چگونه مسیر شغلی مناسب را انتخاب کنم؟

آکادمی فرجی
آکادمی فرجی
چگونه مسیر شغلی مناسب را انتخاب کنم؟
Loading
/

“از فرجی بپرس”- قسمت 18: چگونه مسیر شغلی مناسب را انتخاب کنم؟

 

سلام به همه شما دوستان و همراهان عزیزم. امیر حسین فرجی هستم از وبسایت آکادمی فرجی، جایی که تلاش می کنه تا شما علایق، مهارت ها و توانمندی های خودتون رو کشف کنید و اون رو تبدیل کنید به یک شغل پر درآمد و یک کسب و کار اینترنتی پول ساز. امروز می خوام پاسخ سوال یکی از دوستان عزیزمون رو بدم که سوال بسیار خوبی پرسیدن و مطمئنم دانستن جواب این سوال به شما هم میتونه خیلی کمک کنه.

اجازه بدید ابتدا سوال این دوست عزیزمون رو براتون بخونم: سلام ببخشید دوتا سوال داشتم ازتون، اول اینکه من تمام دوره های رایگان شما رو دیدم بسیار دلنشین و عالی بودن. تشکر برای زحمت هاتون، سوال اولم اینه که باتوجه به صحبت های شما برای پیدا کردن شغل رویایی من خیلی فکر کردم و به این چندتا نتیجه رسیدم. من آموزش دیدن و آموزش دادن رو دوست دارم و بیشتر در مورد آموزش های مربوط به رشد فردی دوست دارم باشه.

دوم اینکه سر و کله زدن رو با کامپیوتر رو خیلی دوست دارم به طوری که حدود هشت الی نه سال پیش در دوره راهنماییم و بلاگ داشتم و خیلی کار می کردم با کامپیوتر و سوم اینکه در دوران تحصیلم خیلی علاقه زیادی به ریاضی و فیزیک داشتم. البته الان شاید دوست داشته باشم در زمینه فیزیک آموزش ببینم. ولی دوست ندارم آموزش بدم و منظورم از این حرف این هست که مغزم بیشتر در مسائل مفهومی و این جور چیزها فعال هست.

حالا با این تفاسیر من واقعا سردرگم هستم که چه کاری رو شروع کنم ضمن اینکه قبلا فروشگاه داشتم با سود نسبتا خوب. ولی چون علاقه نداشتم اون رو جمع کردم اگر ممکن هست راهنماییم کنید و سوال دوم اینکه کتاب یا کتاب هایی رو می شناسید که در زمینه خودشناسی خوب و به درد بخور باشن و شما اون ها رو به من معرفی کنید. بابت زحمت های بی مثالتون یک دنیا تشکر.

پاسخ دکتر فرجی:

اولا خیلی خوشحالم که شما دوستان عزیزم این پیام های عالی رو برای من می فرستید و واقعا خستگی از تن من در میره و به اون هدف اصلیم که کمک کردن به شما هاست تا پتانسیل درونیتون رو آزاد کنید و در بهترین حالت ممکن از اون استفاده کنید، به جامعه خدمت کنید و خودتون هم به ثروت برسید میرسم و این واقعا برای من لذت بخش هست.خوب سوال بسیار طولانی بود قبول دارید؟ اما در این سوال نکات بسیار قشنگی نهفته است که من سعی دارم به این نکات از دید کسب و کار و همینطور از دید روانشناسی و خودشناسی نگاه کنم و اون ها رو پاسخ بدم. پس حتما با من همراه باشید. اولا ایشون گفتن من درمورد شغل رویاییم، خیلی فکر کردم شغل رویایی چه شغلی هست؟

به دنبال خلق ارزش باشید

در دوره رایگاه شغل رویایی در موردش صحبت کردیم. نکته بسیار ظریفی که خیلی ها فراموش می کنن، شغل رویایی فقط شغلی نیست که پول زیادی ازش در بیاد، شغل رویایی شغلی هست که عاشق انجامش باشیم. شغلی هست که با توانمندی های ما هماهنگ باشه، شغلی هست که از طریق اون بتونیم هم خودمون لذت ببریم، هم به یک گروهی در جامعه بیشترین خدمت رو کنیم و شب ها به عشق اینکه فردا بلند بشیم و دوباره خدمت کنیم، کمک کنیم یک ارزشی در جامعه خلق کنیم بیدار میشیم، این شغلی رویایی هست و دوستمون به این موضوع اشاره کردن. پس تبریک میگم به خاطر اینکه دنبال شغل رویایی هستید. بدونید که شما شاید جزو دو درصد جامعه باشید که دنبال همچین هدف بزرگی هست.

خوب ایشون گفتن من خیلی دوست دارم که در زمینه رشد فردی آموزش ببینم و آموزش بدهم باز این هم نشان دهنده این هست که ایشون دنبال پیشرفت و رشد هستن. خوب نکته دیگه ای که ایشون گفتن این هست که از سر و کله زدن با کامپیوتر و کار کردن با کامیپوتر لذت میبرن. این هم نکته بسیار خوبی هست من از اینجا این نکته رو میتونم بفهمم که کسب و کارهای اینترنتی شخصی میتونه یکی از گزینه های بسیار عالی و خوب برای این دوست عزیزمون باشه. با توجه به اینکه تجربه وبلاگ رو داشتن خیلی عالی هست خیلی جلوتر هستن از خیلی ها که این تجربیات رو نداشتن و این نشون دهنده این هست که کسب و کار اینترنتی میتونه یک گزینه خیلی خوب برای این دوست عزیزمون باشه.

نکته بعدی که اشاره کردن این هست که علاقه زیادی به درسهایی مثل ریاضی و فیزیک دارن و درسهای مفهومی رو خیلی دوست دارن خوب ما از این چی میتونیم بفهمیم؟ به نظر من افرادی که درسهای مفهومی رو خیلی دوست دارن این نشون دهنده این هست که عاشق تحلیل کردن و تفکر عمیق هستن. پس وقتی ما همچین علاقه ای داریم وقتی همچین توانمندی داریم باید شغل و کسب و کاری انتخاب کنیم که ازش استفاده بشه.

خیلی از شغل ها، خیلی از کسب و کارها شاید تفکر عمیق، تجزیه و تحلیل کردن توش کاربرد نداشته باشه. مثلا کسی که یک سوپر مارکت میزنه، شاید خیلی نیاز به تفکر عمیق نداشته باشه. اما کسی که میخواد یک مدرس بشه، مخصوصا در فضای اینترنت باید در اون حوزه خودش تخصصی و عمیق بشه. پس برای یک مدرس موفق شدن، چه در فضای فیزیکی چه در فضای اینترنت، شما بخواید یک کسب و کار آموزش محور موفق داشته باشید، یکی از چیزهایی که همیشه هم من تکرار کردم این هست که باید تفکر عمیق داشته باشید.

متاسفانه اینترنت در ایران پر شده از سایت های آموزش محوری که چندتا کتاب سطحی خوندن و سریع وارد حوزه آموزش شدن. اما همیشه من داد زدم که هر کاری می خواید وارد بشید، مخصوصا مخصوصا در حوزه آموزش باید تفکر عمیق داشته باشید. پس ایشون باید شغلی رو انتخاب کنه که از این قدرتشون یعنی تجزیه و تحلیل کردن و از اینکه عاشق تفکر عمیق هستن، عاشق مطالب مفهومی هستن استفاده بشه.

از نمونه های موفق الهام بگیرید

نکته دیگه ای که این دوستمون بهش اشاره کرده و خیلی خوب میتونم بهش اشاره کنم این هست که واقعا سر درگمم که از کجا شروع کنم، خیلی سوال مهمی هست، سوال خیلی از شماهاست و من دقیقا این دوران رو طی کردم. همه افراد موفق این دوران رو طی کردن و این کاملا طبیعی هست. شاید تعجب کنید سردرگمی هم مگر طبیعی میشه؟ بله، شما میخواید از نقطه A که الانتون هستید به نقطه  Bبرید که اونجایی هست که شما  پیشرفت کردید، اونجایی که شما رشد کردید. از نقطه A به نقطه B رسیدن، وقتی هنوز نقطه B برای شما شفاف نیست، این میشه ابهام، این میشه سردرگمی و این کاملا طبیعی هست و افراد موفق در مقایسه با افراد نا موفق افرادی هستن که میتونن این سردرگمی ها رو قشنگ تر و با صبوری تحمل کنن.

چه کار کنیم که این سردرگمی مون کمتر بشه؟ توصیه من به شما این هست اولا از یادگیری شروع کنید مطالعه، کتاب، شرکت در دوره های آموزشی مفید، حتما باید یادگیری در کنار کارتون باشه. حتما باید حداقل روزی نیم ساعت الی یک ساعت برای یادگیریتون وقت بذارید. به مرور که مطالعه می کنید تجربیات دیگران رو مطالعه می کنید، نمونه های موفق رو میبینید، الهام میگیرید و ذهنتون شفاف تر میشه نسبت به اهدافتون.

مورد دوم خودشناسیه که همیشه روش تاکید کردم در دوره شغل رویایی که دوره ای که هشت جلسه بود، هشت جلسه یک ساعت و نیم مفصلا در مورد این صحبت کردیم بر اساس پنج بعد خودشناسی، کشف اشتیاق سوزان، کشف نقاط و توانمندی ها، کشف تیپ شخصیتی، کشف الگو ها و مدل ذهنی، کشف ارزش ها، شما مدل شغلی مناسب خودتون رو پیدا می کنید بعد یاد می گیرید چجوری تحقیق بازار انجام بدید و  بفهمید واقعا چه شغلی برای شما با توجه به اون شناختی که در مرحله قبل به دست آوردید، بهترین شغل برای شما چی هست.

اولین گام مهم و اصلی: خودشناسی

توصیه می کنم حتما در مورد خوشناسی مطالعه کنید. من چند تا کتاب هم در انتهای همین فایل صوتی معرفی می کنم به شما. پس راه دیگه ای وجود نداره. توقع نداشته باشید یک شبه، یک هفته، یک ماهه این سردرگمی شما از بین بره. آروم آروم با مطالعه کردن با قدم برداشتن و عمل کردن ابهامات شما کمتر میشه. مسیر موفقیت شخصی شما شفاف تر میشه. صبوری چیزی هست که خیلی از ماها اون رو فراموش کردیم. هرچی جلوتر میرم بیشتر میفهمم رمز اصلی موفقیت این هست که در کمال آرامش دنبال رشد و پیشرفت باشیم، نکته بسیار ظریف و مهمی هست. خیلی ها رو دیدم خودم من سال های پیش می خواستم پیشرفت کنم، با استرس و اضطراب و این غلط هست یادمون نره هدف اصلی همه ما در زندگی، بزرگترین هدف ما رسیدن به کماله. اما با وجود آرامش و صبور بودن هست. هرچیزی که باعث بشه ما آرامشمون بهم بخوره، باعث بشه که ما در طول روز اضطراب و استرس داشته باشیم، اصلا خوب نیست. حتی اگر پیشرفت و رشد باشه.

اضطراب و استرس مقداریش لازم هست برای حرکت در مسیر موفقیت، اما بیش از یک حدی باشه، باعث بیماری میشه. اگر میبینید خیلی اضطراب و استرس دارید، خیلی عجله دارید سریعتر به مقصد برسید، مطمئن باشید مسیر موفقیت رو رها خواهید کرد. پس سعی کنید آروم آروم پله پله قدم بردارید و هدف شما این باشه هر ماهتون نسبت به ماه قبلی چیز بیشتری یاد گرفته باشید و تجربیات بیشتری کسب کرده باشید. این واقعیت مسیر موفقیت هست.

با توجه به صحبت های دوستمون من الان نمیتونم نسخه خیلی کاملی به ایشون بدم و نکته مهم این هست که هر شخصی باید خودش مسیر موفقیتش رو پیدا کنه. من در کلاس های دوره شغل رویایی هم گفتم من فقط یک راهنما و یک منتور برای شما هستم. یک مشاور برای شما هستم. فقط به شما خطوط اصلی راهنما رو میدم و در نهایت شما هستید که باید با توجه به این چراغ های راهنمایی که من برای شما روشن کردم، خودتون مسیر شغلی خودتون رو کشف کنید. وظیفه اصلی خود شماست، چون هیچ کس بهتر از خودتون، خودتون رو نمی شناسه. من فقط یک سری نکات میگم که مثل آیینه ای هستن که شما خودتون رو در اون ها ببینید و بهتر بشناسید.

مهندسی معکوس!

پس شما باید پروسه خودشناسی رو کاملتر طی کنید، شما باید کنجکاوتر باشید از امروز وظیفه اصلی شما این میشه که به بیرون نگاه کنید. به افراد موفق نگاه کنید ببینید شما دوست دارید جای کدام یک از اونها باشید. این تمرین بسیار خوبی هست که ما بهش میگیم مدلینگ یا شبیه سازی کردن، مهندسی معکوس افراد موفق. ببینیم کدوم یکی از افراد موفق چه در ایران چه در خارج وجود دارن که ما احساس می کنیم دوست داریم جای اون ها باشیم نه فقط بخاطر اینکه پول دارن و ماشین مدل بالا دارن و خونه خیلی بزرگ دارن. این ها رو کلا کنار بگذارید ببینید اون ها دارن چکار می کنن، اون ها دارن چجوری به جامعه و محیط اطرافشون خدمت می کنن. ببینید شما آیا دوست دارید جای اون ها باشید و اگر دوست دارید جای اون ها باشید چرا دوست دارید جای اونها باشید؟ از کدام جنبه اون ها خوشتون اومده که الان دوست دارید جای اونها باشید؟ خیلی این سوالات مهم هست بهش عمیق فکر کنید چرا دوست دارید جای اون اصطلاحا رول مدل خودتون باشید یا اون الگوی خودتون باشید؟ چراییش رو پیدا کنید. چرا میگم چراییش رو پیدا کنید؟ چون خیلی ها بخاطر ماشین و تیپ و لباس و خونه میخوان جای کسی باشن. اینها رو کلا کنار بگذارید. شما با روش های مختلف میتونید ثروتمند بشید. بخاطر این میگم این پول و این ها رو فعلا کنار بزنید، باید مسیری رو پیدا کنید که واقعا اون کارهایی که اون شخص انجام میده در اون مسیر شما هم عاشقانه انجام بدید.

عاشق انجام کارتان باشید

یاد اون جمله استیو جابز افتادم که همیشه دوست دارم تکرارش کنم. رمز اصلی عالی بودن این است که عاشق کاری باشیم که داریم انجام میدیم تا زمانیکه ما عاشق اون کاری که داریم انجام میدیم نباشیم، اگر هزارتا استراتژی و تاکتیک هم یاد بگیریم، باز به نتیجه نمی رسیم.  پس نقطه  برنده ما جایی هست که شغل رویایی ما جایی هست که کاری رو انتخاب کنیم که عاشق انجامش هستیم.

امیدوارم این توضیحات بتونه به دوستمون کمک کنه تا مسیر موفقیت و پیشرفتش رو آغاز کنه، قدم اول رو برداره، قدم اول میتونه مطالعه کتاب های بیشتری در زمینه خودشناسی یا شرکت در دوره آموزشی در این زمینه باشه، قدم اول رو بردارید از همون ابتدای راه سعی نکنید همه مسیر رو پیش بینی کنید. خیلی وقت ها چون ذهن ما دوست داره خیلی جلوتر رو پیش بینی کنه و نمیتونه این کار رو انجام بده و خیلی سردرگم میشه و ناخودآگاه ما فرمان میده که این مسیر رو رها کن، این پر از استرس هست، پس شما سعی کنید قدم اول رو بردارید، قدم اول رو که برداشتید قدم دوم معلوم میشه دوم رو که برداشتید سوم معلوم میشه. یک فایل صوتی هم در سایتم دارم که برنامه ریزی بسیار بلند مدت باعث رها کردن مسیر موفقیت میشه. حتما برید اون فایل صوتی رو گوش بدید. دیگه دوران برنامه ریزی های بسیار بلند مدت گذشته. حتما اون فایل رو گوش بدید بهتون قطعا کمک میکنه.

معرفی چند کتاب عالی

خوب همونطور که قول داده بودم می خوام چندتا کتاب در زمینه خودشناسی معرفی کنم. کتاب اول کتابی هست با عنوان خودت را بشناس، نوشته آقای سید بیوک محمدی، این کتاب از نشر علم هست روشهای عملی خودشناسی و تحلیل شخصیت خویشن. کتاب خوبی بود کتاب نسبتا باریکی هم هست میتونید این کتاب رو مطالعه کنید.کتاب دومی که می خوام معرفی کنم در زمینه خودشناسی، کتابی هست از آقای دکتر علی صاحبی، عنوان این کتاب این هست: زندگی در صدف خویش گوهر ساختن است. این عنوان کتاب بود. انتشارات این کتاب انتشارات سایه سخن هست.

سومین کتابی که می خوام معرفی کنم کتابی هست با عنوان در جستجوی خویشتن، اثر آقای ویکی راس، ترجمه خانم ژیلا صفایی نعمت اللهی این کتاب هم زیر نظر آقای دکتر علی صاحبی نوشته شده. این کتاب هم کتاب خوبی هست که میتونه باعث شناخت بیشتر خودتون از افکار و باورهاتون بشه. یک کتاب خیلی خوب دیگه هم هست که البته کتاب نسبتا سنگینی هست ولی کتاب قشنگی هست به نظر من، که این کتاب رو میتونید در اپلیکیشن طاقچه پیدا کنید و همون جا مطالعه کنید عنوان این کتاب هست، انسان در جستجوی معنا، نوشته آقای ویکتور فرانکل.

در کنار این کتابها شما میتونید در حوزه شناختن تیپ شخصیتیتون آزمون هایی مثل ان بی تی آی هم برای شما مفید خواهند بود که البته این کار ها رو ما در دوره شغل رویایی هم انجام دادیم همه این ها به شما کمک میکنه تا شناخت درست تری از خودتون پیدا کنید و مسیر شغلی رو انتخاب کنید که علایق، توانمندی های شما رو حمایت کنه و با اونها هماهنگ باشه.باورتون نمیشه شاید بیش از نود درصد از مشکلات ما چه در زندگی چه در شغل بخاطر عدم خودشناسی ما باشه. همیشه غصه میخورم که چرا این چیزها نباید در دوران تحصیلی ما دبیرستان یا حداقل دانشگاه ما به ما آموزش داده بشن. امیدوارم این فایل صوتی براتون مفید و جذاب بوده باشه خدانگهدار.

 

مجموعه‌ی “از فرجی بپرس” چیست؟

از فرجی بپرس یک مجموعه سریالی ویدئویی رایگان است که هدف آن پاسخ به سوالات مهم و آموزنده مخاطبان و اعضای گرامی آکادمی فرجی است. 
روش کار این مجموعه به این صورت است که مخاطبان عزیز سوالات خود را می‌پرسید و دکتر امیرحسین فرجی معمولا به صورت هفتگی پاسخ سوالات شما را در قسمت جدید “از فرجی بپرس” می‌دهند.

دانستن جواب سوالات دیگران چه فایده‌ای دارد؟

به نظر من همه اعضای آکادمی فرجی هم مسیر و هم سفر هستند و درنتیجه سوالاتی که برای هر کدام از آن‌ها پیش آمده فقط یک سوال نیست بلکه یک تجربه ارزشمند است. سوالی که توسط یکی از دوستان پرسیده می شود ممکن است سوال شما هم باشد و یا حتی ممکن است سوال فعلی شما نباشد ولی تجربه‌ای که در پس آن سوال نهفته است باعث کمک به شما در مسیر موفقیت و ثروت شود.
یک ثروتمند جدید از هر طریقی به دنبال کمک گرفتن از تجربیات دیگران است، چون اعتقاد دارد تجربه دیگران یکی از بهترین منابع عظیم یادگیری است. منبع گران‌بهایی که می‌تواند به ما کمک کند تا از موفقیت‌ها و شکست‌های دیگران درس بگیریم و سرعت خود را در مسیر موفقیت و ثروت افزایش دهیم و در زمان با ارزش خود صرفه‌جویی کنیم. 

شما هم می‌توانید سوالات خود به روش‌های زیر مطرح کنید:

1- از طریق فرم ارسال دیدگاه در پایین این صفحه،
2- از طریق تلگرام و با آی دی ( telegram.me/askfaraji
3- از طریق فرم تماس با ما، 

 


در خواست مشاوره تلفنی رایگان برای ثبت نام در دوره جامع نوابغ اینستاگرام


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *