حاشیه برد: چگونه کارهای کوچک موفقیت های بزرگ را می سازد!

آکادمی فرجی
آکادمی فرجی
حاشیه برد: چگونه کارهای کوچک موفقیت های بزرگ را می سازد!
Loading
/

در این درس می خواهیم در مورد یک اصل بسیار مهم در علم موفقیت صحبت کنیم و آن، اصل پارتو یا قانون هشتاد بیست است. اصل پارتو می گوید %20 افراد %80 درآمد هر کسب و کاری را در صنعت خودشان دارند، در حالی که %80 درصد افراد فقط %20 کل در آمد را بدست می آورند. به زبان ساده تر %80 ثروت در یک جامعه، در یک کسب و کار و در یک صنعت، مربوط به %20 افراد آن صنعت است و این نکته ی بسیار جالبی است که واقعا در جامعه ی ما هم قضیه به این صورت است. تحقیقات بسیار زیادی در این زمینه صورت گرفته و دلیل این موضوع را مرتبط کرده به مفهوم حاشیه برد.
مفهوم حاشیه برد می گوید که تفاوت های جزئی و حاشیه ای عملکرد در حوزه های حیاتی زندگی، باعث تفاوت های بسیار چشمگیری در نتایج می شود. یعنی کارهای بسیار کوچکی که ممکن است از نظر شما بسیار کوچک و کم اهمیت به نظر بیاید، اگر به صورت مداوم و پشت سرهم و همیشگی انجام شوند، موفقیت های بسیار بزرگی را باعث می شود.
نقطه ی عکس این مفهوم هم صادق است، یعنی اگر شما ضعف های بسیار کوچکی در حوزه های مهم داشته باشید، ممکن است در آن لحظه آن ضعف ها خیلی به چشم نیاید ولی بعد از مدتی آن ضعف های کوچک باعث نتایج بسیار بدی برای شما می شود و باعث می شود که شما اصلا زندگی موفقی نداشته باشید.
نکته ی مهم تر اینکه ممکن است خود شما هم از آن ضعف های کوچک با خبر نباشید، چون این قدر آن ضعف ها از نظر شما و از نظر دیگران کوچک است که باعث می شود شما فکر کنید کار خاصی را انجام نمی دهید و مشکل خاصی ندارید. مثالی که می توانم بزنم برای مفهوم حاشیه برد این است که فرض کنید شما یک انسانی باشید که شبی چند صفحه کتاب بخواند، فقط با انجام یک کار به این کوچکی ولی نتیجه ی این کار را اگر بعد از چندین سال، سه سال یا پنج سال مشاهده کنید، می بینید که شما با افراد هم سن خودتان که همین عادت کوچک را نداشته اند، چه قدر متفاوت هستید و چه نتایج متفاوتی در زندگی تان احساس می کنید که آن افراد فقط آن چند صفحه کتابی که شما هر شب می خواندید را نخوانده بودند.

[quote]یک کار کوچک، یک قدم کوچک که به صورت مداوم در مسیر موفقیت خودتان بردارید، می تواند نتایج چشمگیری را به بار آورد.[/quote]

مثال دیگری که می توانم بزنم برای اینکه این قانون را بهتر درک کنید، مسابقه ی اسب دوانی است. کسی که در مسابقه ی اسب دوانی شرکت می کند، ممکن است تفاوت بین نفر اول و نفر آخر حتی تفاوت بسیار کوچکی باشد ولی جایزه ای که نفر اول می گیرد نسبت به نفر دوم و سوم بسیار بیشتر است. و این هم باز مفهوم قانون حاشیه برد است. یا مثال دیگری که می توانم بزنم، اگر شما در کنکور شرکت کنید و فقط یک اشتباه کوچک انجام بدهید، مثلا گزینه ها را از همان اول یکی جا به جا بزنید، یک اشتباه خیلی کوچک انجام داده اید، ولی همین اشتباه کوچک باعث می شود که نتیجه ای که شما می گیرید کاملا افتضاح باشد و بسیار متفاوت با نتیجه ای باشد که اگر آن اشتباه کوچک را انجام نمی دادید، می گرفتید.
پس این نکته را گوشه ی ذهنتان داشته باشید که قرار نیست شما کار های خیلی عجیب غریبی برای موفق شدن انجام بدهید، فقط شما باید عادت های خیلی کوچک ولی درستی را برای خودتان شکل بدهید و به آن ها متعهد باشید و آن ها را مدام در زندگی تان انجام بدهید و خواهید دید که بعد از چند سال نتایج بسیار بزرگی عاید شما می شود و همه ی دوستان و اطرافیان شما قطعا شگفت زده می شوند. امیدوارم این قانون مهم را در زندگی خودتان برای موفقیت و برای آینده ی خودتان به کار گیرید و از آن لذت ببرید.

 


در خواست مشاوره تلفنی رایگان برای ثبت نام در دوره جامع نوابغ اینستاگرام


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *