چگونه توانمندی هایم را بشناسم؟

آکادمی فرجی
آکادمی فرجی
چگونه توانمندی هایم را بشناسم؟
Loading
/

“از فرجی بپرس”- قسمت 28:  چگونه توانمندی هایم را بشناسم؟

متن سوال:

به نام خدا دوستان عزیزم سلام امیرحسین فرجی هستم، مدیر وب سایت فرجی آکادمی دات کام. امروز می خوام جواب آقا حامد یکی از همراهان عزیز کانال ثروتمندان جدید رو بدم.  سوال ایشون این هست: سلام آقای دکتر فرجی روزتون بخیر، ممنونم از زحماتی که می کشید برای پیشرفت و موفقیت فردی. خدمت شما عرض کنم، من سی سالم هست متاهل هستم و رشته عمران کارشناسی خوندم، یک جورایی گیر کردم کدوم طرفی برم موفق تر میشم، چه کاری انجام بدم موفق تر میشم. یک ترسی هم دارم این هست میگم من متاهل هستم و سنم داره بالا میره، کاری نکنم که زمان بیخودی از دستم بره، یک جورایی دوست دارم واسه خودم کار کنم و زمان کاری دست خودم باشه. می خوام بفهمم استعداد و توانایی من در چه زمینه ای هست، بعضی اوقات خیلی نا امید میشم، شاید بخوام خودم رو با دیگران مقایسه کنم، اما میدونم اشتباه هست ازتون خواهش می کنم کمکم کنید مسیر درست رو پیدا کنم. ممنونم ازتون آرزو می کنم در تمام زمینه های زندگی موفق باشید.

 

پاسخ دکتر فرجی

سوال بسیار خوب، عمیق اما بسیار پر نکته ای هست اجازه بدید تک تک جلو بریم. مطمئنم شمایی که دارید به این فایل پادکست صوتی گوش میدید همچین سوالاتی توی ذهنتون هست، همین سوالاتی که چهار سال پیش توی ذهن من بود. منم اون موقع سی سالم بود ممکنه شما هم از این جور سوالات توی ذهنتون باشه، خبر خوب این که اگر از این جور سوالات توی ذهنتون هست، باید بدونید که شما پتانسیل این رو دارید که شما جزء دسته عالی ها باشید جزء دسته انسان های موفق باشید، جزء دسته انسان های خاص و در حال رشد باشید چرا؟ چون انسان های معمولی اصلا از این جور سوالات از خودشون نمی پرسن. خودشون رو عادت دادن به یک زندگی معمولی و ممکن هست یک زمانی این سوالات رو از خودشون می پرسیدن، اما چون حرکتی نکردن چون خودشون رو عادت دادن به زندگی معمولی دیگه این مسیر رشد رو کلا فراموش کردن.

انزجار،قوی ترین انگیزه برای تغییر!

پس اول از همه قدر این سوالات ذهنی خودتون رو بدونید خیلی مهمه، کسی که این سوالات رو از ذهنش می پرسه، از خودش می پرسه یعنی پتانسیل رشد رو داره. یعنی آماده حرکت در مسیر رشد هست. از جیم ران پرسیدن، مهمترین انگیزه برای تغییر چی هست. خیلی ها میگن برای تغییر کردن انسان باید انگیزه خیلی بالایی داشته باشه، انگیزه های مثبت داشته باشه. اما جیم ران گفت مهمترین و قوی ترین انگیزه برای تغییر انزجار هست. انزجار یعنی چی؟ یعنی از شرایط فعلیمون اصلا راضی نباشیم. یعنی واقعا بخوایم تغییر کنیم به نظر من هم مهم ترین دلیل تغییر و انگیزه تغییر جملات مثبت و این جور چیزها نیست، قبل از اون این هست که از شرایط فعلی مون از جایی که الان هستیم راضی نباشیم. شمایی که این سوالات رو توی ذهنتون می پرسید این انگیزه بالا رو دارید تا زمانی که ما از شرایط فعلیمون راضی باشیم، قطعا پتانسیل لازم برای تغییر نداریم و اگر هم مسیر رشد و تغییر رو شروع کنیم، رها می کنیم.

پس این نکته اول به شما تبریک میگم بخاطر این که این سوالات رو می پرسید. اما حواستون باشه اگر اقدامی نکنید اگر در راستای یادگیری و آموزش سرمایه گذاری نکنید، چه از نظر زمان چه از نظر مطالعه و انرژی و چه از نظر پولی سرمایه گذاری نکنید، شما هم مثل خیلی از انسان های دیگه ذهن شما وقتی ببینه به این سوالات پاسخی داده نمیشه، حرکتی صورت نمی گیره، کلا این سوالات رو کنار میگذاره و شما هم در قطار زندگی معمولی که خیلی از انسان ها در اون در حرکت هستن و هیچ نشونه ای از رشد و پیشرفت شخصی که دلیل اصلی شادی درونی و واقعی هست، وجود نداره شما هم مثل اون ها میشید. این نکته اول که به نظر من خیلی خیلی مهم هست. این نکته رو عمیقا درک کنید.

بهای تغییر را بپردازید

اینکه فرمودید سی سالتون هست و احساس می کنید سنتون بالا رفته اصلا چیز درستی نیست، اولا زمانی که من خودم مسیر تغییر رو شروع کردم، اون موقع حدود بیست و نه الی سی سالم بود خیلی ها رو دیدم از دوستان من هستن از اطرافیان من هستن، تو چهل سالگی شروع کردن به ساختن یک کسب و کار و بعد از دو سه سال به موفقیت های خیلی خوبی رسیدن. نمونه های بسیار زیادی حتی در جهان اگر سرچ کنید افرادی در سن پنجاه سالگی و شصت سالگی هم مسیرشون تغییر دادن وجود دارن.

دوست دارم اینطوری به شما بگم: ببینید ما خیلی وقت ها موفقیت رو کوتاه مدت بهش نگاه می کنیم و این یک سم هست به خیلی ها من به شوخی میگم، شما چهار سال وقت گذاشتید و رفتید کارشناسی گرفتید و معمولا پنج سال میشه، خیلی هاشون دوسال، سه سال وقت گذاشتن کارشناسی ارشد، کلی زمان گذاشتن، کلی هزینه کردن و پول خرج کردن وقتشون رو گذاشتن بعد نتیجه خاصی هم نگرفتن. چرا حاضر نیستید یک سال، دو سال، سه سال برای رشد شخصی برای یادگیری مهارت هایی که در قرن بیست و یک میشه از اون ها خیلی خوب پول در آورد مثل کسب و کار اینترنتی زندگی محور یا life style business که من بارها در مورد صحبت کردم، اینکه علایق و مهارت هاتون رو در بستر اینترنت ازش درآمدزایی داشته باشید. چرا حاضر نیستید یک سال، دوسال، یک پنجم اون هزینه ای که برای تحصیلات دانشگاهی کردید، در این راستا هزینه کردید و ببینید چقدر فرق می کنه تا زمانی که ما حاضر نشیم بهای تغییر رو بپردازیم زمان گذاشتن، مطالعه کردن، هزینه کردن قطعا هیچ تغییری در ما رخ نمیده.

عینک بدبینی را بردارید

من از شما می خوام شما یک کم بلند مدت فکر کنید. خیلی ها به من مراجعه می کنن و از من سوال می پرسن، آقای فرجی یک کاری بگو یک سایتی بزنیم شش ماهه من پولدار بشم. من به این افراد این جواب رو میدم: اولا ممکن هست راهی باشه که شما شش ماهه به درآمدی از اینترنت برسید اما اون درآمد، درآمد پایداری نیست و من مطمئنم شما مسیر رو رها می کنید. چون تنها کسی تو مسیر میمونه که عاشق مسیرش باشه. اگر عاشق باشید میتونید کسب وکار اینترنتی با درآمد پایدار بسازید. اگر هدف شما فقط پول هست و احساس می کنید پول همه چیز زندگی هست مطمئنم نه به پول خواهید رسید و اگر هم برسید به لذت و احساس رضایت در زندگی نمی رسید. پس فرمول چیه؟ فرمول این هست که با خودشناسی با شناخت علایق با شناخت توانمندی ها، شناخت تیپ شخصیتی که ما این ها رو تو دروه شغل رویایی در موردش مفصل صحبت می کنیم، ابتدا خودتون رو بشناسید بعد که خودتون رو شناختید، شغل هایی که در اطرافتون وجود داره، فرصت های عالی، اون ها رو با چشمان باز ببینید.

همه ما عینک های بدبینی به چشم داریم، همه ما چون اطرافمون پر از انسان های معمولی هست فکر می کنیم ما هم باید مثل اون ها زندگی کنیم. اما نه اگر این عینک رو عوض کنید فرصت هایی رو میبینید که اصلا باورتون نمیشه تا حالا چشماتون ندیدن. این اتفاقی بود که چهار سال پیش برای من افتاد، فهمیدم من میتونم از مهارت های خودم چند برابر درآمدزایی داشته باشم. اما چون عینک بدبینی به چشم داشتم چون اطراف من یک سری افرادی بودن که هم کم درآمد بودن و فقط تحصیلات دانشگاهی داشتن، من فکر می کردم من هم مثل اون ها به ماهی دو سه میلیون چهار میلیون قانع باشم. اما بعد که یک کم تو اینترنت گشتم، یک کم مطالعه کردم بعد رفتم تو دوره های آموزشی خارجی و ایرانی شرکت کردم، فهمیدم چقدر فرصت بوده و من کور بودم و اون ها رو نمی دیدم. همه این ها نیاز به زمان داره، نیاز به انرژی داره، نیاز به هزینه کردن داره.

اگر واقعا از شرایط فعلیتون ناراضی هستید شروع کنید روزی یک ساعت مطالعه کردن این کوچیک ترین کاری هست که شما میتونید انجام بدید. در دوره رایگان شغل رویایی در سایت من شرکت کنید در دوره رایگان درآمدزایی اینترنتی در سایت من شرکت کنید، مقالات سایت من رو بخونید ذهنتون رو بمباران کنید با اطلاعات جدید. لازمه تغییر این هست که شما محیط اطرافتون رو عوض کنید و ذهنتون رو با اطلاعات جدید بمباران کنید ذهن ما داره با اطلاعات به درد نخور و منفی و قدیمی بمباران میشه برای اینکه ذهنتون رو تغییر بدید باید شروع کنید ورودی های ذهنتون رو تغییر دادن. پس یادتون باشه که سن اصلا ملاک نیست از نظر من.

سبک زندگی دلخواهتان را مشخص کنید

این که گفتید گیر کردم کدوم طرفی برم موفق تر میشم، من از شما می خوام بپرسم واژه موفقیت در ذهن شما چه تعریفی داره؟ خیلی نکته مهمی هست. یکی از کارهایی که ما در دوره شغل رویایی می کنیم این هست که ببینیم بر اساس نظام ارزش های هر شخص علایق، مهارت ها، چیزی که از زندگیش می خواد، توقعی که از زندگیش داره واژه موفقیت برای اون شخص چه معنی داره؟ به نظر من واژه موفقیت برای همه انسان ها کاملا با هم متفاوت هست. بذارید مثال بزنم: اگر در نظام ارزش های شما آزادی بالاتر از پول باشد که در مورد شخص بنده اینطوری هست، شما قطعا نمی تونید یک کار فیزیکی که مجبور باشید از صبح تا 9 شب اونجا باشید، مثل طلافروشی مثال می زنم، مطمئنم تو اون کار اگر درآمد خوبی هم برسید، باز رضایت شما رو جلب نمی کنه، چرا؟ چون تو نظام ارزش هاتون آزادی بالاترین درجه رو داره و اتفاقا سبک زندگی ثروتمندان جدید که من روی اون کار می کنم، سبک زندگی افرادی هست که آزادی توی اون بالاترین درجه رو داره یعنی حتی از پول هم بالاتر هست.

این افراد دوست دارن پول داشته باشن ولی حاضر نیستن چند برابر درآمد ماهانه داشته باشن، ولی آزادیشون رو از دست بدن. یعنی اگر ماهی بیست میلیون درآمد داشته باشن ولی سبک شغلیشون همراه با آزادی زمانی و مکانی باشه این رو بیشتر ترجیح میدن تا ماهی چهل میلیون ولی شغلی که مجبور باشن از ساعت هست صبح تا نه شب در یک مغازه ای کار کنن. این میشه سبک زندگی ثروتمندان جدید که اتفاقا این دوست عزیزمون آقا حامد هم در صحبت هاشون اشاره کردن که یک جورایی دوست دارم برای خودم کار کنم و زمان کاری دست خودم باشه این جمله ایشون نشون میده که استقلال زمانی و مکانی و آزادی زمانی جزو اولویت های ایشون در نظام ارزش هاشون هست.

پس سبک زندگی ثروتمندان جدید میتونه برای ایشون به نظر من خوب باشه. برای این کار اول از همه گفتم پروسه خودشناسی، کشف علایق، توانمندی ها، نقاط قوت، نظام ارزش ها خیلی مهم هست، خیلی ها این کار رو نمی کنن خیلی ها تقریبا بگم اکثر افراد جامعه اکثر اون هایی که وارد کسب و کار میشن چه اینترنتی چه غیر اینترنتی از همون اول با ابزارها شروع می کنن چجوری سایت بسازم، چجوری سئو کنم، چجوری بازاریابی کنم و اکثر اون ها من خیلی از اون ها رو تو دوره های مختلف دیدم و واقعا دلم براشون میسوزه، خودشون رو با ابزارها درگیر کردن. حتما مقاله من رو که به اسم هفت راز جادویی از دکتر روستا یا هفت درس جادویی از دکتر روستا هست رو بخونید ببینید که رمز موفقیت در کسب و کار بازی با ابزارها و تکنیک ها و این ها نیست.

ابتدا خودشناسی،سپس ابزار و تاکتیک ها

رمز اصلی موفقیت در کسب و کار اگر به زندگی همه افراد موفق در کسب وکار نگاه کنید این هست که اون ها خودشون رو خوب می شناختن یک، به خودشون ایمان و باور داشتن دو، که خود دومی از اولی نشات میگیره، یعنی اگر تو خودت رو خوب بشناسی قطعا به توانمندی ها، باور  ایمان داری و چون باور و ایمان داری با قاطعیت در مسیری که عاشقش هستی و مطمئن هستی اون چیزی هست که از زندگی می خوای گام بر میداری. دقت می کنید همه این ایمان و باور ها بر می گرده به همون خودشناسی و شناخت توانایی های خود. بعد که این باور ایجاد شد از خودشناسی تازه اون موقع هست که میریم سراغ ابزارها و تکنیک های بازاریابی وغیره.

بزرگترین چیزی که به شما ضربه میزنه این هست که با ابزارها شروع کنید. قبل از اینکه خودتون رو بشناسید برید سراغ این که من چجوری سایت بسازم، چجوری بازاریابی کنم، چجوری سئوش کنم و غیره. اول از هم معلوم کنید می خواید به کجا برسید مقصد رو مشخص کنید. مشخص کردن مقصد هم بر میگرده به خودشناسی. بریم ادامه سوال ایشون رو بخونیم. می خوام بفهمم استعداد وتوانمندی های من در چه زمینه ای هست؟ بسیار عالی، مشخص هست شما تشنه خودشناسی هستید. در دوره رایگان شغل رویایی و پر درآمد من شرکت کنید و بعد اگر واقعا احساس تشنگی و عطش بیشتری کردید، حتما در دوره شغل رویایی من شرکت کنید. مطمئنم تغییرات بنیادین و اساسی در شما ایجاد می کنه. کمک می کنه خودتون رو خیلی بهتر و دقیق تر بشناسید.

خودتان را با دیگران مقایسه کنید!

ایشون گفتن بعضی اوقات خیلی نا امید میشم و می خوام خودم رو با دیگران مقایسه کنم اما میدونم اشتباه هست. خب، من در مورد این موضوع می خوام یک مقاله بنویسم خیلی ها میگن مقایسه کردن خودت با دیگران اشتباه هست. اما از نظر من مقایسه کردن ما با دیگران اشتباه نیست، اما اما اما، نوع مقایسه کردن ما با دیگران مهم هست که تعیین می کنه مقایسه خوبی هست یا مقایسه غلطی هست. اصلا به نظرمن بذارید اینطوری بگم: هرکی میگه خودت رو با دیگران مقایسه نکن این یک حرفی هست که فقط توی کتاب و نوشته وجود داره. مگر میشه ما خودمون رو با دیگران مقایسه نکنیم، ما همین طور که داریم تو خیابان راه میریم دائم در حال مقایسه خودمون با خودمون یا خودمون با دیگران هستیم. دقت کنید، شاید در طول روز ما صدها بار در حال استفاده از تکنیک مقایسه هستیم. اما، ما مقایسه منفی و مقایسه مثبت داریم.

مقایسه منفی یعنی اینکه ما دیگران رو که از ما مثلا بالاتر هستن ببینیم و هی به خودمون بگیم چرا من اینطوری نیستم، چرا من اینطوری نیستم، چرا من اینقدر بد بختم. چقدر اون خوش شانس هست. این میشه اون مقایسه منفی، اما مقایسه مثبت رو ببینیم که خود من این کار رو چهار سال پیش انجام دادم این مقایسه من بود به اطرافم نگاه می کردم میگفتم اون شخص توانمندی ها و قابلیت هاش حتی از من کمتر هست پس چرا اون از من موفق تر هست؟ ببینید نوع سوال چقدر عوض شد، نوع سوال خیلی عوض شد، سوالات اول سوالاتی بودن که فقط انرژی منفی رو به سمت شما جذب می کردن و باعث حرکت و پیشرفت شما نمیشدن اما سوالات گروه دوم سوالاتی که من از خودم می پرسیدم اون ها هم از نوع مقایسه بودن، اون ها هم از نوع مقایسه بودن اما باعث فعال شدن ذهن و آماده کردن ذهن برای مسیر تغییر بودن. چرا اون شخصی که من دارم میبینم اندازه من قابلیت داره، من هم اندازه اون توانمندی دارم و حتی بیشتر اون درآمدش پنج برابر من هست؟ چرا اون میتونه حتی در حین سفر کردن هم درآمد داشته باشه اما من برای اینکه درآمد داشته باشم، باید از صبح تا عصر توی اون شرکت کار کنم.

این سوالات رو دقت کنید این سوالات، سوالات خوبین. سوال خوب سوالی هست که شمارو وادار کنه به مسیر تغییر و رشد و پیشرفت، سوال بد سوالی هست که حال شما رو خراب تر کنه هیچ فایده ای که برای شما نداره حالتون رو هم بدتر و منفی تر می کنه. پس مقایسه خوب داریم، مقایسه بد. اتفاقا شروع کنید به دیدن افراد مختلف و ببینید اون ها چی دارن اون هایی که از شما بالاتر هستن چه از نظر شادی، چه از نظر درآمد، چه از نظر روابط خانوادگی و خودتون رو مقایسه کنید، از خودتون بپرسید این که مثل منه این هم مثل من انسان هست، این هم تحصیلاتش تقریبا مثل من هست، چرا اون از من بالاتر هست؟ چرا من نباید بالاتر باشم؟ چرا من نه؟ این سوال، سوال خوبی هست اون موقع هست که آتش درون شما شروع می کنه به شعله ور کردن و همون آتش باعث میشه که شما کتاب خوندن رو شروع کنید، بعد یواش یواش خودتون رو بهتر بشناسید و مسیر موفقیت، سفر موفقیتتون شروع میشه.

این فایل صوتی خیلی طولانی شد ولی به نظر من فایل صوتی بسیار بسیار خوبی شد. توصیه می کنم اگر تا الان در دوره های رایگان سایت من شرکت نکردید، حتما شرکت کنید به اون ها عمیقا گوش بدید حرف هایی که من زدم حرف هایی نیست که فقط کتابی باشه، کارهایی که خودم انجام دادم و مسیر تغییرم رو شروع کردم و هنوز هم در این مسیر تغییر و رشد هستم و میدونم که مسیر کمال و رشد هیچ وقت مقصد انتهایی نداره و اصلا لذتش به این هست که تو دائم در حال پیشرفت باشی. همتون رو دوست دارم خدانگهدار.

 

مجموعه‌ی “از فرجی بپرس” چیست؟

از فرجی بپرس یک مجموعه سریالی ویدئویی رایگان است که هدف آن پاسخ به سوالات مهم و آموزنده مخاطبان و اعضای گرامی آکادمی فرجی است. 
روش کار این مجموعه به این صورت است که مخاطبان عزیز سوالات خود را می‌پرسید و دکتر امیرحسین فرجی معمولا به صورت هفتگی پاسخ سوالات شما را در قسمت جدید “از فرجی بپرس” می‌دهند.

دانستن جواب سوالات دیگران چه فایده‌ای دارد؟

به نظر من همه اعضای آکادمی فرجی هم مسیر و هم سفر هستند و درنتیجه سوالاتی که برای هر کدام از آن‌ها پیش آمده فقط یک سوال نیست بلکه یک تجربه ارزشمند است. سوالی که توسط یکی از دوستان پرسیده می شود ممکن است سوال شما هم باشد و یا حتی ممکن است سوال فعلی شما نباشد ولی تجربه‌ای که در پس آن سوال نهفته است باعث کمک به شما در مسیر موفقیت و ثروت شود.
یک ثروتمند جدید از هر طریقی به دنبال کمک گرفتن از تجربیات دیگران است، چون اعتقاد دارد تجربه دیگران یکی از بهترین منابع عظیم یادگیری است. منبع گران‌بهایی که می‌تواند به ما کمک کند تا از موفقیت‌ها و شکست‌های دیگران درس بگیریم و سرعت خود را در مسیر موفقیت و ثروت افزایش دهیم و در زمان با ارزش خود صرفه‌جویی کنیم. 

شما هم می‌توانید سوالات خود به روش‌های زیر مطرح کنید:

1- از طریق فرم ارسال دیدگاه در پایین این صفحه،
2- از طریق تلگرام و با آی دی ( telegram.me/askfaraji
3- از طریق فرم تماس با ما، 

 

 


در خواست مشاوره تلفنی رایگان برای ثبت نام در دوره جامع نوابغ اینستاگرام


۴ دیدگاه برای “چگونه توانمندی هایم را بشناسم؟

  1. nikiashjaee گفته:

    آقای فرجی سلام
    ممنون از مطالب خوبتون. سوالی که برای من پیش آمده این است که اگر چه که داشتن آزادی زمانی و مکانی در شغل برای من خیلی جذاب هست ولی از طرفی شغل مورد علاقه من داشتن یک بیزینس در زمینه غذا میباشد (مثلا یک فست فود حتی اگر کوچک). و میدانیم که بیزنس های اینچنینی کاملا وقت و زمان ما را به خود اختصاص میدهد چرا که در غیر اینصورت آن بیزنس از دست میرود.
    سوال من اینست که در مواجهه با چنین شرایطی که علاقه من نسبت به یک شغل با داشتن آزادی زمانی و مکانی در آن شغل مغایرت پیدا میکند(که البته بغیر از بیزنس های اینترنتی این مسئله در مورد اکثر بیزنس ها به همین منوال صدق میکند) چطور میتوانم لااقل به آزادی زمانی در آن برسم.
    بطور کلی سوال من اینست که: داشتن آزادی با شغل مورد علاقه من که میدانم میتوانم در آن شکوفا بشوم چطور برقرار میشود؟

    ممنون از لطف شما
    نیکی اشجعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *