گزارش روز سوم دوره شغل رویایی

آکادمی فرجی
آکادمی فرجی
گزارش روز سوم دوره شغل رویایی
Loading
/

سلام به همه دوستان عزیزم. امیر حسین فرجی هستم. در این فایل صوتی میخوام گزارش روز سوم از دوره رسیدن به شغل رویایی رو خدمتتون عرض کنم. در جلسه ی اول این روز ما درمورد تعیین هدف شغلی و انتخاب شغل صحبت کردیم. بعد از این که در جلسات قبلی با مدل خودشناسی و مدل شغل شناسی آشنا شدیم و فهمیدیم شغل رویایی کجای این نمودار قرار داره حالا باید صاحب یک لیست فرصت های شغلی باشیم. یعنی تا آخر اون جلسه ما باید تونسته باشیم با روش هایی که من آموزش دادم یک لیست فرصت های شغلی احتمالی برای خودمون آماده کرده باشیم. بعد از اینکه در اون جلسات این لیست رو تهییه کردیم حالا وقتش که دایره ی توجه خودمون رو محدود و محدودتر کنیم و از بین اونها یک گزینه ی شغلی رو انتخاب کنیم.

یکی از اشتباهات اکثر افراد در مورد انتخاب شغل و شغل رویاییشون اینه که سعی میکنن همزمان در چند مسیر شغلی حرکت کنند و این یکی از بزرگترین اشتباهاته. توصیه اکید من همیشه این بوده و هست که شما یک مسیر شغلی رو انتخاب کنید در اون مسیر حرکت کنید در طی اون مسیر با شناخت بیشتر خودتون با بازخوردهایی که می گیرید با افزایش تجربیات خودتون، بعد میتونید مسیرتون رو یا تغییر بدید یا اصلاح کنید. این نکته ی بسیار بسیار مهمه. پس هدف ما در این روز اینه که بتونیم از بین اون لیست های شغلی یکی رو انتخاب کنیم و بعد بر اساس اون قطعنامه موفقیت شغلی یا همون هدف بلند مدت شغلی خودمون رو مشخص کنیم. در ابتدا جلسه اومدیم با دوستان صحبت کردیم لیست فرصت های شغلی اونها رو بررسی کردیم و شاید یک ساعتی فرصت گذاشتم تا با تک تک دوستان بتونم چند دقیقه ای در مورد لیست فرصت های شغلیشون صحبت کنم. بعد اومدیم اون لیست رو با آزمون ارزیابی گزینه های شغلی بررسی کردیم با پرسیدن هشت سوال اون لیست رو ارزیابی کردیم و خیلی از دوستان تونستن بفهمن که از بین اون لیست کدوم شغل که با اشتیاق سوزان اونها، با توانمندی های اونها، با تیپ شخصیت اونها ،با نظام ارزش های اونها سازگارتره و این کاریه که افراد معمولی اصلا انجام نمیدن.پس ما بعد از این که خودشناسی رو انجام دادیم حالا وقتشه که لیست فرصت های شغلیمون رو با اون مدل چک کنیم از بین اونها یکی رو انتخاب کنیم.

بعد اومدیم درمورد چرخه ی تصمیم گیری آگاهانه صحبت کردیم. ببینیم چجوری باید تصمیم نهایی رو بگیریم و چرا خیلی ها نمیتونن این تصمیم رو بگیرن اومدیم در مورد تله های تصمیم گیری صحبت کردیم و من دوستان رو با هفت تله ی عمیق تصمیم گیری آشنا کردم و جالب این بود که خیلی از این دوستان تازه متوجه شدن بودن که چرا انقدر در تصمیم گیری هاشون تردید دارن چرا نقدر نگرانند چرا انقدر از شکست میترسن و باورهای غلطشون در مورد تصمیم گیری شناسایی کردیم تا اونها بتونن خیلی بهتر اون فرصت شغلی مناسب رو برای خودشون انتخاب کنند و یک تصمیمی رو بگیرن و بعد بر اساس اون تصمیم اولین قطعنامه موفقیت خودشون رو بنویسند.

قطعنامه موفقیت چیه، شاید براتون سوال ایجاد بشه. قطعنامه موفقیت یک پاراگراف قدرتمنده که به شما میفهمونه که قطب نمای شما در زندگی و در شغل چیه و شما دارید به چه سمتی حرکت میکنید. شما میخواید به چه انسانی تبدیل بشید. چرایی هدف شغلی شما چیه این قطعنامه موفقیت مدلیه که خودم ساختم و خودم ازش استفاده کردم و دوستان دیگه ای که برای مشاوره پیش من اومدن از اون استفاده کردن و همه اونها ادعا کردن که هر روز این قطعنامه رو مرور کردن و خیلی تونستن ازش انرژی بگیرن. واقعیت اینه که ما در طول روز انقدر اخبار منفی میشنویم و انقدر با اطلاعات منفی توسط افراد معمولی دورو برمون بمباران میشیم که ممکنه هدف شغلیمون رو فراموش کنیم. برای اینکه این اتفاق نیفته ما این قطعنامه موفقیت رو برای خودمون مینویسیم اونرو به دیوار اتاقمون نصب میکنیم هر روز اون رو مرور میکنیم و تو ذهنمون اون رو تجسم می کنیم تا یادمون باشه که به چه سمتی داریم حرکت میکنیم.

نکته ی آخر این بود که هدف مثل یک پیاز لایه لایه اس و ما نباید توقع داشته باشیم در اولین حرکتمون به سمت شغل رویایی برسیم به همون شغل رویایی شغلی که کاملا از اون احساس رضایت کامل داشته باشیم. یک فرد برنده میدونه که زمان، خیلی چیزهارو مشخص میکنه خیلی چیزها در طول مسیر مشخص میشه، پس با وجود همه این کارهای که ما انجام دادیم و یک فرصت شغلی رو انتخاب کردیم بازهم ممکنه در طول مسیر نیاز باشه اون رو اصلاح کنیم پس ما با ذهن کاملا باز در طول مسیر حرکت میکنیم و بعد اومدیم درمورد قوانین هدف گذاری یا goal setting صحبت کردیم. حالا چجوری بتونیم اون هدف بلند مدتمون رو تقسیم کنیم به اهداف کوتاه مدت و بعد اونهارو تقسیم کنیم به برنامه های عملی و گام های کاملا عملی. در جلسه ی دوم این روز درمورد سیاست شغل یابی صحبت کردم. چرا میگم سیاست شغل یابی. پیدا کردن شغل دقیقا مثل دنیای سیاست یعنی نیاز به یک سری استراتژهایی داره که ما باید با دید سیاست به اونها نگاه کنیم.

نکته ی خیلی مهم اینه که ما یک زنجیره ی شغلی داریم قطعا شغل اول شما، کار اول شما، اون شغل نهایی شما نیست اما ما چون از دید سیاست به قضیه نگاه می کنیم جوری گام برمیداریم که ممکنه اون گام های اول خود شغل نهایی ما نباشه اما با هدف اینه که مارو به شغل نهاییمون نزدیک ونزدیکتر کنه این موضوع موضوع بسیار بسیار مهمیه. شاید نیم ساعت فقط در مورد این موضوع در این جلسه من صحبت کردم. خیلی خلاصه بگم خیلی از افرادی که کار اولشون رو کاملا داوطلبانه انتخاب میکنن حتی رایگان اون کار رو انجام میدن کار پاره وقت با حقوق خیلی کم در اون زمینه انتخاب میکنن، اونها افرادی هستن که این سیاست شغل یابی رو خوب بلدن. از دید افراد معمولی اونها شاید نادان باشن که دارن مفت کار میکنن یا با مبلغ خیلی کمی کار میکنن، اما دقیقا اینها افراد برنده هستن چون با دید سیاست به شغل یابی نگاه میکنن وبعد داستان های مختلفی گفتم تا دوستان دقیقا متوجه منظور من از سیاست شغل یابی بشن.

بعد اومدیم در مورد یک روش قدرتمند که رمز افراد برنده هست رو صحبت کردیم یعنی مصاحبه ی اطلاعاتی. مصاحبه ی اطلاعاتی روشیه که از طریق اون شما میتونید اطلاعات بسیارمفید رو از افرادی که در حال حاضر در اون صنعت هدف شما در اون بازار شغلی شما مشغول به فعالیت هستن و تجربه دارن اطلاعات مفید رو از اونها کسب کنیم. افراد عالی و افراد برنده فقط توی خونه نمیشینن و مطالعه کنن اونها میرن بیرون این افراد رو پیدا میکنن شناسایی میکنن با روش های که من در این کلاس به اونها آموزش دادم که همه اونها با دید روانشناسی انتخاب شده با این افراد ارتباط میگیرن و ارتباط برقرار میکنن. میتونه این ارتباط حضوری باشه، تلفنی باشه یا ایمیلی باشه. متن شروع ارتباط رو به دوستان یاد دادم متنی که به اون فرد اثبات کنه ما اشتیاق سوزان داریم ما واقعا می خوایم پیشرفت کنیم تا اون فرد حاضر بشه اطلاعات بسیار مفید که در طی سالهای تجربه خودش پیدا کرده در اختیار ما قرار بده.

بنظر من شاید این روش مصاحبه اطلاعاتی که من در این کلاس مطرح کردم که نتیجه سالها مطالعات من و تجربیات من هست یکی از بزرگترین نقاط قوت این دوره آموزشیه. من نمونه سوالاتی رو به دوستان دادم که از طریق این چهل تا سوال سی تا سوال این دوستان میتونن از اون فرد مقابلشون اطلاعات بسیار مفیدی رو دریافت کنن. اطلاعاتی که ممکن باعث بشه یک سال دو سال چند سال در مسیر موفقیت شغلی خودشون جلو بیفتن. در پایان این کلاس در مورد روش قدرتمند دیگری صحبت کردیم یعنی شبکه سازی. شبکه سازی یعنی روش ایجاد و حفظ ارتباط با افراد مرتبط با حوزه ی کاری خودمون. بعد از این که مصاحبه اطلاعاتی رو یاد گرفتیم باید شبکه سازی رو یاد بگیریم باید یاد بگیریم چجوری اون افراد رو که پیدا کردیم باهاشون ارتباطمون رو حفظ کنیم تا در نهایت خود اونها به ما شغل پیشنهاد کنند یا مارو رجوع بدن به افراد دیگری که با تخصص ما مناسب هستن و دنبال افرادی مثل ما هستن.

نکته مهم که در مورد شغل یابی باید بدونید آمار بسیار جالب توجه هست در مورد شغل یابیه. فقط بیست در صد افرادی که شغل های خوب داشتن از طریق تبلیغات در روزنامه ها و مجلات شغل پیدا کردن. پس هشتاد درصد بقیه چی شدن اونها از طریق بازار کار پنهان که همین شبکه سازیه بهترین ابزار اون هست شغل پیدا کردن. پس اگر شما نشستید و روزنامه ها رو ورق میزنید سایت هارو میبینید و دنبال رسیدن به یک شغل هستید بدونید دارید اشتباه بزرگی میکنید و دارید ریسک بزرگی میکنید. رمز موفقیت شما در مصاحبه اطلاعاتی و شبکه سازیه. من مکان های مناسب برای شبکه سازی و روش درست اصولی طبق اصول روانشناسی برای شبکه سازی رو در این کلاس به دوستان آموزش دادم و بعد به دوستان تمرینی دادم تا بتونن ترسشون از شبکه سازی رو از بین ببرن چون ممکنه در ذهن شما برای برقراری ارتباط و شبکه سازی ترس های وجود داشته باشه. با انجام همین تمرینات ساده مطمئنم این دوستان میتونن ترس خودشون رو از شبکه سازی رو از بین ببرن، چون ممکن در ذهن شما برای برقراری ارتباط و شبکه سازی ترس های وجود داشته باشه. با انجام همین تمرینات ساده مطمئنم این دوستان میتونن ترس خودشون رو از شبکه سازی کم کنن و به موفقیت های بسیار بسیار بزرگی برسن.اونطوری که در کلاس متوجه شدم دوستان خیلی ذهنیتشون نسبت به شغل در این جلسه تغییر کرد. واقعا خیلی از اونها شگفت زده بودن که پیدا کردن شغل چقدر با اون چیزی که در ذهنشون بوده متفاوت بوده و این باعث افتخار من باعث خوشحالی من که میبینم دوستان مسیر درست سیستم درست رو کشف کردن. خدانگهدار.

 


در خواست مشاوره تلفنی رایگان برای ثبت نام در دوره جامع نوابغ اینستاگرام


۲ دیدگاه برای “گزارش روز سوم دوره شغل رویایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *