کسب و کار آنلاین در مقابل کسب وکار آفلاین

یکی از سوالات پرتکرار این است که کسب و کار آنلاین بهتر است یا کسب و کار آفلاین؟ این روزها تعداد بیشماری از کسب و کارها برای جذب مشتریان از طریق کانال های مختلف وارد بازار شده اند. زمانی که کسب وکارتان را شروع  می کنید، دانستن ساختار عملیاتی که می خواهید بکار بگیرید، اهمیت دارد.

سه نوع از ساختارهای عملیاتی که میتوانید استفاده کنید عبارت است از:

شرکت های سنتی (Brick and Mortar)

شرکت های نیمه مدرن ( Brick and Click )

شرکت های مدرن – تجارت الکترونیک (E-commerce)

حالا هر کدام از این ساختارهای عملیاتی را با هم بررسی می کنیم:

1- کسب و کار های سنتی (Brick and Mortar)

این روش در واقع همان روش سنتی انجام کسب و کاریا کسب و کار آفلاین است .دراین نوع کسب و کار، مشتریان به مکانی می‌آیند و محصول مورد نظرشان را می‌بینند و سپس بررسی و خرید می کنند. در این نوع کسب و کار، صاحبان کسب و کار قادر به ارایه خدمات بهتری به مشتریان نسبت به دیگر ساختارها می‌باشند، مانند یک فروشگاه های خواروبار محلی.

این روش به خاطر داشتن ساختار و مکان فیزیکی، حس اعتماد مشتریان را تقویت و باعث گسترده شدن دید آن‌ها می‌شود، با این حال عیب آن هزینه زیاد آن است.

مزایای کسب و کار سنتی (Brick and Mortar) یا کسب و کار افلاین

کسب و کار سنتی همانطور که گفته شد با داشتن یک فروشگاه که نشان دهنده ثبات مالی

می باشد، حسی از اعتماد در مشتریان به وجود می‌آورد. در این حالت کسب و کار می تواند در بین مشتریان از طریق تبلیغات شفاهی یا بازاریابی شفاهی (word of mouth ) معروف و مشهور شود.

مشتریان خیلی تمایل دارند قبل از اینکه پول برای محصول بپردازند، آن‌را ببیند و لمس کنند. مخصوصا وقتی که محصول ما طلا، لوازم الکتریکی و لباس باشد، این احساس ملموستر می شود. در ضمن مشتریان می‌خواهند آزادانه در فروشگاه قدم بزنند و کالاهایی که در ویترین نمایش داده شده است را ببیند. کسب و کار آفلاین بدلیل انکه مشتری می‌تواند به صورت حضوری، محصول را ببیند و همچنین بخاطر اینکه می‌تواند به راحتی فروشگاه را بگردند و محصول  را انتخاب کند به بالا رفتن میزان فروش کمک می‌کند.

معایب کسب و کار سنتی (Brick and Mortar) یا کسب وکار افلاین

از معایب این نوع کسب و کار می‌توان به دو مورد اشاره کرد:

1- مهمترین چالشی که با این نوع کسب و کار روبرو می شویم، شامل هزینه های مربوط به استهلاک ساختمان و هزینه مربوط به نیروی انسانی است.

2- از طرفی دیگر چون خطای انسانی غیر قابل انکار است، پس احتیاج به نظارت مستمر منابع انسانی داریم.

2- کسب و کار انلاین  یا کسب وکار مدرن (E-commerce)

تعداد افرادی که از طریق کسب و کار انلاین و از روش‌های گوناگونی مثل وب سایت های محتوا محور و فروش و بازاریابی محصولات، کسب درامد می‌کنند رو به افزایش است.

امروزه اهمیت انجام کسب و کار از طریق وب و استراتژیهای مربوطه بر کسی پوشیده نیست. به مروز زمان صاحبان کسب و کارهای آفلاین می توانند در مخاطبین خود حس اعتماد ایجاد کنند و با روش‌های مبتکرانه افراد بیشتری را به سمت خود جذب کنند. هرچند شروع کسب و کار اینترنتی آسان است اما ایجاد اعتماد در مخاطبان نیاز به زمان و تلاش دارد.

 

 

مزایای کسب و کار انلاین

به علت فراگیرشدن اینترنت در سرتاسر جهان، مهمترین مزیت کسب و کار انلاین این است که کسب و کار شما علاوه بر نواحی محلی در سراسر دنیا قابل مشاهده است. شروع کردن این نوع کسب و کار ارزان و اقتصادی است و تنها نیاز به تاسیس یک وب سایت دارد. بیشتر صاحبان این نوع کسب و کار به منظور ارتقا وب سایتشان میلیونها تومان در سال برای تبلیغات پرداخت می کنند. برای کاهش هزینه تبلیغات، صاحبان کسب و کار های اینترنتی از ابزاری به نام SEO (search engine optimization) استفاده می‌کنند تا مشتریان آن‌ها را از طریق جستجو در موتورهای جستجو مانند گوگل پیدا کنند.

کسب و کار انلاین به استارت آپ ها بسیار می تواند کمک کند تا با ایجاد یک وب سایت خدمات محور، وب سایت محتوا محور و یا وب سایت واسطه‌گری باعث فروش محصولاتی مثل کتاب، لباس و لوازم الکتریکی و غیره شوند.

کسب وکار انلاین می‌تواند 24 ساعته باز باشد و می تواند جریان نقدی را در طول سال ایجاد کند و این یکی از مزیت های مهم کسب و کار آنلاین است. از طرفی اینترنت با کاهش هزینه ها و افزایش سود اوری  می‌تواند فرصتهای مهمی را به وجود بیاورد و این دلیلی است که خیلی از شرکت‌ها، کسب و کار افلاین خود را تعطیل و کسب و کار انلاین راه اندازی کنند.

معایب کسب وکار آنلاین

افراد دوست دارند سریع ثروتمند بشوند از این رو استارت اپ ها، وقتی ایده کسب وکار آنلاین به ذهنشان می‌آید، می‌خواهند سریع ثرتمند بشوند. میلیون‌ها نفر می‌توانند از طریق کسب و کار اینترنتی پول زیادی بدست اورند اما لازمه ثروتمند شدن تلاش متعهدانه و مداوم است، یعنی باید مشتریان را درک و نیازهای آن‌ها را شناسایی کنیم و سپس کسب و کارمان بر اساس پاسخ گویی به نیاز آن‌ها شروع کنیم. بیشتر کارافرینان موفق اینترنتی در دو جنبه مشترک هستند، اول اینکه با ذهن روشن، ایده‌های عالی تولید می‌کنند و ثانیا در خلال دوره استارت آپ، مشتری و خواسته های آن‌را لمس و درک می‌کنند.

عیب دیگر کسب و کار آنلاین سر درگم شدن و گیج شدن در انتخاب ابزارهای بازاریابی بهتر می‌باشد. به همین خاطر، مهم است که ابزاری را انتخاب کنیم که سود اور و منحصر به فرد باشد.

3- کسب و کار های نیمه مدرن (Brick and Click)

این حالت نوعی از کسب وکار است که ترکیبی از کسب وکار آنلاین (E- commerce) و کسب و کار سنتی (Brick- and mortar ) است که در واقع صاحب کسب و کار از مزایای همزمان هر دو نوع کسب و کار بهره می‌برد. اگر دقت کنید خیلی از شرکت های معروف دنیا مانند اپل از این ساختار استفاده می‌کنند.

 

مزایا

تثبیت برند از طریق این مدل می‌تواند بهتر انجام شود. برای مثال شما در استارت اپ فروشگاه انلاین کتاب، شناخته و مشهور می‌شوید و پس از ان می‌توانید در فکر باز کردن یک فروشگاه فیزیکی باشید و می‌توانید کسب و کارتان را با افزایش سهم تان از بازار رونق دهید. اگر بعضی  ازمحصولات را که نمی توان به صورت آنلاین به فروش برسانید، می‌توانید آن را به صورت آفلاین در فروشگاه بفروشید و مشتریان می‌توانند محصول را ببیند و لمس کنند. در واقع شما از مزایای همزمان هر دو نوع کسب و کار استفاده برده اید.

 

منبع: www.angelinvestorreport.com

مترجم: آقای محسن کریمی


در خواست مشاوره تلفنی رایگان برای ثبت نام در دوره جامع نوابغ اینستاگرام


۱ دیدگاه برای “کسب و کار آنلاین در مقابل کسب وکار آفلاین

  1. محسن عباسي گفته:

    سلام استاد فرجی نام و انم خواندگی و ایمیل رو برای اموزش های رایگان تکمیل کردم ولی فایلی برای بنده ارسال نشد لطفا پیگیری بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *