کاملا شفاف و مشخص هست حرکت کنیم، بهتره که حداقل وارد  کسب وکارهای بزرگ نشیم.

اما کسی که برعکس بدون اینکه این حساب کتاب ها رو انجام بده براساس صحبت های انگیزشی و یک سری رویا پردازی هایی که خودش یا با دوستانش انجام میده وارد یک مسیری بشه به نظر من این شخص بیشتر قمار کرده یا همون ریسک احمقانه. پس نکته بسیار مهم اینکه ما تفاوت بین ریسک احمقانه و ریسک هوشمندانه رو بدونیم. ریسک هوشمندانه که قبل از اون ما محاسبات انجام دادیم یکی از ضرورت های کسب و کاره و تقریبا تمام کارهایی که ما در کسب و کارمون انجام میدیم یک جور ریسکه ولی از نوع ریسک هوشمندانه.

ریسک هوشمندانه بر می گرده به مفهومی به اسم شکست هوشمندانه. در کتابهای بسیار مطرح استارت آپ ها و کسب و کارها عنوان شده که اتفاقا ما باید دنبال شکست های هوشمندانه باشیم، یعنی واژه شکست واژه ترسناکی نیست که ما باید ازش فرار کنیم ما فقط زمانی شکست می خوریم که خودمون برچسب شکست رو به اون بزنیم. اگر ما بدون حساب کتاب شروع کنیم و شکست بخوریم این میشه همون شکست احمقانه اینجا اشتباه از ما بوده اما اگر حساب کتاب بکنیم توی بازخوردهای بازار متوجه بشیم که اون چیزی که فکر می کردیم خیلی درست نبوده و از اون مهم تر از اون درس بگیریم و اون منبعی بشه برای یادگیری، این میشه یک شکست هوشمندانه.

پس خیلی خلاصه میتونیم بگیم ریسک هوشمندانه یا شکست هوشمندانه حتی یک منبع بسیار با ارزش یادگیریه و ما اصلا نباید اسم اون رو بذاریم شکست باید اسم اون رو بذاریم بازخورد گرفتن، باید اسم اون رو بذاریم یادگیری و اون هم بهترین نوع یادگیری. ما نمی تونیم همه چیز رو با فکر کردن مشخص کنیم، شرایط واقعی بازار توی هر کسب و کاری دقیق مشخص می کنه چه نیازهای واقعی وجود داره و مخاطب هدف ما واقعا چه چیزی رو واقعا نیاز داره ولی ما باید قبل از اون یک سری حساب کتاب ها، یک سری تحلیل هایی انجام بدیم که ما این موضوعات رو در دوره درآمدزایی اینترنتی به طور مفصل در موردش صحبت می کنیم .

پس اگر می خواید وارد دنیای کسب و کار اینترنتی بشید اول از همه باید این اصول رو یاد بگیرید درغیر این صورت مطمئن بشید که شما دارید ریسک های اشتباه و بزرگی رو انجام میدید واصطلاحا دارید قمار می کنید. امیدوارم که این فایل صوتی به شما کمک کنه تا بدونید تفاوت ریسک هوشمندانه و ریسک احمقانه در چیه و امیدوارم برای ورود به دنیای درآمدزایی اینترنتی شما ریسک های هوشمندانه انجام بدید. خدانگهدار.

 


در خواست مشاوره تلفنی رایگان برای ثبت نام در دوره جامع نوابغ اینستاگرام


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *